• leonorah

Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo

Nu har jag fått nog. Är det någon som möjligtvis har tips eller råd kring detta problem? Kanske nåt husmorsstips eller så?

Det är så att min sambo svettas rätt mycket om nätterna vilket gör att hans sida om sängen ofta är helt fuktig/blöt när han går upp. Den stank som kommer därifrån gör att jag numera ofta vänder mig om så att jag ligger med fötterna vid huvudsidan. Den är verkligen så påtaglig och äcklig. Känns som om vi har provat allt för att få bukt med detta problem men det kvarstår; han sover bara med själva lakanet - om ens något alls - om nätterna, vi har fönstret öppet, fläkten på, jag tvättar underlakanet samt madrasskydd etc minst en gång i veckan och han duschar för övrigt varje kväll. På mornarna bäddar vi dessutom inte utan ser till att hans sida är fri från täcke, kudde etc så att ingen fukt stängs in, men problemet kvarstår...

• Svar på tråden Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo
  • Anonym (Mkkjdhkgg)
    leonorah skrev 2020-06-22 20:06:07 följande:

Tack för tips och råd.

Hans kläder luktar inte alls. Skulle han svettas så luktar det precis så som det förväntas göra, dvs svett. Lakanet luktar mer.. surt och unket! Han svettas inte alls markant i övrigt utan detta gäller bara om natten.

Då är det nog bakterier och 90 grader torde hjälpa.

Tips för att tvätten ska torka snabbare: vänd den efter ett tag.
  • Studentpappa
    leonorah skrev 2020-06-22 20:02:05 följande:

Plastad frotté har vi redan under för att skydda madrassen och madrassskyddet, glömde nämna det. Tvättmaskinen låter vi också vara öppen och rengörs med jämna mellanrum..

Kanske är idé att han ligger på ett ovan lakanet istället för att spara lakan? Det är inte så att det lakanen surnat då? Jag har träningskläder och en del kalsonger som gjort det och då är det kört, spelar ingen roll hur mycket ättika det ligger i det är bara att kasta.
    Ride it like you stole it
  • leonorah

Skall blötlägga lakanen i ättika imorgon följt av 90 graders tvätt. Jag återkommer med en utvärdering!

• Beki

Hej

Jag har samma problem med min sambo.

Jag får byta underlakan varje dag , men värst är det kudde. Som du säger det luktar surt som äppelcidervinäger ????. Har köpt på Jysk skydd för kuddar så det hjälper bara ta av och tvätta behöver inte tvätta kudde varje vecka och bli förstörd.

Det är bara Så, de kan inte hjälpa det att de svettas, vet att det är frustrerande med man blir van med åren. Vi har bott tillsammans i 4 år snart .

• LukeStairwalker

Jag tvättar mina lakan i 60 grader men skulle gärna köra 90 varannan eller var tredje gång. Är det inte risk att man förstör lakanen om man kör dem i 90 grader?

• Gizmo

Jag svettas mycket, har köpt en Tempur-madrass på Jysk, den är toppen!
    Svettas inte lika mycket och madrassen formar sig efter kroppen, vilket gör att du inte får ont i ryggen. Priset är ganska högt, men väl värt pengarna!

• Anonym (Ac)

Om det Inte försvinner med att tvätta lakanet i 90 grader så kanske ni måste rengöra bäddmadrassen/köpa ny om svetten har lyckats ta sig dit ner också...

• Anonym (ABC)

Jag svettas också mycket när jag sover och tre saker som hjälpt mig är följande: 

Absolut ingen plastad frotte, det gör bara att man svettas ännu mer. Skulle tro att jag svettas 3-4 gånger så mycket med plastad frotté som utan. Det finns andra typer av madrasskydd som är lika täta nedåt men som inte är plastade på samma sätt. Jag har ett sånt här som bara ligger på min sida av sängen: https://www.kungsangen.com/madrasskydd-madrasskyddvelour-255

Även madrasskyddet/skyddslakanet behöver tvättas. Kanske inte riktigt lika ofta men en gång i veckan i alla fall. Svetten går ned i det och "aktiveras" när det blir varmt (alltså redan innan man börjar svettas med ny svett). Hur ofta det behöver tvättas märker man (för mig genom att det känns obehagligt direkt när man lägger sig redan första natten efter att man bytt nya lakan istället för efter några nätter). 

Använd sängkläder av linne, märker en viss skillnad efter att jag började med det. 
  • Gryntroll
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-23 09:50:00 följande:

Jag svettas också mycket när jag sover och tre saker som hjälpt mig är följande: 

Absolut ingen plastad frotte, det gör bara att man svettas ännu mer. Skulle tro att jag svettas 3-4 gånger så mycket med plastad frotté som utan. Det finns andra typer av madrasskydd som är lika täta nedåt men som inte är plastade på samma sätt. Jag har ett sånt här som bara ligger på min sida av sängen: https://www.kungsangen.com/madrasskydd-madrasskyddvelour-255

Även madrasskyddet/skyddslakanet behöver tvättas. Kanske inte riktigt lika ofta men en gång i veckan i alla fall. Svetten går ned i det och "aktiveras" när det blir varmt (alltså redan innan man börjar svettas med ny svett). Hur ofta det behöver tvättas märker man (för mig genom att det känns obehagligt direkt när man lägger sig redan första natten efter att man bytt nya lakan istället för efter några nätter). 

Använd sängkläder av linne, märker en viss skillnad efter att jag började med det. 

Tänkte precis skriva samma sak.
    Plastad frotte är ju oerhört varmt och tätt att ligga på, och ökar bara på svettningar. 

Köp nya lakan och ett madrasskydd som andas och "börja om". Tvätta på 90 grader, ättika och torka så snabbt det går.

Kolla sedan upp svettningarna hos läkare, det låter inte helt nvanligt att svettas så mycket varje natt. Han måste ju bli uttorkad... 

Svar på tråden Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo