Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Valentin?

Åsikter om namnet? Kan inte bestämma mig för om det är för krångligt eller ej.

• Svar på tråden Valentin?
  • Anonym (L)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-23 01:29:04 följande:

Vad tror du om Vincent istället?

Nej Vincent går bort av olika skäl :). Tack ändå..
  • Anonym (L)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-23 01:27:26 följande:

Får hoppas att din son blir en romantiker.

Ja det får vi ju hoppas :D.
  • Anonym (L)
    Anonym (Rom?) skrev 2020-06-23 10:29:07 följande:

Jag lägger ingen värdering i det, men jag hade tänkt att barnet var rom. Beror nog på att jag känner romer som har barn som heter Valentin(-o).

Och det är han ju inte :). Vet ett par gamla gubbar som heter så. Namnet har ju använts sedan 1400-talet i sverige..
  • Anonym (L)
    Anonym (Nk) skrev 2020-06-23 07:42:09 följande:

Jag tänker bara ?nej nej nej nej nej stackars barn?

Vad gillar du själv för namn?
  • Anonym (L)
    Anonym (Laura) skrev 2020-06-23 12:16:25 följande:

Jag tycker att det är ett fint namn och absolut inte för krångligt. Personligen föredrar jag nog Valentine som stavning, men det passar ju inte riktigt i Sverige.

Tack för svar!

Annat alternativ: Valdemar? Vilhelm? Vilgot? Mycket V här nu känner jag :D

Älskar annars namnet Love. Och Ebbe :).

Så svårt!!
  • Anonym (L)
    Anonym (Nk) skrev 2020-06-25 00:01:53 följande:

Men tänk lite globalt? Det är samma med namnet Love, liksom nej, det funkar inte idag! Men det är min åsikt. 

Globalt? Tycker det funkar väldigt bra globalt. Vi har släkt i bla Chile som heter Valentin. En kille i 17-årsåldern.
  • Anonym (L)
    fluu skrev 2020-06-25 05:51:02 följande:

Valdemar - älskar! Ståtligt vikinganamn. Starkt på vuxen och gulligt på barn. Även detta blir lätt "Valle", som jag dock tycker är ett trevligt smeknamn.

Vilhelm - Typiskt bra och ståtligt namn. Enkelt och gångbart. Lär bli "Ville", vilket jag inte är så förtjust i.

Vilgot - Vilhelms bebisbror. Väldigt sött och barnsligt.

Love - Fin koppling till CJLA, annars väldigt pluttgulligt.

Ebbe - Genomtrevligt och enkelt. Nordiskt och vackert. Åt det söta hållet, men inte så att det stör.

Jag gillar nog pluttgulliga namn på pojkar. Våra tidigare killar är väldigt pluttgulliga så är nog därför ;).

Så otroligt svårt denna gången. Inget känns helt rätt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Me) skrev 2020-06-25 05:58:10 följande:

Fint tycker jag!

Annars kanske Valter kan vara ngt om du vill ha nått liknande men lite kortare?

Valter har också funnits i tanken.. associerar det bara till en person som jag inte är så förtjust i tyvärr. Men det kan man ju komma över :)
  • Anonym (L)
    Anonym (Nk) skrev 2020-06-25 08:38:21 följande:

Haha okej, väldigt många här i Sverige kommer tycka det är rätt kul att hans namn associerar till alla hjärtans dag eller Valentine's day som det så fint heter i det engelska språket. I Chile och den spansktalade världen kanske det funkar men där är de väll inte speciellt globala och duktiga på engelska? 

Men döp du din son till det, det är inte katastrof, det går väll an men lite märkligt är det i min smak. Men det är kanske just det ni är ute efter.

Det kommer säkert inte ens bli det namnet så du kan ta det lugnt. Skratta inte ihjäl dig.

Namnet har använts i Sverige sedan 1400-talet och är rätt utbrett i Europa så tror inte att det skulle verka SÅ märkligt. Det är nog mest du som inte hört det innan.

Som sagt.. kommer mest troligt inte bli detta ändå.
Svar på tråden Valentin?