• elin9702

    Lämnad och kontakt med social HJÄLP

    Hej!

    Jag är 23 år gammal, är gravid med mitt första barn. Jag är idag i vecka 28 (27+0). Barnets pappa, mitt ex, lämnade mig när jag var i vecka 15.

    För att göra historian kort så var det 3e gången han lämnade mig under graviditeten. Då tog jag beslutet att göra slut med honom. Han tog sina grejer och stack helt enkelt på mindre än 30 min.

    Vad jag vet är att han idag bor hos sina föräldrar fortfarande, 3 månader sen nu. (31a april stack han)

    Efter 1,5 månad hörde han av sig. Han skällde ut mig, och tyckte allt var mitt fel. Skyllde på mina hormoner (hade inga hormoner) sen fortsatte han att skylla på mina hormoner som jag enligt han har nu (vi har inte träffats eller pratat mer än hans mailkontakt då).

    Men ja, han försökte manipulera mig till att jag behöver honom, han ?VET? att jag behöver honom.

    Idagens läge har jag träffat en ny kille, en kille som är lite äldre, han har barn, han stöttar mig i allt!

    Nu efter mitt senaste besök hos barnmorskan så har jag kontaktat socialtjänsten. Något jag varit både rädd för och ångestladdad för.

    Men idag, det skedde och jag berättade ?ja jag har blivit lämnad av barnets far och min barnmorska vad mig kontakta er nu då jag vet hur jag vill göra osv?

    Första han säger

    ?Hur menade du med lämnade dig??

    ?Vad heter han??

    ?Vart bor han??

    ?Har du kontakt med han??

    Han avslutade samtalet med ?hoppas ni hittar tillbaka till varandra på 3 månader nudå?

    När jag sa nej det hoppas inte jag på någonsin. Så skrattade han bara...

    Så nu vill jag ha hjälp!

    Min tanke och mitt val kommer vara att jag ska ha ensam vårdnad om mitt barn. h*n kommer bo med mig och växa upp med mig.

    När h*n är 1-1,5 år om det är läge så kan det vara på tal om umgänge.

    Anledning till att jag inte vill att det blir umgänge innan är för att mitt ex bor som sagt hos sina föräldrar som är alkholister. Jag vill inte att barnet ska växa upp i sådan miljö. Delvis då han jobbar hela tiden och sover sin lediga tid eller sitter och spelar dataspel och säger ?10 min kvar? men det är kanske 2 timmar kvar. Och att han isåfall skulle lämna barnet med full uppsikt till två st som bara dricker starköl hela tiden.

    Nej, det är något jag säger tvär nej till!

    Men jag vill veta, hur har ni gjort i såna här lägen? Med socialen och allting?

    Har socialen varit på eran sida och ni har fått enskilda möten eller har dom påtvingat er tillsammans möten?

    Snälla svara och håll god ton! Jag är helt förkrossad idag efter samtalet till dom..

  • Svar på tråden Lämnad och kontakt med social HJÄLP
  • Anonym (U)

    Men varför kontaktade du socialen? Vad är det för hjälp du vill ha?

    Om det är vårdnad och umgänge så är det väl familjerätten?

    Eftersom ni inte är gifta så får du automatiskt ensam vårdnad och han får stämma dig om du inte går med på delad vårdnad frivilligt.

    Men är han ens intresserad av barnet?

  • Anonym (U)

    Men varför kontaktade du socialen? Vad är det för hjälp du vill ha?

    Om det är vårdnad och umgänge så är det väl familjerätten?

    Eftersom ni inte är gifta så får du automatiskt ensam vårdnad och han får stämma dig om du inte går med på delad vårdnad frivilligt.

    Men är han ens intresserad av barnet?

  • Anonym (Hen)

    Socialen ser till det som de bedömer är bäst för barnet.

  • elin9702
    Anonym (U) skrev 2020-06-25 11:43:17 följande:

    Men varför kontaktade du socialen? Vad är det för hjälp du vill ha?

    Om det är vårdnad och umgänge så är det väl familjerätten?

    Eftersom ni inte är gifta så får du automatiskt ensam vårdnad och han får stämma dig om du inte går med på delad vårdnad frivilligt.

    Men är han ens intresserad av barnet?


    Jag var enligt barnmorskan tvungen, då det är de som fastställer faderskapet och det och genom alla papprena. Socialen i min stad är även familjerådgivningen.

    Jag har ju min tanke redan hur jag vill ha det så han kommer definitivt inte få någon delad vårdnad Hur mycket han stämmer mig för det.

