• DessieHolmie

Diesel eller bensin?

Hej!
    Ska byta bil inom en snar framtid då den jag har nu börjar bli med åren (och är rätt tråkig)
    Den stora frågan är, ska man satsa på bensin eller diesel?
    Har hört att man ska undvika diesel om man inte har så lång till jobbet eftersom motorn måste bli riktigt varm, annars kleggar partikelfiltret igen. Men inte fått något rakt svar!

Jag har 14km till jobbet, 70kmh hela vägen, vågar man sig på en diesel eller ska man satsa bensin?
    Berätta gärna för och nackdelar osv, alla inputs mottages!

• Svar på tråden Diesel eller bensin?
  • Anonym (Män luktar diesel)
    Mackan1978 skrev 2020-06-24 20:32:13 följande:

14 km är nog lite för kort, risken är att partikelfiltret sätter igen om man kör för korta sträckor. Jag skulle satsat på bensin i ditt fall, tyvärr

Man kanske inte bara kör till jobbet utan ibland på helger även något längre.
    Har ens moderna dieslar problem med filter?
  • DessieHolmie

Kommer att använda bilen till annat än bara till och från jobbet 
    Har exakt 15.2km till jobbet, kommer som sagt mest att gå mellan jobb och hem

Hörde att man kan köpa något medel man häller ner i tanken som ska rena filtret?
    Och om jag nu skulle köpa diesel, hur ofta tror du/ni jag kommer behöva byta det filtret? Är det typ en gång om året eller oftare? Mer sällan?

• Anonym (w123)

Perfekt med laddhybrid för sådant jobbpendlande. Har du bara eluttag hemma eller vid jobbet behöver du aldrig tanka.

DessieHolmie skrev 2020-06-24 22:06:11 följande:

Kommer att använda bilen till annat än bara till och från jobbet 
    Har exakt 15.2km till jobbet, kommer som sagt mest att gå mellan jobb och hem

Hörde att man kan köpa något medel man häller ner i tanken som ska rena filtret?
    Och om jag nu skulle köpa diesel, hur ofta tror du/ni jag kommer behöva byta det filtret? Är det typ en gång om året eller oftare? Mer sällan?

Kolla om bilen har filter som ska bytas eller om de är regenerarande.
    Hade en Mazda 3 2013 diesel - inga filter byten och Eur klass 6.
    Kollade en Volvo C3 D5 till gumman - filterbyte = avgrundsdyrt!
  • Anonym (Gas)

Gas gas gas.

Kör biogas sedan 10år tycker det är bäst eftersom det är fossilfritt.

• DessieHolmie
    Anonym (w123) skrev 2020-06-24 22:07:11 följande:

Perfekt med laddhybrid för sådant jobbpendlande. Har du bara eluttag hemma eller vid jobbet behöver du aldrig tanka.

Tyvärr kan jag inte ladda varken hemma eller på jobb, annars hade det varit perfekt!
    Anonym (Män luktar diesel) skrev 2020-06-24 22:17:16 följande:
    Kolla om bilen har filter som ska bytas eller om de är regenerarande.
    Hade en Mazda 3 2013 diesel - inga filter byten och Eur klass 6.
    Kollade en Volvo C3 D5 till gumman - filterbyte = avgrundsdyrt!
    ok! Ska tänka på det också!
    Men tror du att 15 km 2ggr per dag med skåne turer ett par gånger om året samt några längre då och då hemma i stan är tillräckligt, eller är diesel inte att tänka på i mitt fall även om den är regenererande? 
    Anonym (Gas) skrev 2020-06-24 22:26:21 följande:

Gas gas gas.

Kör biogas sedan 10år tycker det är bäst eftersom det är fossilfritt.

Om det finns gas-mackar ...... vilket det inte gör överallt
  • Anonym (Gas)
    Anonym (Män luktar diesel) skrev 2020-06-24 22:40:06 följande:

Om det finns gas-mackar ...... vilket det inte gör överallt

Nej bor man i glesbygden är det inte så lätt att hitta gasmackar, men jag har aldrig haft problem med att hitta tankställe där jag bor eller dit jag reser. Dessutom har man ju en bensintank ifall det kniper när man kör till fjällen tex
  • Mackan1978

Du nännde medwl som man häller ner i tanken.

Det kallas för Adblue. Sådan gäller bara bilar som har en separat Adblue tank. Det är alltså inget som man häller ner i den ordinarie tanken.

Det är bara vissa bilar som har det.

Svar på tråden Diesel eller bensin?