• Sun 21 Jun 2020 18:51
    747 visningar
    35 svar
    -2
    35
    747

    Min man vill inte ha fler barn

    Hejsan allihop!

    Jag och min man har varit tillsammans i 11 år och vi har 2 barn, 6 och 8 år. Nu till saker, jag vill såå gärna ha ett till barn. Det vill egentligen min man också men han tycker att börja barn tar alldeles för myclet energi och han tror att vi inte orkar med ett till barn.

    Men jag vet att detta är tillfälligt. De är pojkar som är väldigt intensiva och högljudda men de är inte de enda. Jag vet att jag kommer att ångra att vi inte skaffade en till när det väl är för sent.

    Jag vet inte hur jag ka göra för att försöka få honom och förstå min sits. Är det någon som varit i samma sits?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-30 16:04
    Hej allihop!

    Tacksam för alla era svar men att ställa frågan varför en person vill ha barn? Eller varför man vill börja om? Att jag ska tänka igenom det noga, tänk om barnen får funktionshinder, sjukdomar, att jag är ego osv.....

    Visst är det lätt att sitta bakom en skärm o skriva allt sånt, alla har vi rätt till vår åsikt o man ska vara beredd på att få svar när man skriver ett inlägg men att ifrågasätta är inte okej.....Jag har velat ha ett barn till i många år, vi har pratat om det vid flera tillfällen och jag har tänkt noga på vad det innebär. Om barnet skulle ha ett funktionshinder eller sjukdom så skulle jag älska det barnet precis lika mycket som jag älskar mina pojkar. Ego är jag inte för min man vill också egentligen ha barn precis som jag skrev i inlägget. Men jag skrev detta inlägg för att höra ifall det finns fler som är i min situation. Ett barn kommer man aldrig ångra men att man intr skaffa ett till när man kunde och hade möjligheten kommer man att göra....

  • Svar på tråden Min man vill inte ha fler barn
  • Sun 21 Jun 2020 19:03
    #1
    -1 +1

    Jag har varit i en liknande sist. Blev gravid med hormonspiral som tyvärr visade sig vara utomkvedshavandeskap. Sedan dess längtar jag efter en till vi har varit tillsammans 15år å har tre barn. Min man vill inte ha fler. Jag har alltid önskat en stor familj. Men min man känner att de räcker med de vi har. Han tycker också de e skönt att de börjar bli lite äldre å med självständiga. Han ser fram emot vår tid tillsammans också när barnen e lite större.

    Jag menar på att småbarnsåren går fort. Att ångra ett till barn gör man högts troligen inte. Men man kan ångra att man inte skaffar ett till.

    Nu har min sorg efter mitt x börjat avta å jag ser mer p med ljusglimtarna i att inte ha fler. De hugger fortfarande till i hjärtat när jaG ser gravida eller nyfödda. Men samtidigt tycker ja de e skönt att sova på nätterna eller när kompisarna byter blöja på sina små eller vaggar dem av å an för å sova. Jag försöker tänka att detta också e ett tecken. Så för min del börjat de vända. Men jag måste försöka tänka positivt om de hela å inte tänka på bebisar hela tiden. Vissa dagar e de svårare än andra. Men samtidigt så tycker jag man e två om beslutet om en till så övertala e kanske inte rätt sak för mig!

    Vet inte om detta hjälper dig! Hoppas de löser sig för dig i alla fall!!!

  • GGN
    Sun 21 Jun 2020 19:38
    #2

    Varför tror han inte att ni skulle orka?

  • Sun 21 Jun 2020 19:44
    #3
    +1
    GGN skrev 2020-06-21 19:38:25 följande:

    Varför tror han inte att ni skulle orka?


    Han skulle säkert orka med pistolen mot tiningen, knappast som personen faller ned död.. det han menar lär vara att det skulle ta mer än det ger och allt annat som är planerat skulle hamna på is under ungefär 18 år.
  • Sun 21 Jun 2020 19:56
    #4
    GGN skrev 2020-06-21 19:38:25 följande:

    Varför tror han inte att ni skulle orka?


