kan inte baka bullar:-(
dom blir torra å könstia....som typ wienerbröd att jämföra
va gör jag för fel?
dom blir torra å könstia....som typ wienerbröd att jämföra
va gör jag för fel?
För mycket mjöl?
kanske du hller på för mycket med degen efter du satt mjöl..kanske FÖR mycket mjöl... ta mer smör i när du sätter fyllning!
jag vet inte men det kan ju vara nått av detta!
Leta upp en kompis som gör godabullar och baka tillsammans.
Det är mycket roligare att baka tillsammans och du kan få lite tips!
Jag och en vän hade bullbak i går.
För mycket mjöl eller för lite fett? Vad har du för recept?
extra extra smör
jag gör det som står bak på mjölpaketet...men jag kanske mäter fel på margarinet? det flyter ju på plåten.....
Hmm...tror fortfarande att det mjölet som strular. Det blir ganska stor skillnad om man tar mjöl med dl-mått eller häller upp allt i litermått. Mjölet packar ju ihop sig mer i små mått och det blir därför mycket mer i slutändan...
Minska lite på mjölet så att degen blir näst intill för kletig. När du sedan har kavlat ut degen, använd mycket smör!!
Ha i mindre mjöl, låt degen vara lite kletig. Sen tar du lite mjöl åt gången tills den blir fast. Använd decilitermått och kör med strukna mått, inte liksom skaka ner mjölet utan gräv upp en skopa och stryk av överblivet.
Sen när du har en bra deg knådar du den för brinnande livet och sen brer du på MYCKET margarin, strör på socker och kanel/kardemumma eller vad du nu vill ha och sen kör du på som vanligt. Så gör jag och mina bullar är mums
dino78
man ska INTE ta dl mått och man ska INTE gräva upp ur påsen. ta ett litemått och häll i mjölet. då blir det inte packat..glöm hur många dl det står i recept och gå på kännslan!