• Asate

    Barn klagar på ont i benen dagtid

    Hej,

    Jag har en 4 åring som för cirka 1 år och 6 månader sen började klaga på att hon fick ont i benen när hon behövde gå.

    Vi åkte in för cirka ett år sen och tog blodprover mm. för att utesluta leukemi. Blodproverna visade att både vita och röda blod kropparna va normala men att blodplättarna var lätt förhöjda. Cirka 2 månader efter det tog vi ett nytt blodprov som visade att allt såg bra ut.

    Jag kan dock fortfarande inte släppa tanken på leukemi när hon säger att hon är trött i benen och pekar på knävecken. Det är alltid olika ben också. Hon har ingen feber och är aktiv samt följer sin viktkurva.

    Tydligt så kan man inte ha växtvärk på dagen så vad är det som spökar? Har era barn hållt på så här?

  • Svar på tråden Barn klagar på ont i benen dagtid
  • Asate

    Observera att hon klagar på att hon är trött i benen när vi är ute. Tjejen tror att hon bara vill bli buren men jag tror att det faktiskt ligger nåt i hennes klagande.

    Jag är väldigt tacksam för svar.

  • lövet2

    Japp, min dotter hade väldiga problem med knäna i 4-årsåldern. Det visade sig vara barnreumatism. Oftast var det själva knäskålarna som var svullna och onda, men hon fick också bursit i knävecken då och då. Det är något som kallas slemsäckar som finns där, och de kan bli inflammerade och onda när man går.

    Det finns en massa saker som kan ge problem med benen. Flera sorters reumatism, det finns höftledssjukdomar, det kan vara någon medfödd skada på benet. Det mesta går att behandla bara man hittar orsaken.

Svar på tråden Barn klagar på ont i benen dagtid