• Sun 21 Jun 2020 23:34
    994 visningar
    11 svar
    11
    994

    Förkyld och behöver ta husdjur till veterinär

    Egentligen så vet jag ju att jag inte kan få hjälp här, men vill ändå gnälla av mig. Har ett husdjur som behöver komma in till veterinär imorgon då medicinen den har fått inte hjälper. Pratade med veterinär i torsdags som sa att vi avvaktar över helgen då djuret inte fått medicinen så länge, jag var förkyld redan då och att det var helg. Annars hade de velat att vi åkte in på fredagen om det inte hade varit midsommar och de hade stängt. Problemet är att jag är fortsatt förkyld och hostig och har ingen som kan ta den till veterinären istället för mig. Självklart så ska jag ringa veterinären imorgon men de lär ju inte vilja ha mig dit nu. Jag vill ju inte att mitt djur ska behöva lida, men jag ser inget alternativ. Mitt hjärta blöder! Vad skulle du gjort i en liknande situation?

  • Svar på tråden Förkyld och behöver ta husdjur till veterinär
  • Sun 21 Jun 2020 23:38
    #1

    Vet inte alls hur de ställer sig till att hämta djur i Coronatider men testa att söka på "djurambulansen".

    Har ingen aning om de kan hjälpa, men det går ju att ringa och fråga.

  • Sun 21 Jun 2020 23:39
    #2

    FirstVet om det bara handlar om att skriva ut ett nytt recept. Sen går det väl att beställa hem receptbelagda läkemedel från typ apoteket? :)

  • Mon 22 Jun 2020 00:14
    #3

    Vi hade nyligen ett veterinärbesök via telefonen, videosamtal, angående våran sköldpadda. Gick hur smidigt och bra som helst. Något sådant borde ju gå angående att förnya ett recept också kan man ju tycka?

    Vet inte vilken tjänst vi använde oss av eftersom det var sambon som skötte det men hittade bland annat dessa två alternativ på google 
    https://firstvet.com/sv?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=FIRSTVET_VETERIN%c3%84R_SEARCH&utm_content=434174793337&utm_term=vetrin%C3%A4r

    https://vethem.se/

  • Mon 22 Jun 2020 05:53
    #4

    Tyvärr så är det en behandling det handlar om, har redan varit där en gång och fått testa två olika mediciner utan framgång så nu är det behandling vilket är svårt via videosamtal

  • Mon 22 Jun 2020 06:27
    #5

    Kan du ta dig till veterinären utan att använda kollektivtrafiken? Prata isåfall med veterinären. Du kanske kan få vänta utanför?

  • Mon 22 Jun 2020 06:36
    #6
    Jagochdublirvi skrev 2020-06-21 23:34:23 följande:

    Egentligen så vet jag ju att jag inte kan få hjälp här, men vill ändå gnälla av mig. Har ett husdjur som behöver komma in till veterinär imorgon då medicinen den har fått inte hjälper. Pratade med veterinär i torsdags som sa att vi avvaktar över helgen då djuret inte fått medicinen så länge, jag var förkyld redan då och att det var helg. Annars hade de velat att vi åkte in på fredagen om det inte hade varit midsommar och de hade stängt. Problemet är att jag är fortsatt förkyld och hostig och har ingen som kan ta den till veterinären istället för mig. Självklart så ska jag ringa veterinären imorgon men de lär ju inte vilja ha mig dit nu. Jag vill ju inte att mitt djur ska behöva lida, men jag ser inget alternativ. Mitt hjärta blöder! Vad skulle du gjort i en liknande situation?


    FAST samtidigt ska man ju komma ihåg att det fortfarande finns "vanliga" förkylningar  Sådana där som vi hade innan "coronan" dök upp. Jag skulle ta mitt djur till veterinären om djuret LED och jag kunde stå på benen. Kanske veterinären inte vill ha mig där men mitt lidande djur skulle få hjälp?
  • Barbro­45
    Mon 22 Jun 2020 09:03
    #7

    Har du bil och körkort? Beställ tid och informera om din situation. Kör dit, gå ur bilen, rIng in till mottagningen, be dem komma och hämta djuret, du väntar utomhus. Djuret blir färdigbehandlat, personalen kommer ut med det, du åker hem igen. Kan detta fungera?

  • Mon 22 Jun 2020 14:17
    #8
    mari123 skrev 2020-06-22 06:36:44 följande:

    FAST samtidigt ska man ju komma ihåg att det fortfarande finns "vanliga" förkylningar  Sådana där som vi hade innan "coronan" dök upp. Jag skulle ta mitt djur till veterinären om djuret LED och jag kunde stå på benen. Kanske veterinären inte vill ha mig där men mitt lidande djur skulle få hjälp?


    Saken är ju den att man inte kan veta om det är en vanlig förkylning eller Covid-19 och vid minsta lilla misstanke om att man har det så ska man agera som med vilken annan samhällsfarlig sjukdom som det nu är klassad som. Att utsätta andra för risken att smittas är därför brottsligt och även om jag tror att det bara är en vanlig förkylning så kan jag ju inte veta om jag inte tagit något test.

    Nu har jag i alla fall pratat med veterinären och vi har kommit överens om att avvakta med mitt djur några dagar. Har han inte blivit bättre tills dess så har jag lyckats få tag på en vän som kan hjälpa mig
  • Mon 22 Jun 2020 14:19
    #9

    Vår veterinär hämtar djuret på parkeringen och tar in det själv. Jag var där en gång akut med symtom.

  • Mon 22 Jun 2020 14:48
    #10
    Jagochdublirvi skrev 2020-06-22 14:17:33 följande:
    Saken är ju den att man inte kan veta om det är en vanlig förkylning eller Covid-19 och vid minsta lilla misstanke om att man har det så ska man agera som med vilken annan samhällsfarlig sjukdom som det nu är klassad som. Att utsätta andra för risken att smittas är därför brottsligt och även om jag tror att det bara är en vanlig förkylning så kan jag ju inte veta om jag inte tagit något test.

    Nu har jag i alla fall pratat med veterinären och vi har kommit överens om att avvakta med mitt djur några dagar. Har han inte blivit bättre tills dess så har jag lyckats få tag på en vän som kan hjälpa mig
    Okej! Ja huvudsaken att ditt djur får hjälp. 
  • Mon 22 Jun 2020 14:48
    #11
    mari123 skrev 2020-06-22 14:48:02 följande:
    Okej! Ja huvudsaken att ditt djur får hjälp. 
    *och att du snart känner dig bättre förstås
Svar på tråden Förkyld och behöver ta husdjur till veterinär