• Wed 24 Jun 2020 20:57
    629 visningar
    27 svar
    27
    629

    Ekonomi i samborelation??

    Hej!

    Jag har en fråga om ekonomi.

    Jag lever ihop med min sambo, båda är strax under 30 år.

    Han tjänar runt 45.000/mån innan skatt och jag 28.000.

    Vi har räknat att han betalar runt 1000kr mer än mig i hemmet, utöver lånet på bostadsrätten som han äger och betalar för själv.

    Vid varenda bråk får jag höra om hur han gör så mycket för mig och betalar mer. Förra månaden så betalade han mer än vanligt då vi spenderade mycket mer och han gick med på att ?stryka? de tusenlapparna. Tilläggas ska att jag även äger en bostadsrätt där hyresgästen slutat betala hyra och jag även har den utgiften.

    Jag har tidigare haft sambo och vi hade delad ekonomi och han tjänade mer än mig, jag behövde aldrig få höra det då.

    Hur har ni det? Vad är rätt och vad är fel?

  • Svar på tråden Ekonomi i samborelation??
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 24 Jun 2020 21:04
    #1

    Det som blir mest rätt är att du återgår till din egen lägenhet. Han ska för det första betala väldigt mycket mer än dig, lånet ska inte räknas in i er ekonomi och inte heller din extra lägenhet. Det stora problemet är att han håller pengarna över ditt huvud, som om du ska vara sååååå tacksam för vad han gör. Han är en snål översittare och jag skulle inte lägga mer energi på honom. Våga vara värd bättre!

  • Anonym (Blä)
    Wed 24 Jun 2020 21:35
    #2

    Hans attityd är ju rubbad, att man använder pengar som slagträ er en rejäl varningssignal, jag hade brutit för jag vill inte leva så. Sen är det absolut inte fel att trots olika inkomster ha separat ekonomi där bägge betalar ungefär lika mycket, men just tankesättet att ta upp minsta lilla extra utgift som ett argument vid bråk? Nä, fy.

    Jag och min sambo har lite olika lön, inte lika extremt som ni, vi har separat ekonomi men fördelar gemensamma kostnader procentuellt. Jag tjänar mer, betalar mer men har också kvar mer pengar efter räkningar. Vi tycker bägge det är rimligt och jag lägger gärna extra pengar på gemensamma nöjen för att jämna ut lite.

  • Anonym (Olika­)
    Thu 25 Jun 2020 09:52
    #3

    Här kommer bägges löner in på samma konto sen automatiska överföringar till andra osparkonton
    Hus
    Bil
    Semester
    Sparande
    Extra sparande :)

    Enda nackdelen är när någon fyller år då ser den andre vart man har handlat. 
    Vi brukar dock fördsöka undvika att kolla på kontot runt födelsedagen.
    Diskuterar alltid om det är något som skall handlas, inte vardagsmat men oftas praar man ju ex vad är du sugen på till helgen? Vill du ha vin eller öl till maten i helgen. 
    När vi startade vårt liv ihop var vi unga och utan pengar så det fanns inga att diskutera om. Nu är vi gamla och har så pass att vi inte behöver ta en diskussion bara för att pengarna finns/inte finns. Vi köper det vi är i behov av och tänker väldigt lika.

  • Anonym (Alice­)
    Thu 25 Jun 2020 10:11
    #4

    Det finns inget generellt rätt och fel vad gäller uppdelningen av pengar i en relation. Men, ni måste ju vara överens. Det låter inte riktigt som att ni är det? Kan ni prata mer sansat om ekonomi?

    Jag hade t ex aldrig gått med på att ha gemensam ekonomi, men vi är alla olika.

    Sen det där med att din hyresgäst inte betalar för sig, hur länge har det pågått och vilka åtgärder har du bidragit?

