kan inte baka bullar:-(
dom blir torra å könstia....som typ wienerbröd att jämföra
va gör jag för fel?
dom blir torra å könstia....som typ wienerbröd att jämföra
va gör jag för fel?
Mye - Så gör jag, så vi fick lära oss på hemkunskapen, så som står i böckerna jag har. Och det fungerar alldeles utmärkt, så det så
håller med dino,.. men det låter ändåp som för mycket mjöl.
ok..hemkunskap kan man ju lära sig mycket på;) men jag är bara utbildad bagare så vad vet väl jag!?:)
ta inte allt så alvarligt "så det så"
vi snackar ju bara om hur man bakar!
mye: så får man i allafall lära sig på kock utbildning, å de skall väll oxå kunna baka lite ?
så kanske det inte i slutändan spelar så stor roll hur man mäter?
fel mjöl och för lite knådning ger hårda torra bullar
använd bara vetemjöl special och knåda minst 15 minuter med kraftiga tag
eller 10-15 minuter i maskin
mängden mjöl är inte ALLS lika viktig som vilken sorts mjöl och hur mkt den arbetas
och fettet har förresten väldigt lite med hur saftig degen blir...
vanligt vitt bröd (baguetter, rostbröd mm) är bakat på bara vatten, jäst, mjöl och salt...
Jag brukar knäcka i ett ägg i degspat,blir gulare o smidigare deg.
Sen klickar jag i 150 g smör.Arbeta ihop degen med händerna,ta inte i för mycket mjöl.
Man behöver inte knåda degen så länge.
Bara så att den är smidig o blank.
När jag gör fyllning så har jag mandelmassa,kanel,kardemumma,smör o socker+lite mjölk som jag arbetar ihop o brer ut på degen.
Blir jättemumsigt
sen 250 grader i ca 8-10 min.
Jag är också utbildad bagare.
Jag har i en burk kesella, bullarna blir jätte saftiga och goa!
Mät upp mjölet i ett liter mått och arbeta kraftigt för bäst resultat i en maskin.
Lycka till
hmm..då är det degen som jag gör nått fel på
du kanske ska använda en våg till bullbaket... funkar jättebra!!
Utan att skryta... mina bullar blir alltid perfekta. Gör oxå receptet bakpå mjölpåsen - kör degen i bakmaskin. Bättre att tillsätta i princip ALLT mjöl på en gång och bearbeta degen ordentligt. (Häll upp mjölet "luftigt" i litermått.) Om degen känns kletig under bearbetningen så tillsätt en halv-en dl i taget tills att degen under bearbetning släpper från skålen - då är den perfekt! När du sätter den att jäsa ska du kunna trycka ner fingret i den utan att det kladdar - då är degen precis perfekt och du behöver egentligen bara "pudra" bakbordet med lite mjöl för att degen inte ska fastna.
De flesta gör fel när de tillsätter för lite mjöl i början och börjar knåda in mjöl i degen vid utbaket - gör inte det... det tar tid för mjölet att svälla, så om degen är halvkletig när du bakar ut den och du knådar in mera mjöl då, då kommer mjölet du knådar in att uppta en hel del av degvätskan och bullarna blir torra och trista...
Lycka till med bullbaket, hoppas att nästa bullstöpa blir bättre!
PS! Brukar oxå byta ut 50g margarin mot 10% Kesella - degen blir förvisso lite lösare och kletigare, men bullarna blir mycket saftigare. DS!
det e jättebra med alla tips å att ni skriver hur ni gör
jag har mjölet i en tillbringare......hm....har nog för möe mjöl i då kanske