• 20162010

    Hur långt hörs trafik - landsväg?

    Hej! 

    Jakten på sommarstugan fortsätter... Jag är på jakt efter en lugn plats att vara på (precis som många andra i coronatider...) och jag undrar om någon har erfarenhet av att bo relativt nära en landsväg? Jag har sett en stuga som ligger ca 400 m från en landsväg (70-väg). Huset ligger på en liten kulle och på landsvägen i närheten finns det en rejäl sväng vilket gör att bilarna måste bromsa in och accelerera. 

    Är det någon som har erfarenhet av att bo nära en landsväg och kan säga på ett ungefär hur det låter ute i trädgården? Det är lite skog och lite åkrar mellan väg och hus.

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Hur långt hörs trafik - landsväg?
  • Anonym (Husfru)

    400 m från järnväg bor jag, den hörs bara om vinden ligger på från det hållet och tåget tutar
    Ta och spendera en heldag i området och lyssna om ni hör inbromsningar och liknande.

  • Barbro45

    Det är jättesvårt att avgöra, det beror på vindriktning, träd, om det är sommar med löv på träden eller vinter utan. Det beror på vilka däck som används, vinterdäck med dubbar eller sommardäck. Vad det är för vägbeläggning, grus, asfalt eller oljegrus.


    Du kan ta kontakt med kommunen och höra om det tagits fram bullerkartor för området. Du kan också höra med Trafikverket (om det är en statlig väg) om de har några data om buller för just detta område. 

  • Anonym (eee)

    Jag har stuga nära en landsväg, 70- väg. Skulle gissa det kanske är ca 400-500 m men det ligger ett hus mellan oss och vägen. Jag kan dock se vägen bortanför ängarna, typ. Det hörs nästan inget, det jag hör är när det bränner förbi motorcyklar. eller emellanåt nån långtradare som låter extra mycket. Är det mycket vanlig trafik  (vilket inte sker så ofta) så hör man "suset" från trafiken, men det tänker man inte på.  Snarare att jag stör mig på hög musik om någon sommarstugegranne har fest. 

  • 20162010
    Anonym (eee) skrev 2020-06-23 18:12:53 följande:

    Jag har stuga nära en landsväg, 70- väg. Skulle gissa det kanske är ca 400-500 m men det ligger ett hus mellan oss och vägen. Jag kan dock se vägen bortanför ängarna, typ. Det hörs nästan inget, det jag hör är när det bränner förbi motorcyklar. eller emellanåt nån långtradare som låter extra mycket. Är det mycket vanlig trafik  (vilket inte sker så ofta) så hör man "suset" från trafiken, men det tänker man inte på.  Snarare att jag stör mig på hög musik om någon sommarstugegranne har fest. 


    Det låter som liknande förhållanden som till den här stugan, då kanske det inte är så farligt. Du tänker inte på det när du är ute i trädgården en tyst kväll?
  • Dexter dot com

    Bor i skogen ca 600 m från en 70väg med skog och åker mellan väg och hus och hör endast dom motorcyklar som drar på ordentligt. Du får väl sätta dig en bit från stugan med fikakorgen och lyssna.

  • 20162010
    Dexter dot com skrev 2020-06-23 19:04:34 följande:

    Bor i skogen ca 600 m från en 70väg med skog och åker mellan väg och hus och hör endast dom motorcyklar som drar på ordentligt. Du får väl sätta dig en bit från stugan med fikakorgen och lyssna.


    Låter bra, ja, jag får försöka sätta mig och lyssna lite diskret efter visningen :)
  • cosinus

    Mina föräldrar har stuga vid en 70-väg. Det är alltså typ 50-100 m från vägen beroende på var på gården man är. Jag upplever inte att man störs av trafiken där. Hör den ja, men inte på ett störande sätt. Mer att man registrerar att det passerar en bil (för det gör det inte så ofta).

    Däremot har de en bastu vid sjön tillika vid vägen och när man bastar så hör man bilarna helt galet långt ifrån även fast ljudet från vägen inte kommer över sjön. Men man hör bilar, väntar lite för att man vet att man hör bilar på långt håll. Hoppar i vattnet (eftersom man är naken) och varje gång håller man på att frysa ihjäl innan bilen kommer fram. Vi pratar en minut från det man hörde bilen tills dess att den verkligen passerar.

    Kör man 70 km / h vilket jag tvivlar på att folk håller så tar man sig en dryg km på en minut. Så där, i bastun, skulle jag säga att man utan problem hör 1 km.

  • 20162010
    cosinus skrev 2020-06-23 22:26:37 följande:

    Mina föräldrar har stuga vid en 70-väg. Det är alltså typ 50-100 m från vägen beroende på var på gården man är. Jag upplever inte att man störs av trafiken där. Hör den ja, men inte på ett störande sätt. Mer att man registrerar att det passerar en bil (för det gör det inte så ofta).

    Däremot har de en bastu vid sjön tillika vid vägen och när man bastar så hör man bilarna helt galet långt ifrån även fast ljudet från vägen inte kommer över sjön. Men man hör bilar, väntar lite för att man vet att man hör bilar på långt håll. Hoppar i vattnet (eftersom man är naken) och varje gång håller man på att frysa ihjäl innan bilen kommer fram. Vi pratar en minut från det man hörde bilen tills dess att den verkligen passerar.

    Kör man 70 km / h vilket jag tvivlar på att folk håller så tar man sig en dryg km på en minut. Så där, i bastun, skulle jag säga att man utan problem hör 1 km.


    Intressant, det kanske beror på att vatten hjälper till att sprida ljudet också, men jag tror också att ljud kan spridas ganska långt.
  • 20162010
    cosinus skrev 2020-06-23 22:26:37 följande:

    Mina föräldrar har stuga vid en 70-väg. Det är alltså typ 50-100 m från vägen beroende på var på gården man är. Jag upplever inte att man störs av trafiken där. Hör den ja, men inte på ett störande sätt. Mer att man registrerar att det passerar en bil (för det gör det inte så ofta).

    Däremot har de en bastu vid sjön tillika vid vägen och när man bastar så hör man bilarna helt galet långt ifrån även fast ljudet från vägen inte kommer över sjön. Men man hör bilar, väntar lite för att man vet att man hör bilar på långt håll. Hoppar i vattnet (eftersom man är naken) och varje gång håller man på att frysa ihjäl innan bilen kommer fram. Vi pratar en minut från det man hörde bilen tills dess att den verkligen passerar.

    Kör man 70 km / h vilket jag tvivlar på att folk håller så tar man sig en dryg km på en minut. Så där, i bastun, skulle jag säga att man utan problem hör 1 km.


    Intressant, det kanske beror på att vatten hjälper till att sprida ljudet också, men jag tror också att ljud kan spridas ganska långt.
Svar på tråden Hur långt hörs trafik - landsväg?