  • Anonym (ppp)
    Thu 25 Jun 2020 10:12
    #5

    Så han ser dig mest som en källa till inkomst då (tydligen, eftersom han drar upp detta när ni bråkar). Han "har" dig inte för att han älskar dig, vill vara med dig, vill dela allt med dig och kanske leva med dig resten av sin tid? 
    Jag bara frågar, liksom.

    Om era löner var de motsatta, hade han då tyckt att du skulle lägga lite mer, eftersom han tjänade mindre då? Har du frågat detta?

    Vad ska du göra med din hyresrätt? Varför slutade hyresgästen betala? Varför har du den kvar? Kan du flytta tillbaka om ni bråkar mer? 

  • Anonym (Alice­)
    Thu 25 Jun 2020 10:12
    #6

    Bidragit = vidtagit

  • Anonym (Delat­)
    Thu 25 Jun 2020 10:30
    #7

    Hade jag varit sambo hade jag delat lika på utgifterna. Jag hade aldrig förväntat mig att min sambo skulle betala mer/mindre beroende på lön.

    Jag skulle aldrig låta någon annan betala för mig, och jag skulle heller aldrig bo eller ha sånt leverne som jag inte kan betala själv, oavsett sambo eller inte.

    Nu tjänar jag ca 43 000:- själv och skulle aldrig betala mer bara för att min sambo tjänade mindre eller låta min sambo betala mer bara för han tjänade mer.

  • Anonym (G)
    Thu 25 Jun 2020 10:34
    #8

    Det finns inget rätt eller fel men att använda sin starkare ekonomi som slagträ och argument vid bråk är fult och översitteri. Men känner han sig utnyttjad så gör han. Ni måste prata mer om ekonomi och förväntningar.

    Några saker: Du borde ju bo väldigt billigt? Hur stor är avgiften till föreningen där ni bor nu?

    Varför betalar inte hyresgästen i din BR någon hyra? Är det en tvist eller idkar du välgörenhet på något sätt?

    Ni har trots allt hyggliga inkomster och borde inte sitta i sjön. Dumt att bråka om pengar.

  • Thu 25 Jun 2020 12:07
    #9
    Anonym (Alice) skrev 2020-06-25 10:11:11 följande:

    Det finns inget generellt rätt och fel vad gäller uppdelningen av pengar i en relation. Men, ni måste ju vara överens. Det låter inte riktigt som att ni är det? Kan ni prata mer sansat om ekonomi?

    Jag hade t ex aldrig gått med på att ha gemensam ekonomi, men vi är alla olika.

    Sen det där med att din hyresgäst inte betalar för sig, hur länge har det pågått och vilka åtgärder har du bidragit?


    Hyresgästerna slutade betala för 3 månader sedan, efter att det hänt första gången så sa jag upp dem och de kommer förhoppningsvis frivilligt att flytta i juli. Jag har fått kräva hyran via kronofogden nu. Det är egentligen inte det stora problemet men däremot så betalar jag en extra lägenheten just nu.
  • Thu 25 Jun 2020 12:08
    #10
    Anonym (ppp) skrev 2020-06-25 10:12:09 följande:

    Så han ser dig mest som en källa till inkomst då (tydligen, eftersom han drar upp detta när ni bråkar). Han "har" dig inte för att han älskar dig, vill vara med dig, vill dela allt med dig och kanske leva med dig resten av sin tid? 

    Jag bara frågar, liksom.

    Om era löner var de motsatta, hade han då tyckt att du skulle lägga lite mer, eftersom han tjänade mindre då? Har du frågat detta?

    Vad ska du göra med din hyresrätt? Varför slutade hyresgästen betala? Varför har du den kvar? Kan du flytta tillbaka om ni bråkar mer? 


    Det är en bostadsrätt som jag hyrt ut i andrahand. Varför de slutade betala vet jag inte men jag sa upp dem när första hyran var 2 veckor försenad. Förhoppningsvis flyttar de i juli.

    Nej jag kan inte flytta tillbaka dit då den är i en annan stad, tanken är att sälja den.
Svar på tråden Ekonomi i samborelation??