• johannaahenrik

    7 månaders vill inte sova på dagen

    Som rubriken lyder, hon sover en gång vid 12 och sover då 1-1,5 h. Sen får vi kämpa i minst en timme för att hon ska sova 15-20 minuter vid 17. Somnar hon inte den stunden är hon sur och arg fram till läggning vid 19. Grejen är den att hon rullar in 13 h per natt. Vill inte väcka henne på morgonen men funderar på om det kanske är lösningen? Hon orkar inte hela dagen med en sovstund och vi har provat flytta dem, lägga tidigare/senare men samma sak då.

    Någon som har erfarenhet? Vad har funkat för er? Eller bara någon med tips?

  • Svar på tråden 7 månaders vill inte sova på dagen
  • LFF

    Väcker ni henne mitt på dagen eller sover hon tills hon vaknar själv?

    Även om hon är sur och grinig på eftermiddagen/kvällen tills det är dags att sova så kanske det är något ni får ta nu en period istället för att bråka med henne om att hon ska ta en "powernap" så pass sent på eftermiddagen? Kanske lägga henne lite tidigare på kvällen istället?

    När mina tvillingar var små vaknade de vid 6 på morgonen, första vilan var vid 10 (förmiddagspromenaden med vagnen), andra vilan vid 15 och sen sova vid 19. 

  • Anonym (B)

    Skulle inte bråka med ett barn som sover så bra på natten. Testa att lägga tidigare. Visst kan det hända att hon vaknar tidigare om ni lägger henne vid 17.30 eller 18. Men med tanke på att hon sover 13 timmar så vaknar hon ju Isf 06.30 och där är ju ändå ok. Har ni tur sover hon bara fler timmar på natten än hon gör nu.

    Jag reagerar på att andra sovningen känns sen om hon ska sova för natten vid 19.

    Men jag förstod att ni testat att flytta tiderna på dagen? Jag skulle ge det ett nytt försök med att få henne att sova från 11 ocj sedan lägga eftrmiddagssovninhen en timme tidigare.

    Hur söver ni? Har ni testat att söva i sele eller med dottern på er i sängen?

  • Fröken W

    Alla barn är såklart olika och din dotter verkar ju sova många timmar på natten. Men hon är nog lite för liten för att sova bara 1 gång på dagen, och det låter ju som att du tycker detsamma eftersom dottern inte orkar.

    Jag skulle nog testa att söva henne tidigare på förmiddagen, innan lunch. Vaknar hon 8 så är första sovstunden lagom runt 10.30, eftermiddagslur runt 15 och sedan läggning 19.30/20.

    Jag har en 8-månaders och hon sover som en klocka enligt sömnschemat på rullavagn.nu Kolla in det, det kan vara värt att testa.

    Lycka till!

  • Jinthry

    Hej!


    Jag har en 8 månaders kille som är superaktiv! Han har vi också knövlat lite med för att få han att vila tillräckligt. Så här ser vårat schema ut:


    7:00-7:30 vaknar
    8:00-8:30 äter frukost
    10:00-10:30 mellanmål
    10:30-12:00 vila
    12:00-12:30 lunch
    14:30-15:00 mellanmål
    15:00-16:00 vila
    17:00-17:30 middag
    19:00-19:30 kvällsmål
    19:30-20:00 mjölkflaska i säng, sömn

    Han vaknar av sig själv vid vilostunderna, och han får vila så mycket han vill - men aldrig efter 16:00 - det förstör nattsömnen. Vi gjorde tidigare som så att han vilade i 2.5 timmar efter lunchen, men det gjorde bara att han var riktigt sur och trött tills dess och även vid kvällsmålet. Att dela upp vilostunderna har fungerat bäst, men vi får slåss lite med honom vid eftermiddagsvilan för att få honom att somna. Promenad i vagn är ett bra alternativ.

    OBS, enligt samråd med barnläkare och barnmorska så äter han enbart 300 ml mjölk per dag, eftersom att han hatar det. Vi har istället anpassat hans kost för att han ska få i sig allt han behöver. Inga kommentarer angående detta är nödvändigt!

