• leonorah

    Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo

    Nu har jag fått nog. Är det någon som möjligtvis har tips eller råd kring detta problem? Kanske nåt husmorsstips eller så?

    Det är så att min sambo svettas rätt mycket om nätterna vilket gör att hans sida om sängen ofta är helt fuktig/blöt när han går upp. Den stank som kommer därifrån gör att jag numera ofta vänder mig om så att jag ligger med fötterna vid huvudsidan. Den är verkligen så påtaglig och äcklig. Känns som om vi har provat allt för att få bukt med detta problem men det kvarstår; han sover bara med själva lakanet - om ens något alls - om nätterna, vi har fönstret öppet, fläkten på, jag tvättar underlakanet samt madrasskydd etc minst en gång i veckan och han duschar för övrigt varje kväll. På mornarna bäddar vi dessutom inte utan ser till att hans sida är fri från täcke, kudde etc så att ingen fukt stängs in, men problemet kvarstår...

  • Svar på tråden Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo
  • Anonym (Inte kul)

    Jag som klimakterietant har samma problem sen många år tillbaka. Mitt enda tips är att sova på en handduk som lätt går att byta varje natt om så. Samt byta underlakan ofta då. 

  • Anonym (???)

    han kanske behöver hjälp från vården för att få något preparat som reglerar detta svettande? 

  • leonorah
    Virriga Vera skrev 2020-06-22 11:25:04 följande:

    Vad har han på sig på natten? Sover han naken så borde han ha på sig något som tar svetten. Inget i bomull, siden eller tunn merionoull är bäst.


    Han sover i kalsongerna endast. Ja, det vore nog smart men vet att han a l d r i g skulle gå med på att sova i kläder. Han använder ju inte ens ett riktigt täcke liksom...
  • leonorah
    Anonym (???) skrev 2020-06-22 11:27:28 följande:

    han kanske behöver hjälp från vården för att få något preparat som reglerar detta svettande? 


    Hmm ja kanske! Men är inte det lite ?farligt? också? Att blockera svettkörtlar menar jag? Min sambo tränar väldigt mycket, känns spontant som om han måste få lov att svettas på då.. Vi får läsa på om det helt enkelt!
  • leonorah
    Anonym (Inte kul) skrev 2020-06-22 11:22:30 följande:

    Jag som klimakterietant har samma problem sen många år tillbaka. Mitt enda tips är att sova på en handduk som lätt går att byta varje natt om så. Samt byta underlakan ofta då. 


    Usch, det låter jobbigt för dig! Att använda sig utav en handduk låter ju smart dock, tack! Det skall provas.
  • Anonym (Bakterier i lakan & madrass)

    Lite tankar kring detta.

    Ibland kan det finnas bakterier kvar i lakan efter tvatt. Dessa stinker inte nar lakanen ar torra, men luktar saklart sa fort din varma man ligger och svettar ner dem. Han kan alltsa vara ren och nyduschad, men nar svetten fuktar ner de torra luktfria lakanen borjar de direkt att stinka (och desto mer efter att ha gosat till sig en hel natt). Ibland kan for mycket tvattmedel gora att lakan luktar, da tvattmedelsrester inte skoljs ur ordentligt och darmed ruttnar. For att avgora om detta ar problemet bor du tvatta allt i 90 grader, utan tvattmedel, for att fa bort eventuella rester. Nar de sedan torkat tvattar du ater igen de nu rena lakanen i 90 grader, men pa vanligt satt, fast anvand attika som skoljmedel istallet for vanligt skoljmedel. Se till att de torkar snabbt och ordentligt, for saker som torkar langsamt luktar pyton (kanske inte i torrt tillstand, men sa fort man borjar anvanda kladerna eller nagot blir fuktigt).
    Du kan aven testa att kopa ett helt nytt madrasskydd och helt nya lakan. Tvattar du dessa varje eller varannan dag, i 90 grader och med attika som skoljmedel, och ingen lukt uppstar, da vet du att du har ingrodda bakterier i de gamla och att det ar dar problemet ligger. 

    Med klimakteriebesvar sover jag med en trave T-shirs bredvid sangen. Byter ett par ganger per natt (genomsvettig) och pa morgonen aker allt i maskinen. Kanske din man kan sova i en T-shirt, och UTAN lakan pa sig?

  • leonorah
    Anonym (Bakterier i lakan & madrass) skrev 2020-06-22 12:07:55 följande:

    Lite tankar kring detta.