    Han tänker att eftersom vi redan är så trötta, båda jobbar heltid o så 2 barn som kräver en hel del o nu då börja om på nytt med sömnlösa nätter, blöjbyten o allt vad et innebär med en bebis.
  • Sun 21 Jun 2020 20:01
    #5
    Johanna1986 skrev 2020-06-21 19:03:49 följande:

    Jag har varit i en liknande sist. Blev gravid med hormonspiral som tyvärr visade sig vara utomkvedshavandeskap. Sedan dess längtar jag efter en till vi har varit tillsammans 15år å har tre barn. Min man vill inte ha fler. Jag har alltid önskat en stor familj. Men min man känner att de räcker med de vi har. Han tycker också de e skönt att de börjar bli lite äldre å med självständiga. Han ser fram emot vår tid tillsammans också när barnen e lite större.

    Jag menar på att småbarnsåren går fort. Att ångra ett till barn gör man högts troligen inte. Men man kan ångra att man inte skaffar ett till.

    Nu har min sorg efter mitt x börjat avta å jag ser mer p med ljusglimtarna i att inte ha fler. De hugger fortfarande till i hjärtat när jaG ser gravida eller nyfödda. Men samtidigt tycker ja de e skönt att sova på nätterna eller när kompisarna byter blöja på sina små eller vaggar dem av å an för å sova. Jag försöker tänka att detta också e ett tecken. Så för min del börjat de vända. Men jag måste försöka tänka positivt om de hela å inte tänka på bebisar hela tiden. Vissa dagar e de svårare än andra. Men samtidigt så tycker jag man e två om beslutet om en till så övertala e kanske inte rätt sak för mig!

    Vet inte om detta hjälper dig! Hoppas de löser sig för dig i alla fall!!!


    Det är precis det här jag menar, varför ska vi komma över en sorg. Ett barn är inte en sak man köper i affären som man kan vara utan. Jag vill verkligen ha ett barn till och jag skulle göra vad som helst. Jag vill inte känna när våra barn blir stora o vi sitter och pratar att jag fortfarande känner sorg över det. Tack för att du delade med dig ?
  • Sun 21 Jun 2020 20:02
    #6
    Johanna1986 skrev 2020-06-21 19:03:49 följande:

    Jag har varit i en liknande sist. Blev gravid med hormonspiral som tyvärr visade sig vara utomkvedshavandeskap. Sedan dess längtar jag efter en till vi har varit tillsammans 15år å har tre barn. Min man vill inte ha fler. Jag har alltid önskat en stor familj. Men min man känner att de räcker med de vi har. Han tycker också de e skönt att de börjar bli lite äldre å med självständiga. Han ser fram emot vår tid tillsammans också när barnen e lite större.

    Jag menar på att småbarnsåren går fort. Att ångra ett till barn gör man högts troligen inte. Men man kan ångra att man inte skaffar ett till.

    Nu har min sorg efter mitt x börjat avta å jag ser mer p med ljusglimtarna i att inte ha fler. De hugger fortfarande till i hjärtat när jaG ser gravida eller nyfödda. Men samtidigt tycker ja de e skönt att sova på nätterna eller när kompisarna byter blöja på sina små eller vaggar dem av å an för å sova. Jag försöker tänka att detta också e ett tecken. Så för min del börjat de vända. Men jag måste försöka tänka positivt om de hela å inte tänka på bebisar hela tiden. Vissa dagar e de svårare än andra. Men samtidigt så tycker jag man e två om beslutet om en till så övertala e kanske inte rätt sak för mig!

    Vet inte om detta hjälper dig! Hoppas de löser sig för dig i alla fall!!!


