Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Normalisering av fetma

camomill skrev 2020-06-24 22:18:13 följande:

Tror att problemet idag bottnar i för dålig kunskap om vad som är bra att äta och vad som är dåligt. Änd

Min erfarenhet är att det är helt åt skogen gissat. Nästan alla överviktiga jag känner är experter på alla dieter mellan himmel och jord. Det är andra saker som gör att det inte fungerar för dem att använda kunskaperna på rätt sätt. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    mari123 skrev 2020-06-26 04:35:12 följande:

"Fetma" är ju ett väldigt starkt ord, tänker jag. När jag tänker på det ordet så ser jag framför mig personer som ser ut som i "my 600lb Life"! Ser extremt sällan så feta personer här i Sverige. Alltså finns inga i den lilla värld där jag rör mig i alla fall.

Fast fetma är en medicinsk term. Om man väger 600 lbs så väger man 270 kg ungefär. Och ja, det är extremt. Samtidigt så går gränsen för fetma för någon i min längd vid 77 kg ungefär, nästan 200 kg mindre än deltagarna i det programmet. Jag är ju dock lite kort, så någonstans mellan 90 och 95 kg om man är runt 170-175 cm lång. Inte exakta siffror, btw, eftersom snabb huvudräkning i 30 graders värme....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Anån) skrev 2020-06-27 12:55:53 följande:

Sverige borde typ förbjuda all amerikansk skitmat och ersätta med nyttiga alternativ! Det är sååå svårt ibland att få tag i bra mat. Man lägger på sig direkt!

All svensk skitmat då? Och all dansk och engelsk, och fransk och belgisk och spanks och italiensk och libanesisk och turkisk och, ja, du fattar, kanske. Och örresten, vem bestämmer vad som är skitmat och vaför?
  • Aniiee
    Anonym (Anån) skrev 2020-06-27 15:41:52 följande:
    Oj vad känsligt. Är du av amerikansk härkomst kanske?

Gå en utbildning om du är intresserad har inte tid att predika detta för dig här och nu. Kortfattat handlar det om stor mängd snabba kolhydrater som höjer blodsockret väldigt snabbt och mycket, fel slags fetter som höjer HDL-kolesterolet, brist på vitaminer och mineraler och alltför ensidig kost.

Typ pommes frites kanske du hört talas om? Amerikansk och engelsk mat är avgjort den absolut onyttigaste maten du kan hitta. De friterar ofta sin mat flera gånger äter typ bacon och hamburgare och sådär. Sedan äter de godis all days long. De saknar nästan helt egen matkultur. Svensk/ dansk husmanskost är mycket nyttigare än detta. I Mellanöstern äter man mycket surade grönsaker och magrare kött. Visst kan man hitta onyttigheter överallt men ingenstans som i amerikansk mat. Max räknas också in där för även om det är svenskägt är det fortfarande amerikansk mat. Östasiatisk är den nyttigaste om man bortser från mongolisk mat, helst japansk mat.

Utveckla gärna vad som är onyttigt med exempelvis libanesisk mat.
    Inte alls känligt, försöker bara få dig att se att jänkarna inte är ensama om att ha skräpmat.
  • Aniiee
    Anonym (Anån) skrev 2020-06-27 17:58:16 följande:
    De har bara skitmat och tyvärr ett jävligt stort inflytande på resten av världen i form av skitmusik individualism krig svält och diabetes och fetma. Ingen annanstans hittar du så mycket skitmat och fett fett fett och socker socker socker i precis allting!
    Nej, de har inte bara skitmat i USA. Att säga det är som att säga att vi bara har sill och potatis i Sverige. Men jag håller med om att det är mycket och tvärr har de en del problem med att "riktig" mat är dyrare än färdigmat/snabbmat, och att väldigt många skoldistrikt inte kan servera annat än skit (money talks), de har problem med jätteportioner och låg kvalitet, men de är inget "bara" över mat i USA, lika lite som i något annat land.

I USA ser man ett tydligt samband mellan socioekonomiskt utsatta och fetma. Ju fattigare man är (ner till en viss gräns, obviously), desto mer väger man. Det handlar dels om utbildning och dels det sorgliga i att i många av dessa områden är det billigare att skicka med barnen pengar för att äta frukost på McDonald's än att köpa en limpa bröd och ett paket smör och lite pålägg.
Svar på tråden Normalisering av fetma