    Jag vet inte om han är det, det var då han kontaktade mig på mail för ja nu 1,5 månad sen då han skällde ut mig och sen började ångra sig då jag inte visade att jag inte ville ha med han att göra mer eller lyssnade på han.

    Det enda jag vill av socialen som dom ska och är skyldiga till att hjälpa mig med är hur jag vill ha det när h*n kommit och att jag vill få bort han helt från mitt liv.
  • Anonym (U)

    Jag förstår.

    Problemet är ju att han är pappa till ditt barn så om han vill träffa sitt barn så blir det nog svårt att helt utesluta honom.

    Socialen möjligtvis medla mellan er och utreda eran lämplighet som föräldrar som underlag för eventuell tvist i familjerätten, men de kan ju inte bestämma att han inte får träffa barnet bara för att du inte vill det.

    Barnet får bo hos dig i början, men umgänge blir nog svårt att hindra.

    Om jag hade varit du så hade jag bara hållt låg profil. Kontakta inte honom och svara inte på mail eller samtal. Kanske tröttnar han.

  • Anonym (Anonym)

    Ett gott råd är att samla så mycket "bevis" som möjligt som styrker din sida. Skickar han obehagliga sms och mail så spara varenda ett. Var noga med att inte gå upp i affekt, vare sig gentemot socialen eller ditt ex.

    Jag antar att du måste skriva hans namn under fader? Eller kan du låta bli? För i så fall är väl saken enkel.

    Stort lycka till hur som helst!

  • Anonym (Soctant)

    Hej! Jag har jobbar på socialtjänsten i många år. Det man gör är att fastställa faderskapet, det görs först när barnet är fött. Sedan är det frågan om vårdnad, det ska ni båda skriva på. Du får automatiskt vårdnad eftersom ni inte är gifta och måste godkänna delad. Sedan komme TCO till umgänge som är en tredje sak. Det kommer vara svårt för dig att totalt neka honom umgänge, så det behöver du ställa dig in på redan nu. Om han inte är intresserad av barnet kan det bli så. Men han kan gå till domstol och ansöka om både vårdnad och umgänge, blir han dömd till umgänge tex varannan helt kan du inte göra ett skit åt det. Så det absolut bästa du kan göra är att skaffa en så bra relation med honom nu som möjligt. Jag hade nog inte heller skrivit på delad vårdnad faktiskt, men för sitt barn skulle behöver han ha umgänge, om han inte är totalt olämplig då. Kan han komma hem till dig några timmar i veckan och lära känna barnet kanske? Man kan gå i samarbetssamtal hos familjerätten, där kan man komma överens om umgänge så man slipper gå till domstol.

    Hoppas detta hjälpte dig lite.

  • Anonym (ooo)

    Socialtjänsten har olika typer av skyldighet, tex att tänka på vad som är bäst för ett barn. Ofta anser man att barn ska ha rätt till båda sina föräldrar.

    Du har så klart rätt att ha enskild vårdnad eftersom du är ensam nu när barnet föds. 

    Soc kan inte bestämma om pappan ska få vara del av barnets liv eller inte. Det är enbart om han är farlig för barnet men du kan behöva en advokat för att få till något sånt och det är som jag förstår det, inget i dagsläget som skulle göra att du får igenom det. Soc har ingen juridisk rätt, bara så att du vet. Deras jobb är att se till barnets bästa, göra utredningar när sådana behövs, ge föräldralös, samarbetssamtal mellan föräldrar osv. 
    Mycket handlar om vad pappan gör själv. Om han bestrider att du vill ha enskild vårdnad, så kan han kontakta advokat och försöka få igenom sina önskemål i rätten , tex. 

    Egentligen är mitt råd till dig att flytta till annan ort innan barnet är fött eftersom du känner så här. Pappan kan inte bestämma något sånt, och du har allt rätt i världen att bosätta dig långt bort. Det skulle göra att pappan inte lika enkelt kan tex få varannan vecka i framtiden. 

  • Anonym (Missuppfattat)
    elin9702 skrev 2020-06-25 18:14:23 följande:

    Jag var enligt barnmorskan tvungen, då det är de som fastställer faderskapet och det och genom alla papprena. Socialen i min stad är även familjerådgivningen.

    Jag har ju min tanke redan hur jag vill ha det så han kommer definitivt inte få någon delad vårdnad Hur mycket han stämmer mig för det.

    Jag vet inte om han är det, det var då han kontaktade mig på mail för ja nu 1,5 månad sen då han skällde ut mig och sen började ångra sig då jag inte visade att jag inte ville ha med han att göra mer eller lyssnade på han.