    Det är precis det här jag menar, varför ska vi komma över en sorg. Ett barn är inte en sak man köper i affären som man kan vara utan. Jag vill verkligen ha ett barn till och jag skulle göra vad som helst. Jag vill inte känna när våra barn blir stora o vi sitter och pratar att jag fortfarande känner sorg över det. Tack för att du delade med dig ?
  • Sun 21 Jun 2020 20:28
    #7
    +1
    Miss A skrev 2020-06-21 20:02:08 följande:
    Det är precis det här jag menar, varför ska vi komma över en sorg. Ett barn är inte en sak man köper i affären som man kan vara utan. Jag vill verkligen ha ett barn till och jag skulle göra vad som helst. Jag vill inte känna när våra barn blir stora o vi sitter och pratar att jag fortfarande känner sorg över det. Tack för att du delade med dig ?
    Om du skulle göra vad som helst så lova maken att du tar alla vaknätter, blöjbyten, nattning och skjutsning när det blir så dags.
  • Sun 21 Jun 2020 20:32
    #8

    Ja du... Hur noggrannt har ni diskuterat det då? Min man var inte alls särskilt sugen på en trea när jag först tog upp frågan. Men när han funderat på saken ett tag så ville han köra igång. Är nu till och med oplanerat gravid med fyran, och han blev initialt mest glad av oss två skulle jag säga. Men där och då när jag tog upp frågan om ett tredje barn var han totalt opepp, till att vända helt (på förhållandevis kort tid ändå, säg 3-4 månader).

  • Sun 21 Jun 2020 20:45
    #9
    -1

    Jag var i samma sits som dig för 1,5 år sen. Jag ville ha ett barn till men min man var nöjd med de barn vi har. När jag tog upp frågan för att vi skulle ta ett beslut så sa han tvärnej. Hans argument var att det var han som bestämde eftersom han inte vill ha fler barn. Det kändes helt fruktansvärt faktiskt.

    När jag hade smält det lite så sa jag till honom att det skulle bli en livslång sorg för mig att inte få försöka skaffa ett barn till, och jag frågade honom om han trodde att det skulle bli en livslång sorg för honom om vi istället skaffade ett barn till. Nej, det trodde han inte visade det sig. Han skulle älska barnet såklart, men han ville bara inte ha fler av smidighetsskäl. Jag sa att jag troligen aldrig skulle komma över att jag inte fick fler barn om det var min man som tog beslutet ensam, och att jag ville att vi skulle komma till ett beslut gemensamt. Jag föreslog att vi skulle gå i terapi för att ingen skulle känna sig överkörd. Vi pratade också en hel del om varför det är den som inte vill ha fler barn som får bestämma när man är oense. Man hör ju väldigt sällan om föräldrar som ångrar ett av sina barn. Däremot upplever jag att man ofta hör om människor som ångrar att de inte skaffade fler barn.

    Det blev ingen terapi för oss för min man kom efter nån dag och sa att vi struntar i terapin och försöker skaffa ett barn till istället :)

    Det blev en bebis till förresten, nu är han född och det är alldeles underbart. Jag skulle vilja ha ännu fler barn om jag fick bestämma, men nu känner jag att eftersom min man prioriterade ned sina önskningar för min skull sist vi pratade barn så kommer jag att prioritera ned mina önskningar för hans skull nu. Så nu är vi färdiga med bebisar :) Hoppas att ni kan ha en bra diskussion du och din man. Jag förstår dig så väl. Det var en enorm sorg inom mig när jag tänkte på den där bebisen som väntade på mig någonstans. Och även om mitt barnsug kanske aldrig kommer försvinna helt känns mycket lättare nu när min lille bebis är här och jag fick chansen att bli mamma en gång till.

  • GGN
    Sun 21 Jun 2020 20:47
    #10
    +1
    Miss A skrev 2020-06-21 19:56:58 följande:

    Han tänker att eftersom vi redan är så trötta, båda jobbar heltid o så 2 barn som kräver en hel del o nu då börja om på nytt med sömnlösa nätter, blöjbyten o allt vad et innebär med en bebis.


    Ja, han har en poäng.
Svar på tråden Min man vill inte ha fler barn