Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Ekonomi i samborelation??

Det finns inget rätt eller fel men att använda sin starkare ekonomi som slagträ och argument vid bråk är fult och översitteri. Men känner han sig utnyttjad så gör han. Ni måste prata mer om ekonomi och förväntningar.

Några saker: Du borde ju bo väldigt billigt? Hur stor är avgiften till föreningen där ni bor nu?

Varför betalar inte hyresgästen i din BR någon hyra? Är det en tvist eller idkar du välgörenhet på något sätt?

Ni har trots allt hyggliga inkomster och borde inte sitta i sjön. Dumt att bråka om pengar.

• Anonym (G)
    Jonnis skrev 2020-06-25 12:07:16 följande:

Hyresgästerna slutade betala för 3 månader sedan, efter att det hänt första gången så sa jag upp dem och de kommer förhoppningsvis frivilligt att flytta i juli. Jag har fått kräva hyran via kronofogden nu. Det är egentligen inte det stora problemet men däremot så betalar jag en extra lägenheten just nu.

Precis samma soppa hamnade jag i när jag hyrde ut min BR. Fick gå via KF men orkade till slut inte kriga mer. Förlorade en del pengar och sålde sedan lägenheten.

Vad är egentligen det stora problemet? Att han använder det mot dig att han betalar mer?
  • Anonym (G)
    Jonnis skrev 2020-06-25 17:11:23 följande:

Jag har aldrig varit den som räknat på kronor och att han lägger nån extra tusenlapp har typ inneburit att han kanske tankat bilen nån gång. Utan att nämna det då. Utan det är bara ibland som det kommer upp.

Jag har varit den som delat upp ekonomin att det ska vara 50/50 trots att han tjänar nästan det dubbla. Har aldrig krävt någonting av honom eller velat att han ska betala mer. Så det känns rätt sjukt att få det emot sig när det är någonting..

Skatteskalan i Sverige är progressiv så han borde få ut runt 11.000kr netto mer. Är lånen på BR ni bor i höga och med amorteringskrav kanske han tycker att han erbjuder ett boende som inte hade funnits om han inte lagt in det han gör? Jag försvarar inte hans beteende, försöker bara förstå ev tankegångar. Handlar det om en tusenlapp i månaden är det löjligt att ha det emot dig. Antingen är han snål eller också är det något som skaver. Det bästa är att fråga vid något tillfälle ni inte är i affekt.
  • Anonym (G)
    Anonym (J) skrev 2020-06-26 07:20:44 följande:

Vi är också en familj.

Just så....precis som om de med delad ekonomi by defaitism inte tar hand om varandra.
  • Anonym (G)
    Anonym (Procentuellt) skrev 2020-06-26 12:18:44 följande:

Ni borde betala procentuellt av er inkomst på de fasta utgifterna när det är så stora löneskillnader. Det gör jag och min sambo.

Sambon betalar lånekostnaderna på lägenheten de bor i. Hur ska de räknas? Om han betalar säg 5000kr/mån för det kommer han få ca 27.000kr netto kvar .och TS 21.000kr. Det är inte lika, men ingen jätteskillnad.
Svar på tråden Ekonomi i samborelation??