    Det enda jag vill av socialen som dom ska och är skyldiga till att hjälpa mig med är hur jag vill ha det när h*n kommit och att jag vill få bort han helt från mitt liv.


    Du har missuppfattat varken soc barn och ungdom eller familjerätt är skyldiga att hjälpa dig kring vårdad eller umgänge så som du vill ha det. Deras uppgifter är att fastställa faderskapet. Är du och barnafadern inte gifta så kommer du automatiskt få hela vårdnaden men han kan i domstol stämma dig på delad vårdnad om du inte självmant skriver över halva på pappan. Domstolen kommer i sin bedömning utgå från föräldrabalken och BARNETS rätt och behov av en god och nära relation till båda sina föräldrar. Föräldrabalken är skriven så att det är barnet som har rätt till sina föräldrar, inte tvärtom. Om det blir en vårdnadstvist i domstol så kommer domstolen (förvaltningsrätten) att begära in en vårdnads, boende och umgängesutredning från familjerätten där de ska yttra sig kring vad de bedömer är lämpligt i just ert fall.
  • elin9702
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-27 09:58:57 följande:

    Socialtjänsten har olika typer av skyldighet, tex att tänka på vad som är bäst för ett barn. Ofta anser man att barn ska ha rätt till båda sina föräldrar.

    Du har så klart rätt att ha enskild vårdnad eftersom du är ensam nu när barnet föds. 

    Soc kan inte bestämma om pappan ska få vara del av barnets liv eller inte. Det är enbart om han är farlig för barnet men du kan behöva en advokat för att få till något sånt och det är som jag förstår det, inget i dagsläget som skulle göra att du får igenom det. Soc har ingen juridisk rätt, bara så att du vet. Deras jobb är att se till barnets bästa, göra utredningar när sådana behövs, ge föräldralös, samarbetssamtal mellan föräldrar osv. 

    Mycket handlar om vad pappan gör själv. Om han bestrider att du vill ha enskild vårdnad, så kan han kontakta advokat och försöka få igenom sina önskemål i rätten , tex. 

    Egentligen är mitt råd till dig att flytta till annan ort innan barnet är fött eftersom du känner så här. Pappan kan inte bestämma något sånt, och du har allt rätt i världen att bosätta dig långt bort. Det skulle göra att pappan inte lika enkelt kan tex få varannan vecka i framtiden. 


    Hade jag kunnat hade jag bosatt mig långt uppe i Kiruna, men då jag har min nya partner samt att hela min familj finns här känner jag att det inte ens finns på världskartan.

    Men som svar till alla;

    Han bor som sagt hos sina föräldrar. Hans föräldrar som är alkoholister och har varit det hela sin tid. Det har gått 4 månader sen han lämnade mig och han har vad jag sett inte gjort ett försök till att flytta till egen bostad.

    När vi träffades och innan han flyttade till mig bodde vi i olika städer. Jag har starka aningar på att han kommer flytta tillbaka till sin stad igen.

    Socialen samt min barnmorska och allt har sagt i detta att dom kommer inte tvinga Mig att köra ett småbarn till alkoholister eller till en stad 1 timme bort.

    Jag har alltså fått social/familjerådgivningen på min sida.
  • Anonym (ooo)
    elin9702 skrev 2020-06-29 14:03:19 följande:
    Hade jag kunnat hade jag bosatt mig långt uppe i Kiruna, men då jag har min nya partner samt att hela min familj finns här känner jag att det inte ens finns på världskartan.

    Men som svar till alla;

    Han bor som sagt hos sina föräldrar. Hans föräldrar som är alkoholister och har varit det hela sin tid. Det har gått 4 månader sen han lämnade mig och han har vad jag sett inte gjort ett försök till att flytta till egen bostad.

    När vi träffades och innan han flyttade till mig bodde vi i olika städer. Jag har starka aningar på att han kommer flytta tillbaka till sin stad igen.

    Socialen samt min barnmorska och allt har sagt i detta att dom kommer inte tvinga Mig att köra ett småbarn till alkoholister eller till en stad 1 timme bort.

    Jag har alltså fått social/familjerådgivningen på min sida.
    Självklart kommer ingen tvinga dig till det, men om pappan vill ha umgänge kommer han kunna få igenom det på olika vis. Det kan tex innebära att han kommer hem till dig och barnet, enligt ett schema ni gör. Men om han inte bryr sig, så är det ju inget bekymmer. 
Svar på tråden Lämnad och kontakt med social HJÄLP