Skistar stugor
Vi funderar på att komma ifrån allt och hyra en stuga i fjällen. Skistar verkar ju ha en del till uthyrning men hur reko är deras stugor?
Hur kinkiga är de med städning egentligen?
Vi funderar på att komma ifrån allt och hyra en stuga i fjällen. Skistar verkar ju ha en del till uthyrning men hur reko är deras stugor?
Hur kinkiga är de med städning egentligen?
Vet inte vad du menar med "kinkiga" - men jag har aldrig haft några bekymmer i alla fall. Hyrt genom Skistar massor av gånger.
Första åren läste vi städlistan innantill och försökte leva upp till allt. Men som den såg ut då var den nästan orimlig (tror t.o.m att man skulle tvätta fönster invändigt). Nu läser jag aldrig städlistan längre, utan lämnar huset/lägenheten i samma skick som när vi kom (eller oftast något bättre). Städar i nivå som en normal veckostädning typ.
Har aldrig fått anmärkningar. Någon enstaka gång har vi själva anmärkt på något, och då mest för att slippa få skulden för det någon annan gjort.
Vi har hyrt lägenhet av skistar i åre. Städlistan helt normal, motsvarande att städa efter sig på vandrarhem. Ingen förnsterputs o inget jobbigt eller konstigt. Dammsugning, moppa golvet, lägga lakanen i en hög utanför dörren, tömma kylskåpet, starta diskmaskinen ungefär
Ponera att man missat en damn fläck under soffan, kommer de fakturera oss på flera tusen då?
När vi hyrde via Skistar för många år sen kom de och inspekterade stugan medan vi var kvar. De lös under sängar etc så det är inte läge att fuska skulle jag säga.
Har hyrt från Skistar de senaste tre åren. Två av dem har vi städat själva, senast ingick avresestäd.
Man dammsuger, tömmer kyl (och frys om man har något där), plockar med sig sina torrvaror och slänger sopor. Man moppar golven och viker ihop täckena. Ingen har kontrollerat innan avfärd att vi städat ok (första gången var vi i Lindvallen, andra gången Björnrike). Det finns ju en lista som man ska följa vid städningen och håller man den så är det ok.
I ena stugan var det väl lite sämre städat när vi kom dit. Andra gången så var det helt ok.
Ponera att man missat en damn fläck under soffan, kommer de fakturera oss på flera tusen då?
Nej, i Åre har de slutat med avsyning för många år sedan. Något som märks på hur skitigt det ofta är när man kommer. Det ska nog mycket till innan man får böter hos skistar idag, tyvärr ska jag väl tillägga.
Vi lämnar alltid efter oss en ren stuga men det är ju långt ifrån alla som gör det.
Är det inte extremt skulle det stå såklart..
Ser det förfärligt ut går det säkert till så, men är det extremt tror jag inte man har mycket att hämta mer än att klaga.
Får jag gissa har man sett en möjlighet att spara pengar på att inte behöva ha avsyning samtidigt som det underlättar för gästerna att slippa invänta en avsyning. Man överlåter avsyning till nästa gäst, ser det ut som skit och någon klagar städar dom och föregående gäst får en avgift.