• Wed 24 Jun 2020 11:25
    1609 visningar
    32 svar
    32
    1609

    Diesel eller bensin?

    Hej!
    Ska byta bil inom en snar framtid då den jag har nu börjar bli med åren (och är rätt tråkig)
    Den stora frågan är, ska man satsa på bensin eller diesel?
    Har hört att man ska undvika diesel om man inte har så lång till jobbet eftersom motorn måste bli riktigt varm, annars kleggar partikelfiltret igen. Men inte fått något rakt svar!

    Jag har 14km till jobbet, 70kmh hela vägen, vågar man sig på en diesel eller ska man satsa bensin?
    Berätta gärna för och nackdelar osv, alla inputs mottages!

  • Svar på tråden Diesel eller bensin?
  • Anonym (Ford F350)
    Wed 24 Jun 2020 12:02
    #1
    +1

    Kör bara diesel. Kan inte tanka bensin eller etanol i min bil. Mvh Kalle

  • Anonym (MTA)
    Wed 24 Jun 2020 12:27
    #2
    +1

    Sedan 15 år tillbaka kör jag enbart diesel. Har precis köpt en ny. Jag har aldrig erfarit eller hört om att partikelfiltret skulle kleta igen om man kör för kort sträcka. Själv har jag åtta km till jobbet - inga problem!
    Men, om du ska köpa diesel, se till att det är en Euro 5 eller Euro 6 så att du inte får problem om någon kommun inför miljözoner!

  • Wed 24 Jun 2020 14:50
    #3

    Okej, det kanske var en specifik bil då? Kollar runt lite
    Tack för era svar!

  • Wed 24 Jun 2020 16:21
    #4

    Diesel passar bättre för den som kör längre turer. Motorerna har bättre hållbarhet, dom förbrukar något mindre bränsle än annars.

    Dom är starka och har ett bra vridmoment.

  • Anonym (Män luktar diesel­)
    Wed 24 Jun 2020 16:54
    #5

    Är det inte Eur- klass 6 som gäller?? Eller kan det vara olika mellan kommuner?
    Köp klass 6 så har du högsta miljöklass i alla fall.
    Skulle välja diesel med automat alla dagar i veckan. Kör också husvagn och då blir kombinationen bara ännu bättre.
    Väljer inte varken bensin eller manuell bil någon mer gång.

  • Wed 24 Jun 2020 20:24
    #6
    Mackan1978 skrev 2020-06-24 16:21:17 följande:

    Diesel passar bättre för den som kör längre turer. Motorerna har bättre hållbarhet, dom förbrukar något mindre bränsle än annars.

    Dom är starka och har ett bra vridmoment.


    Har ca 14km enkel resa till jobbet, är det ok eller lite kort?
    Anonym (Män luktar diesel) skrev 2020-06-24 16:54:39 följande:

    Är det inte Eur- klass 6 som gäller?? Eller kan det vara olika mellan kommuner?
    Köp klass 6 så har du högsta miljöklass i alla fall.
    Skulle välja diesel med automat alla dagar i veckan. Kör också husvagn och då blir kombinationen bara ännu bättre.
    Väljer inte varken bensin eller manuell bil någon mer gång.


    Tror den jag kollar på är Euro 6, möjligt 5, blir lite osäker
    Manuell vill jag inte heller ha när det kommer till pendlarbil!
  • Wed 24 Jun 2020 20:25
    #7
    Mackan1978 skrev 2020-06-24 16:21:17 följande:

    Diesel passar bättre för den som kör längre turer. Motorerna har bättre hållbarhet, dom förbrukar något mindre bränsle än annars.

    Dom är starka och har ett bra vridmoment.


    Har ca 14km enkel resa till jobbet, är det ok eller lite kort?
    Anonym (Män luktar diesel) skrev 2020-06-24 16:54:39 följande:

    Är det inte Eur- klass 6 som gäller?? Eller kan det vara olika mellan kommuner?
    Köp klass 6 så har du högsta miljöklass i alla fall.
    Skulle välja diesel med automat alla dagar i veckan. Kör också husvagn och då blir kombinationen bara ännu bättre.
    Väljer inte varken bensin eller manuell bil någon mer gång.


    Tror den jag kollar på är Euro 6, möjligt 5, blir lite osäker
    Manuell vill jag inte heller ha när det kommer till pendlarbil!
  • Wed 24 Jun 2020 20:32
    #8

    14 km är nog lite för kort, risken är att partikelfiltret sätter igen om man kör för korta sträckor. Jag skulle satsat på bensin i ditt fall, tyvärr

  • Wed 24 Jun 2020 20:42
    #9

    Jag tycker att du ska satsa på en biogasbil. Mycket miljövänligare. Jag har kört på gas i 10 år, det fungerar utmärkt.

  • Anonym (Män luktar diesel­)
    Wed 24 Jun 2020 21:19
    #10
    Mackan1978 skrev 2020-06-24 20:32:13 följande:

    14 km är nog lite för kort, risken är att partikelfiltret sätter igen om man kör för korta sträckor. Jag skulle satsat på bensin i ditt fall, tyvärr


    Man kanske inte bara kör till jobbet utan ibland på helger även något längre.
    Har ens moderna dieslar problem med filter?
Svar på tråden Diesel eller bensin?