  • johannaahenrik

    Tack för all input! Vi väcker henne aldrig, har inte velat det så bvc tryckt på att så små barn inte ska väckas?Trots många försök har vi svårt att få henne att hålla rutiner (läser man om high needed baby låter det som dottern i många punkter). Dagen beror helt på när hon vaknar på morgonen. Försökt med rulla vagns schema men vi får henne helt enkelt inte att sova så ofta vad vi än gör (varken bärsele, vagn, amma till söms funkar). Hon vill absolut inte sova innan hon varit vaken 3 timmar, oavsett vad vi gör.

    Ska göra ett nytt försök att få henne att somna tidigare på förmiddagen så att den sista sovstunden blir mer "naturlig" och inte för sent. Får ge det några dagar och se vad som händer.

  • johannaahenrik

    Tack för all input! Vi väcker henne aldrig, har inte velat det så bvc tryckt på att så små barn inte ska väckas?Trots många försök har vi svårt att få henne att hålla rutiner (läser man om high needed baby låter det som dottern i många punkter). Dagen beror helt på när hon vaknar på morgonen. Försökt med rulla vagns schema men vi får henne helt enkelt inte att sova så ofta vad vi än gör (varken bärsele, vagn, amma till söms funkar). Hon vill absolut inte sova innan hon varit vaken 3 timmar, oavsett vad vi gör.

    Ska göra ett nytt försök att få henne att somna tidigare på förmiddagen så att den sista sovstunden blir mer "naturlig" och inte för sent. Får ge det några dagar och se vad som händer.

  • johannaahenrik
    Jinthry skrev 2020-06-26 19:22:57 följande:

    Hej!

    Jag har en 8 månaders kille som är superaktiv! Han har vi också knövlat lite med för att få han att vila tillräckligt. Så här ser vårat schema ut:

    7:00-7:30 vaknar

    8:00-8:30 äter frukost

    10:00-10:30 mellanmål

    10:30-12:00 vila

    12:00-12:30 lunch

    14:30-15:00 mellanmål

    15:00-16:00 vila

    17:00-17:30 middag

    19:00-19:30 kvällsmål

    19:30-20:00 mjölkflaska i säng, sömn

    Han vaknar av sig själv vid vilostunderna, och han får vila så mycket han vill - men aldrig efter 16:00 - det förstör nattsömnen. Vi gjorde tidigare som så att han vilade i 2.5 timmar efter lunchen, men det gjorde bara att han var riktigt sur och trött tills dess och även vid kvällsmålet. Att dela upp vilostunderna har fungerat bäst, men vi får slåss lite med honom vid eftermiddagsvilan för att få honom att somna. Promenad i vagn är ett bra alternativ.

    OBS, enligt samråd med barnläkare och barnmorska så äter han enbart 300 ml mjölk per dag, eftersom att han hatar det. Vi har istället anpassat hans kost för att han ska få i sig allt han behöver. Inga kommentarer angående detta är nödvändigt!


    Hur får ni honom att somna på dagen? Dottern är också väldigt aktiv, nyfiken och har svårt att slappna av. Det som fick henne att somna ena dagen funkar inte andra dagen.
  • Jinthry
    johannaahenrik skrev 2020-06-28 11:18:15 följande:
    Hur får ni honom att somna på dagen? Dottern är också väldigt aktiv, nyfiken och har svårt att slappna av. Det som fick henne att somna ena dagen funkar inte andra dagen.
    Jag tror att det som fungerar är att vi superaktiverar honom mellan måltiderna och vilostunderna. Vi leker väldigt mycket, både mentala- och fysiska lekar! Då brukar han vara jätte trött innan lunchen - eftermiddagen däremot är det värre med. Jag passar på att ta med honom ut på promenad varje eftermiddag efter mellisen (eller så tar vi med och käkar mellis ute) och får honom att somna av att åka vagn. Fungerar vagn för er? Bil?
  • legomum

    Mina grabbar vaknade vid 5 och lade sig för natten vid 18 vid 7 månader.
    De sov nog vid 4-5 tillfällen dagtid  ca 1-2 timmarsvilor. De lekte och var jätteaktiva så fort de slog upp ögonen.

    Vissa barn vill bara inte sova så mycket. Följ ditt barn och lägg henne när hon behöver det istället.
    Varför kämpa en timme för sovandet då är det ju inte det hon behöver just då.
    Prova att leka/aktivera ordentligt i 20 minuter om hon inte vill somna och prova igen att lägga henne.
    Att ligga i timmar och försöka söva ger bara frustration hos alla.

Svar på tråden 7 månaders vill inte sova på dagen