    Ibland kan det finnas bakterier kvar i lakan efter tvatt. Dessa stinker inte nar lakanen ar torra, men luktar saklart sa fort din varma man ligger och svettar ner dem. Han kan alltsa vara ren och nyduschad, men nar svetten fuktar ner de torra luktfria lakanen borjar de direkt att stinka (och desto mer efter att ha gosat till sig en hel natt). Ibland kan for mycket tvattmedel gora att lakan luktar, da tvattmedelsrester inte skoljs ur ordentligt och darmed ruttnar. For att avgora om detta ar problemet bor du tvatta allt i 90 grader, utan tvattmedel, for att fa bort eventuella rester. Nar de sedan torkat tvattar du ater igen de nu rena lakanen i 90 grader, men pa vanligt satt, fast anvand attika som skoljmedel istallet for vanligt skoljmedel. Se till att de torkar snabbt och ordentligt, for saker som torkar langsamt luktar pyton (kanske inte i torrt tillstand, men sa fort man borjar anvanda kladerna eller nagot blir fuktigt).

    Du kan aven testa att kopa ett helt nytt madrasskydd och helt nya lakan. Tvattar du dessa varje eller varannan dag, i 90 grader och med attika som skoljmedel, och ingen lukt uppstar, da vet du att du har ingrodda bakterier i de gamla och att det ar dar problemet ligger. 

    Med klimakteriebesvar sover jag med en trave T-shirs bredvid sangen. Byter ett par ganger per natt (genomsvettig) och pa morgonen aker allt i maskinen. Kanske din man kan sova i en T-shirt, och UTAN lakan pa sig?


    Tack för detta! Vi använder redan ättika istället för sköljmedel. Har inget torkskåp eller torktumlare så ibland tar det tyvärr längre tid att torka. Så ofta vädret tillåter så hängs det i alla fall utomhus. Brukar tvätta på 60 grader men ska absolut testa 90 grader nästa gång. Att tvätta så ofta som vi gör och framförallt på 90 grader tar dock emot när en vill tänka rent ekonomiskt och miljövänligt...

    Lakanet luktar förresten även fastän det är torrt i sängen. Lukten är alltså inte bara påtaglig direkt efter uppstigning på mornarna. Att tvinga honom sova utan någon lakan/överkast tror jag dessvärre inte heller är någonting han kan gå med på. Ser jag till mig själv så måste jag ha ett täcke att gosa in mig i för att kunna sova.
  • Anonym (Ac)

    Skaffa en ac och ställ in i sovrummet, kostar lite (köp begagnad) men det är det värt mot att du kan sova riktigt.

    Hur sover han om nätterna? När jag svettas så mycket pendlar jag mellan vara kokhet och hacka tänder...

    Hur luktar hans kläder? Han borde ju svettas i dem med?

    Köp nya lakan, byt tvättmedel, och som någon skrev, tvätta i 90grader, visst att vi ska tänka på miljön, men om det funkar så är det värt det.

    Testa i 2-3 veckor att tvätta varann dag, bara för att se om det hjälper.

    Och be honom kolla upp sig så att han inte är sjuk, om det är någon hormonell obalans kanske det är avhjälpt med ett enkelt piller...

  • Anonym (Bakterier i lakan & madrass)
    leonorah skrev 2020-06-22 12:58:39 följande:
    Har inget torkskåp eller torktumlare så ibland tar det tyvärr längre tid att torka. 

    Lakanet luktar förresten även fastän det är torrt i sängen. Lukten är alltså inte bara påtaglig direkt efter uppstigning på mornarna. 
    Om lakanen luktar aven nar de ar rena och torra sa tror jag losningen ligger i att fa bort de "inneboende" bakterierna fran lakanen och madrasskyddet. Tror att det finns husmorsknep att blotlagga i attika innan tvatt. Helst tvatta i 90 grader (men forstar om du inte vill gora detta varje gang). Sen tror jag aven att det kan hjalpa att stryka lakanen sa att just hans lakan torkar snabbare. 
    Ar det forresten bara hans lakan som luktar (nar de ar torra)? Om inte kanske ni har bakterier i tvattmaskinen? Da paverkas ju all tvatt s a s. och da bor ni sanera maskinen. Om man inte vill kora en maskin med klorin (for att decinficera maskinen inifran) sa kan man forsoka med t ex. citronsyra. Det ska losa upp kalkavlagringar och annat som bakterier kan fastna och vaxa pa. Och sa forstass alltid ha luckan oppen och tvattmedelsfacket utdraget nar maskinen inte anvands (for att lufta och undvika mogel).
    Finns aven olika tvattmedel pa marknaden som sags forebygga eller ta bort lukt, pa t ex. sportklader. Det kanske vore en ide att blotlagga i ett sadant infor nasta tvatt?
Svar på tråden Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo