• Anonym (Rädd för abort!­)
    Tue 23 Jun 2020 22:33
    2351 visningar
    18 svar
    -1
    18
    2351

    Någon som gjort kirurgisk abort och hur har det gått för er efteråt? Svårt att få barn igen?

    Jag är i vecka 10 nu och har funderat på abort lite för länge.... ångesten har gjort så att jag dragit ut på det länge. Är så himla rädd för att se foster osv vid medicinsk abort. Vet att många har varit med om det. Jag vill verkligen inte vara med om det. Därför har jag börjat tänka på kirurgisk abort, men då är man istället rädd för komplikationer?! Är det någon med erfarenheter som skulle råda mig eller avråda mig till en kirurgisk abort? Jag vill inte bli förstörd där nere för all framtid och vill ju gärna kunna få fler barn OM jag skulle vilja det i framtiden. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Någon som gjort kirurgisk abort och hur har det gått för er efteråt? Svårt att få barn igen?
  • Anonym (K)
    Tue 23 Jun 2020 22:36
    #1
    -1

    Jag har gjort kirurgisk abort, av samma skäl som du. Det var suveränt. De får ut allt direkt så man blöder ofta färre dagar. Jag var lite öm i magen ett dygn men det kan också ha berott på att de bytte ut spiralen i samma veva.

    Angående fertilitet vet jag inte eftersom jag inte försökt bli gravid efter det, men de är så duktiga idag så det är nog väldigt liten risk för skador. Och de skrapar ju inte, som man uttrycker det ibland, de suger ut embryot med en liten sug.

  • Anonym (2 aborte­r)
    Tue 23 Jun 2020 22:38
    #2
    -1

    Jag har gjort två kirurgiska aborter. Jag har efter det blivit gravid 3 gånger, ena slutade i missfall, fått en dotter och är nu gravid igen.

    Så för mig har det inte påverkat min fertilitet.

  • Anonym (Rädd för abort!­) Trådstartaren
    Tue 23 Jun 2020 22:44
    #3
    Anonym (K) skrev 2020-06-23 22:36:32 följande:

    Jag har gjort kirurgisk abort, av samma skäl som du. Det var suveränt. De får ut allt direkt så man blöder ofta färre dagar. Jag var lite öm i magen ett dygn men det kan också ha berott på att de bytte ut spiralen i samma veva.

    Angående fertilitet vet jag inte eftersom jag inte försökt bli gravid efter det, men de är så duktiga idag så det är nog väldigt liten risk för skador. Och de skrapar ju inte, som man uttrycker det ibland, de suger ut embryot med en liten sug.


    Tack för svar!
  • Anonym (Rädd för abort!­) Trådstartaren
    Tue 23 Jun 2020 22:45
    #4
    Anonym (2 aborter) skrev 2020-06-23 22:38:59 följande:

    Jag har gjort två kirurgiska aborter. Jag har efter det blivit gravid 3 gånger, ena slutade i missfall, fått en dotter och är nu gravid igen.

    Så för mig har det inte påverkat min fertilitet.


    Skönt att höra det! Vilka veckor gjorde du dina aborter?
  • Wed 24 Jun 2020 06:36
    #5

    Jag har gjort två kirurgiska aborter, fast då eftersom graviditeten avstannat, alltså pga missfall. Jag har fått 2 fina barn efter det. Jag föredrar helt klart kirurgisk, jag har fått ta Cytotec ett par gånger vid missfall och det var fruktansvärt.

  • Anonym (2 aborte­r)
    Wed 24 Jun 2020 08:03
    #6
    Anonym (Rädd för abort!) skrev 2020-06-23 22:45:50 följande:

    Skönt att höra det! Vilka veckor gjorde du dina aborter?


    Kommer faktiskt inte riktigt ihåg men dom var nog runt vecka 10-11.
  • Anonym (natta­)
    Wed 24 Jun 2020 08:12
    #7

    Svägerskan gjorde det och det närmaste hon kommit barn är tyvärr ett tidigt missfall.

  • Anonym (Sanna­)
    Wed 24 Jun 2020 08:24
    #8
    -1

    Gjort två kirurgiska aborter. Har nu tre barn och är gravid med fjärde, alla har blivit till på första försöket. Så min fertilitet har inte påverkats alls.

  • Fri 26 Jun 2020 20:42
    #9
    -1

    Gjort en kirurgisk abort som 17 åring, har fått fyra barn efter det och varit gravid ytterligare två gånger, varav ena avslutades med medicinsk abort (vilket var otraumatiskt och smärtfritt för min del). Inga problem med fertiliteten, med andra ord.

  • Anonym (M)
    Fri 26 Jun 2020 20:47
    #10
    -1

    Har gjort både medicinsk och kirurgisk. Fick komplikationer efter den medicinska. Inga som helst problem efter den kirurgiska. Så rekommenderar faktiskt den. Lättare både för kropp och psyket.

  • Anonym (Libbs­ticka)
    Fri 26 Jun 2020 20:52
    #11

    En sprucken kondom: Kirurgisk abort vecka 6. Var helt pigg igen dagen efter.

    Tog ut spiral, blev gravid på sex en vecka senare.
    MA i v 13 (foster dött i v 9) var mycket jobbigare för det tog en hel månad med tabletter och strul och extra kontroller.

    Fick råd att vänta en hel cykel efter MA då jag blivit gravid så lätt innan, blev gravid igen direkt på nästa cykel och fick vår son.

    Blev gravid trots spiral när jag var 46 men som tur var löste naturen det av sig själv.

    Så jag är tydligen tokfertil, önskar att jag kunde dela med mig.

  • Anonym (Rädd för abort!­) Trådstartaren
    Fri 26 Jun 2020 21:47
    #12
    Anonym (M) skrev 2020-06-26 20:47:56 följande:

    Har gjort både medicinsk och kirurgisk. Fick komplikationer efter den medicinska. Inga som helst problem efter den kirurgiska. Så rekommenderar faktiskt den. Lättare både för kropp och psyket.


    Hej!får
    Anonym (M) skrev 2020-06-26 20:47:56 följande:

    Har gjort både medicinsk och kirurgisk. Fick komplikationer efter den medicinska. Inga som helst problem efter den kirurgiska. Så rekommenderar faktiskt den. Lättare både för kropp och psyket.


    Hej! Får man fråga vad för komplikationer du fick efter den medicinska? Jag är redan i vecka 10+3 så är också rädd för att den medicinska inte ska funka bra. Kirurgisk låter så otäckt. Men kanske egentligen är mindre psykiskt smärtsamt också om inte annat...
  • Anonym (M)
    Fri 26 Jun 2020 21:57
    #13

    Den medicinska va tidig. Ändå kund ejag både känna och se när allt kom ut.. Hemskt. Komplikationerna var att jag blödde mycket konstant, efter en månad åkte jag till akuten, fick nya cytotec där. Började störtblöda och krama igen såklart. Sedan fortsatte blödningar a en månad till tills jag gick till gyn och blev skapad. Va alltså rester kvar.

    Den kirurgiska var jag sövd. Allt skapades ut, blödde sparsamt några dagar, ingen smärta. Återhämta mig snabbt.

    Sen fick jag nyligen avbryta en graviditet pga allvarliga kromosomavikelser tyvärr. Det blev då medicinsk på sjukhus. Vecka 15.

    Det var lite mer än två veckor sedan, har fortfarande småblödningar och värk till och från, men inga rester.

  • Anonym (M)
    Fri 26 Jun 2020 22:00
    #14

    Den medicinska va tidig. Ändå kund ejag både känna och se när allt kom ut.. Hemskt. Komplikationerna var att jag blödde mycket konstant, efter en månad åkte jag till akuten, fick nya cytotec där. Började störtblöda och krama igen såklart. Sedan fortsatte blödningar a en månad till tills jag gick till gyn och blev skapad. Va alltså rester kvar.

    Den kirurgiska var jag sövd. Allt skapades ut, blödde sparsamt några dagar, ingen smärta. Återhämta mig snabbt.

    Sen fick jag nyligen avbryta en graviditet pga allvarliga kromosomavikelser tyvärr. Det blev då medicinsk på sjukhus. Vecka 15.

    Det var lite mer än två veckor sedan, har fortfarande småblödningar och värk till och från, men inga rester.

  • Anonym (M)
    Fri 26 Jun 2020 22:00
    #15

    Den medicinska va tidig. Ändå kund ejag både känna och se när allt kom ut.. Hemskt. Komplikationerna var att jag blödde mycket konstant, efter en månad åkte jag till akuten, fick nya cytotec där. Började störtblöda och krama igen såklart. Sedan fortsatte blödningar a en månad till tills jag gick till gyn och blev skapad. Va alltså rester kvar.

    Den kirurgiska var jag sövd. Allt skapades ut, blödde sparsamt några dagar, ingen smärta. Återhämta mig snabbt.

    Sen fick jag nyligen avbryta en graviditet pga allvarliga kromosomavikelser tyvärr. Det blev då medicinsk på sjukhus. Vecka 15.

    Det var lite mer än två veckor sedan, har fortfarande småblödningar och värk till och från, men inga rester.

  • Anonym (Rädd för abort!­) Trådstartaren
    Sat 27 Jun 2020 10:23
    #16
    Anonym (M) skrev 2020-06-26 22:00:45 följande:

    Den medicinska va tidig. Ändå kund ejag både känna och se när allt kom ut.. Hemskt. Komplikationerna var att jag blödde mycket konstant, efter en månad åkte jag till akuten, fick nya cytotec där. Började störtblöda och krama igen såklart. Sedan fortsatte blödningar a en månad till tills jag gick till gyn och blev skapad. Va alltså rester kvar.

    Den kirurgiska var jag sövd. Allt skapades ut, blödde sparsamt några dagar, ingen smärta. Återhämta mig snabbt.

    Sen fick jag nyligen avbryta en graviditet pga allvarliga kromosomavikelser tyvärr. Det blev då medicinsk på sjukhus. Vecka 15.

    Det var lite mer än två veckor sedan, har fortfarande småblödningar och värk till och från, men inga rester.


    Åh vad jobbigt för dig! hur tidigt var den första medicinska som du upplevde så jobbig?
  • Anonym (M)
    Sat 27 Jun 2020 10:36
    #17

    Åh minns inte. Men borde väl varit vecka 8-9 kanske.

  • Anonym (Rädd för abort!­) Trådstartaren
    Sat 27 Jun 2020 15:34
    #18
    Anonym (M) skrev 2020-06-27 10:36:39 följande:

    Åh minns inte. Men borde väl varit vecka 8-9 kanske.


    Tror det är psykiskt jobbigt oavsett. Men speciellt om man ser allting... ???? tack för ditt svar.
Svar på tråden Någon som gjort kirurgisk abort och hur har det gått för er efteråt? Svårt att få barn igen?