• lellebecca78

    Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?

    Jag är beräknad att föda mitt andra barn om några veckor och undrar därför om någon känner till hur läget är på de olika förlossningsklinikerna i Sthlm? Jag har valt DS men är beredd på att föda på en annan klinik med tanke på hur situationen brukar vara under sommaren...!

    Någon som har fört barn nyligen som kan ge lite info? DS har ju t.ex som enda klinik portat partnern från att vara med på BB, håller de strikt på det eller vad är era erfarenheter? Jag tänker att det måste bli avlastning för barnmorskorna och att man kanske är lite mer frikostig nu än för några månader sen med att låta partners följa med?

    Min första förlossning gick ganska snabbt så jag hoppas inte att jag blir hänvisad någon annanstans, typ Södertälje, då jag bor norr om stan... jag har hört att det är vanligare för förstföderskor att bli hänvisade, men det kanske bara var någon som ville vara snäll och stöttande mot mig? :)

    Hur känner ni andra som är beräknade nu under sommaren? När vi planerade barn hade jag egentligen tänkt undvika att bli gravid med BF under sommaren, men sen tog det längre tid än planerat att få vårt plus så jag ville ta varje chans vi fick. Såhär i efterhand är jag ju såklart glad att jag blev gravid men det är ändå med en liten oroskänslan i magen inför läget inom vården just nu...

    Å andra sidan knep jag sista rummet när jag födde vårt första barn, och det var knökfullt hela tiden jag låg inne, och då var det ändå ?bara? oktober. Så man kanske helt enkelt får gilla läget?

  • Svar på tråden Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?
  • Anonym (1)

    Som jag förstår det är partner portad på alla BB avdelningar, inte bara DS.

    På förlossningen får de vara med förutsatt att de är symptomfria.

    Svårt att förutspå läget på alla Stockholms olika förlossningar om ett par veckor, men som vanligt är det väl en utmaning att föda barn i semestertider.

    Du blir hänvisad till det sjukhus där det finns plats, vet inte hur mycket hänsyn det tas till bostadsort, inte mycket skulle jag gissa.

    Oroa dig inte i förtid, det löser sig alltid!

    Var glad att du bor i Stockholm och inte Norrland

  • Anonym (1)

    Som jag förstår det är partner portad på alla BB avdelningar, inte bara DS.

    På förlossningen får de vara med förutsatt att de är symptomfria.

    Svårt att förutspå läget på alla Stockholms olika förlossningar om ett par veckor, men som vanligt är det väl en utmaning att föda barn i semestertider.

    Du blir hänvisad till det sjukhus där det finns plats, vet inte hur mycket hänsyn det tas till bostadsort, inte mycket skulle jag gissa.

    Oroa dig inte i förtid, det löser sig alltid!

    Var glad att du bor i Stockholm och inte Norrland

  • Anonym (1)

    Som jag förstår det är partner portad på alla BB avdelningar, inte bara DS.

    På förlossningen får de vara med förutsatt att de är symptomfria.

    Svårt att förutspå läget på alla Stockholms olika förlossningar om ett par veckor, men som vanligt är det väl en utmaning att föda barn i semestertider.

    Du blir hänvisad till det sjukhus där det finns plats, vet inte hur mycket hänsyn det tas till bostadsort, inte mycket skulle jag gissa.

    Oroa dig inte i förtid, det löser sig alltid!

    Var glad att du bor i Stockholm och inte Norrland

  • Anonym (Undrar också)

    Jag har valt BB sthlm. När jag valde fick jag höra från min barnmorska att frisk partner fick följa med till BB hos dom. Vet inte om det fortfarande gäller och kan säkert ändras snabbt men får du inte plats på DS och BB sthlm på DS är ett alternativ så verkar de ha (haft?) olika regler.

  • SweetCA

    Födde för 7 veckor sen. Hade skrivit in mig på BB Stockholm, bor norröver. Var på Aurora samtal på BB Stockholm och det var skyltar överallt med corona info. De ville att man skulle åka hem efter 6h men partnern fick vara med.

    Vi blev dock skickade till BB Södertälje och även om det blev jätte jobbigt och stressigt när jag fick beskedet, av en stressad otrevlig sköterska på BB Stockholm... Så sjukt dåligt av dem. Jag var förstfödeska men det var fullt så det hade inte spelat någon roll om det inte var så.

