Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

nytt parti basinkomstpartiet

ENfrågepartier är inte min grej, men den forskning och de praktiska försök som gjorts i världen på basinkomst har inte lätt till att befolkningen förslöas. De som kan vill faktiskt ha mer pengar än att man klarar sig på absoluta svältgränsen.

Själv är jag lite skeptisk, men av andra orsaker. Däremot är jag för basinkomst för vissa grupper, med avräkning.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2020-06-24 16:25:01 följande:

Tio miljoner invånare ska ha medborgarlön. Säg att det blir tiotusen per månad alltså 120.000 per år. Då blir det 1.200 miljarder per år. Rätta mig gärna om jag har fel.

Var ska vi ta't? Jaha, tänkte inte på det...... Hej då!

Med tanke på att en person på sjukersättning på garantinivå inte ens för 10 papp, särskilt inte efter skatt, så kan alla och envar glömma en sån summa. I Finland var det ca 5800 kronor. De avslutade dock sitt försök pga för lite intresse från allmänheten och de arbetslösa hittade inte jobb lättare (eh... vet inte varför de trodde att det skulle hjälpa....). Däremot mådde mottagarna väldigt mycket bättre och deltog mer i samhället på andra sätt än jobba.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2020-06-24 16:25:41 följande:

Tio miljoner invånare ska ha medborgarlön. Säg att det blir tiotusen per månad alltså 120.000 per år. Då blir det 1.200 miljarder per år. Rätta mig gärna om jag har fel.

Var ska vi ta't? Jaha, tänkte inte på det...... Hej då!

Sedan skulle nog inte alla för medborjarlön, utan endast gruppen 18-68 år eller vad pensionsåldern skulle vara, kanske med undantag för de som fortfarande går gymnasiet och de som går i pension tidigare.

Det skulle då bli 450 miljarder om året. Och ja, det är en jäkla massa pengar. typ 1/3 av svenska statsbugeten. MEN jag tror inte NÅGOT försök på basinkomst har gällt HELA befolkningen, utan endast valda delar. Vilka val har varit lite olika.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2020-06-24 18:12:35 följande:
    Kan de valda delarna bli de som är sjuka, handikappade, arbetslösa eller av annan anledning inte kan försörja sig?
    I de flesta försök jag känner till är det just dessa grupper som fått basinkomst/medborgarlön. I Finland var det till exempel arbetslösa.

Det är också dessa grupper jag själv är för att ge basinkomst. Jag ser många fördelar med det, både för individen och för samhället, både hälsomässigt och ekonomiskt.
  • Aniiee
    Iarwain skrev 2020-06-24 19:12:32 följande:
    SD är också ett enfrågeparti.
    Nja, de är inte så mycket ett enfrågepart som de är ett ettsvarsparti.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-06-24 22:34:08 följande:
    De som inte vill jobba alltså, den gruppen kan ju bli hur stor som helst.
    Eh, nej, inte de som "inte vill jobba". De som inte hade jobb, i Finland. Vilket var ETT ställe där de gjorde ett pilotprojekt. Trots att det inte fanns något motkrav så var det ingen nedgång i jobbsökandet hos deltagarna. I iknande försök fast med låginkomsttagare i bland annat USA och Kanada var det heller ingen eller ytterst marginell nedgång i arbetstimmarna bland deltagarna. Så nej. 
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2020-06-25 10:33:24 följande:
    Då vet jag inte varför det kallas medborgarlön. Hur har du tänkt dig om någon får extra utgifter, t.ex. tandläkarräkning eller fys terapi eller dyr medicin? Ska detta bara gälla kroniker? Då går alla arbetslösa bort.

Det verkar i så fall handla om att jämna ut vissa bidrag vilket inte stämmer överens med verkliga behov.
    Allså, jag är varken TS eller någon som suttit och styrt i ett sånt här pilotprojekt. Jag är heller inte för allmän medborgarlön eller att ta bort behovsprövade extrabidrag. Det jag är för är att ta bort det allmänna krånglet och stressen för de grupper som har störst behov att slippa det.
Svar på tråden nytt parti basinkomstpartiet