• Anonym (L)

Valentin?

Åsikter om namnet? Kan inte bestämma mig för om det är för krångligt eller ej.

• Svar på tråden Valentin?
  • Anonym (Laura)
    Anonym (L) skrev 2020-06-23 23:15:38 följande:
    Tack för svar!

Annat alternativ: Valdemar? Vilhelm? Vilgot? Mycket V här nu känner jag :D

Älskar annars namnet Love. Och Ebbe :).

Så svårt!!
    Känns som var och varannan pojke får heta Vilgot och Ebbe just nu, så dom två skulle jag personligen skippa. Love och Vilhelm tycker jag om. 
  • Anonym (Anja)

Jag gillar inte alls det namnet. Visst, gulligt på en liten bebis. Men som vuxen man, pensionär, gammal åldring, och heta Valentin? Nej nej ????

• Anonym (Vackert namn)

Tycker Valentin är vackert!

• Anonym (Nk)
    Anonym (L) skrev 2020-06-23 10:46:07 följande:
    Vad gillar du själv för namn?
    Men tänk lite globalt? Det är samma med namnet Love, liksom nej, det funkar inte idag! Men det är min åsikt. 
  • fluu

Jag gillar det. Visst, det är lite teatralt, men inte st det stör. Dock får man vara beredd på att det blir "Valle" som smeknamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (L) skrev 2020-06-23 23:15:38 följande:

Tack för svar!

Annat alternativ: Valdemar? Vilhelm? Vilgot? Mycket V här nu känner jag :D

Älskar annars namnet Love. Och Ebbe :).

Så svårt!!

Valdemar - älskar! Ståtligt vikinganamn. Starkt på vuxen och gulligt på barn. Även detta blir lätt "Valle", som jag dock tycker är ett trevligt smeknamn.

Vilhelm - Typiskt bra och ståtligt namn. Enkelt och gångbart. Lär bli "Ville", vilket jag inte är så förtjust i.

Vilgot - Vilhelms bebisbror. Väldigt sött och barnsligt.

Love - Fin koppling till CJLA, annars väldigt pluttgulligt.

Ebbe - Genomtrevligt och enkelt. Nordiskt och vackert. Åt det söta hållet, men inte så att det stör.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (L)
    Anonym (Nk) skrev 2020-06-25 00:01:53 följande:

Men tänk lite globalt? Det är samma med namnet Love, liksom nej, det funkar inte idag! Men det är min åsikt. 

Globalt? Tycker det funkar väldigt bra globalt. Vi har släkt i bla Chile som heter Valentin. En kille i 17-årsåldern.
  • Anonym (Me)

Fint tycker jag!

Annars kanske Valter kan vara ngt om du vill ha nått liknande men lite kortare?

• Anonym (L)
    fluu skrev 2020-06-25 05:51:02 följande:

Valdemar - älskar! Ståtligt vikinganamn. Starkt på vuxen och gulligt på barn. Även detta blir lätt "Valle", som jag dock tycker är ett trevligt smeknamn.

Vilhelm - Typiskt bra och ståtligt namn. Enkelt och gångbart. Lär bli "Ville", vilket jag inte är så förtjust i.

Vilgot - Vilhelms bebisbror. Väldigt sött och barnsligt.

Love - Fin koppling till CJLA, annars väldigt pluttgulligt.

Ebbe - Genomtrevligt och enkelt. Nordiskt och vackert. Åt det söta hållet, men inte så att det stör.

Jag gillar nog pluttgulliga namn på pojkar. Våra tidigare killar är väldigt pluttgulliga så är nog därför ;).

Så otroligt svårt denna gången. Inget känns helt rätt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Me) skrev 2020-06-25 05:58:10 följande:

Fint tycker jag!

Annars kanske Valter kan vara ngt om du vill ha nått liknande men lite kortare?

Valter har också funnits i tanken.. associerar det bara till en person som jag inte är så förtjust i tyvärr. Men det kan man ju komma över :)
  • Anonym (Nk)
    Anonym (L) skrev 2020-06-25 05:55:41 följande:
    Globalt? Tycker det funkar väldigt bra globalt. Vi har släkt i bla Chile som heter Valentin. En kille i 17-årsåldern.
    Haha okej, väldigt många här i Sverige kommer tycka det är rätt kul att hans namn associerar till alla hjärtans dag eller Valentine's day som det så fint heter i det engelska språket. I Chile och den spansktalade världen kanske det funkar men där är de väll inte speciellt globala och duktiga på engelska? 

Men döp du din son till det, det är inte katastrof, det går väll an men lite märkligt är det i min smak. Men det är kanske just det ni är ute efter.
  • Anonym (L)
    Anonym (Nk) skrev 2020-06-25 08:38:21 följande:

Haha okej, väldigt många här i Sverige kommer tycka det är rätt kul att hans namn associerar till alla hjärtans dag eller Valentine's day som det så fint heter i det engelska språket. I Chile och den spansktalade världen kanske det funkar men där är de väll inte speciellt globala och duktiga på engelska? 

Men döp du din son till det, det är inte katastrof, det går väll an men lite märkligt är det i min smak. Men det är kanske just det ni är ute efter.

Det kommer säkert inte ens bli det namnet så du kan ta det lugnt. Skratta inte ihjäl dig.

Namnet har använts i Sverige sedan 1400-talet och är rätt utbrett i Europa så tror inte att det skulle verka SÅ märkligt. Det är nog mest du som inte hört det innan.

Som sagt.. kommer mest troligt inte bli detta ändå.
  • Anonym (Anna)

Vad heter syskonen? Passar Valentin (Valle) bra ihop med deras namn? Ligger namnet bra i munnen tillsammans med efternamnet?

Jag gillar namnet Viking.

Har dock ingen son.

Svar på tråden Valentin?