    Hon fick det att låta som om jag skulle vara tacksam för att hon fixat en plats på ett annat sjukhus bla... Hade ett snabbt förlopp på totalt 12 h från första klänningen öht.

    Men trots detta blev det super bra.

    BB Södertälje är guld. Härliga människor som man träffade på födseln men även på BB sen. Toppenbra mottagande, min sambo fick vara med hela vägen. Vi fick stanna så länge vi ville.

    Jag kollade med BB Stockholm på Facebook när det närmade sig bf vad som gällde så gör det ni med.

  • Nemiia
    Anonym (1) skrev 2020-06-26 14:21:44 följande:

    Som jag förstår det är partner portad på alla BB avdelningar, inte bara DS.

    På förlossningen får de vara med förutsatt att de är symptomfria.

    Svårt att förutspå läget på alla Stockholms olika förlossningar om ett par veckor, men som vanligt är det väl en utmaning att föda barn i semestertider.

    Du blir hänvisad till det sjukhus där det finns plats, vet inte hur mycket hänsyn det tas till bostadsort, inte mycket skulle jag gissa.

    Oroa dig inte i förtid, det löser sig alltid!

    Var glad att du bor i Stockholm och inte Norrland


    Nja det finns flera sjukhus i sthlm bla KS Solna och Huddinge samt sös som hela tiden tillåtit friska pappor att vara med på BB.

    Till ts om du med DS menar Danderyd så har det precis i dagarna skrivits i media om vilket kaos som råder på förlossningen på just DS, där barnmorskorna själva skrivit en debattartikel om det kritiska läget. Det är som jag minns också varit ganska rörig personalsituation där länge. Jag hade försökt välja ett annat sjukhus om det gick.

    Hoppas du får en bra förlossning!
  • lellebecca78

    Tack för era svar! Precis som några av er är inne på så har ju olika förlossningskliniker i Sthlm valt lite olika regler kring partner och BB. Danderyd som vi har valt verkar vara den enda i Sthlm som inte tillåter frisk partner på BB, vilket ju är lite synd. Vi gjorde valet innan hela Corona-situationen, idag hade vi valt annorlunda.

    Att läsa om hur bemanningen ser ut på Danderyd just nu var ju inte superkul! Sen samarbetar ju alla kliniker med varandra ffa under sommaren så jag vet inte hur stor skillnad det gör? Finns det inte plats på Danderyd så skickas man väl helt enkelt vidare. Jag förstår såklart att det inte går att förutspå läget flera veckor framöver, utan jag var mest nyfiken på att höra hur ni som har fött barn senaste tiden har upplevt det.

  • SweetCA
    lellebecca78 skrev 2020-06-28 11:31:21 följande:

    Tack för era svar! Precis som några av er är inne på så har ju olika förlossningskliniker i Sthlm valt lite olika regler kring partner och BB. Danderyd som vi har valt verkar vara den enda i Sthlm som inte tillåter frisk partner på BB, vilket ju är lite synd. Vi gjorde valet innan hela Corona-situationen, idag hade vi valt annorlunda.

    Att läsa om hur bemanningen ser ut på Danderyd just nu var ju inte superkul! Sen samarbetar ju alla kliniker med varandra ffa under sommaren så jag vet inte hur stor skillnad det gör? Finns det inte plats på Danderyd så skickas man väl helt enkelt vidare. Jag förstår såklart att det inte går att förutspå läget flera veckor framöver, utan jag var mest nyfiken på att höra hur ni som har fött barn senaste tiden har upplevt det.


    Fråga din BM om du kan byta då? Kan verkligen rekommendera Södertälje även om det är en bit att åka.
  • lellebecca78
    SweetCA skrev 2020-06-28 13:56:40 följande:

    Fråga din BM om du kan byta då? Kan verkligen rekommendera Södertälje även om det är en bit att åka.


    Jag har också hört jättebra om Södertälje! Hade jag inte bott så långt bort hade jag gärna valt det. Min första förlossning gick snabbt så jag är rädd för att denna kommer gå ännu snabbare och därför valde vi Danderyd. Vi har 10 min bilväg dit, jämfört med över en timme till Södertälje. Men jag ska till BM på onsdag så ska prata med henne då om det ev går att byta till BB Stockholm, även om jag misstänker att det är fullt.
Svar på tråden Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?