• askyfullofstars

    Min dotter fyller 1 år och har inga tänder ännu. Någon med erfarenhet?

    Hjälp.

    Börjar oroa mig över att dottern inte fått tänder ännu. Inte en enda tand och inget som är på g vad jag kan se.

    Läser överallt att de flesta får vid 6-8 månader vilket stressar mig. Bör inte hon ha fått en tand nu? :/ Vad händer om inga tänder dyker upp?!

    Orolig mamma.

  • Svar på tråden Min dotter fyller 1 år och har inga tänder ännu. Någon med erfarenhet?
  • viseversa

    min kusins dotter var 13 mån när första tanden kom. sen kom dom i en rasande fart. Min 8 mån har inga tänder ännu. Inte ens synligt eller som man kan känna under tandköttet. Men prata med bvc om du är orolig.

  • närkommertrean

    Min yngsta fyller 1 år på måndag och har inte heller några tänder. Mina två äldre fick första tanden vid 5 månader så jag är lite förvånad att det kan vara så stor skillnad. Jag vet faktiskt inte vad som händer om inga tänder kommer eller när man bör bli orolig. Första besöket hos tandläkaren är först när de är tre år (bortsett från nåt besök av tandsköterska på bvc tidigare). Jag är inte orolig än iaf. Min son äter allt även om han inte har tänder men det hade ju helt klart underlättat för honom om han hade haft tänder.

  • askyfullofstars
    viseversa skrev 2020-06-23 08:12:54 följande:

    min kusins dotter var 13 mån när första tanden kom. sen kom dom i en rasande fart. Min 8 mån har inga tänder ännu. Inte ens synligt eller som man kan känna under tandköttet. Men prata med bvc om du är orolig.


    Pratat med BVC på 1-årsbesöket men de tyckte inte det var något konstigt alls. :/
  • cosinus
    askyfullofstars skrev 2020-06-27 16:31:50 följande:

    Pratat med BVC på 1-årsbesöket men de tyckte inte det var något konstigt alls. :/


    Det är inget konstigt. I mitt landsting får man en kallelse till folktandvården när barnet är 1 år. Vet många som gått dit med tandlösa ungar.

    Mina har fått sina första tänder vid 9, 10, 7.5 och 11 månader. De har även varit ganska sena med att tappa mjölktänderna vilket jag förstått kan hänga ihop och det ser jag enbart som positivt. När de slagit ut tänder har det ff varit mjölktänderna eftersom deras permanenta inte hunnit komma.
  • HeidiHR

    Min son fick sin första runt ettårsdagen och sen ploppade de upp tätt! Kom åtta tänder på tre veckor och inom tio veckor hade han fått de flesta.

  • Angel in sight

    Min äldsta fick tänder strax efter 1 år.

    Min mellan fick tänder strax innan 1 år.

    Min minsta fick tänder vid 6 mån.

    Så kan vara väldigt olika det där.

    Vi bodde i ett område med sämre tandstatus när vår äldsta föddes och då kallades vi till tandhygienist tidigt och hon sa att det var fullt normalt att få tänder efter 1 år.

    Jag var för min del mycket tacksam att mina äldsta inte hade tänder förrän efter vi slutade amma :).

  • Themis

    Min son fick sin första tand veckan efter sin 1-årsdag.

    Han slukade maten så gott som hel ändå med god aptit.

    Så det är inget konstigt, det kommer säkert snart tänder.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • askyfullofstars

    Tack för alla svar.

    Ringde BVC men fick inte direkt något lugnande besked. Hon sa att vi kommer få kallelse till folktandvården när hon är 1 år (hon är 1 år nu) och då får de se varför hon inte har fått tänder...

Svar på tråden Min dotter fyller 1 år och har inga tänder ännu. Någon med erfarenhet?