• Anonym (Sara82)

    Är min sambo alkoholist?

    Träffade en man för 1.5 år sen, vi fick barn för 4 månader sen och blev sambo först då pga svårt att hitta ett bra boende för oss båda.

    Han har ekonomiska problem och jag har tänkt att han drack mycket på helgen för att han mådde dåligt men nu när vi bor ihop på heltid har jag insett att han dricker varje dag.

    På vardagarna är det kanske inte så mycket, men jag dricker inte öl så jag vet inte vad som är mycket för en stor man. Då kanske han dricker 4 öl på 3-4%. Ibland ett par på mer % istället.

    De flesta helgerna däckar han på soffan före 22 ibland tidigare. Har tänkt att han går ju upp tidigt och jobbar hårt och har långa dagar så det är inte så konstigt. Han kanske dricker 7-10 starköl en lördag. Han tycker inte 7 är mycket.

    Nu när det är sommar börjar han dricka på dagen och är blarig redan innan vi ätit vid 19.

    Den här helgen har han sina barn från ett tidigare förhållande (halvstora), jag frågade om han tänkte däcka på soffan före 22 idag igen men han lovade att det skulle han inte. Han gick över till en kompis för att snacka lite men blev borta flera timmar. Kommer hem snorfull, raglar runt och lägger sig näck i barnens pool. Jag kollar på film och bebisen har somnat brevid mig. Håller koll på mannen så att han inte drunknar där ute i poolen.

    Självklart somnar han och huvudet kommer under vattnet så han vaknar av en kallsup.

    Får tillslut upp honom. Han sätter sig med handduken på sig i soffan och börjar snarka.

    10-åringen har varken borstat tänderna eller lagt sig utan sitter i soffan och ser handfallen ut. Det är midnatt.

    Det är alltså inte första gången han gör något så här dumt, när bebisen var bara några dagar söp han sig full och råkade lägga sig på honom.

    Det gick bra men han får inte vara ensam med bebisen och ibland tänker jag att jag faktiskt inte kan lämna honom även om jag vill för att jag inte kan lämna mitt barn ensam med honom en hel helg.

    (Nu är ju barnet väldigt litet än så länge, men efter 1 år tror jag man måste låta pappan ha barnet över natten)

    Hur tar jag upp hans drickande med honom på ett bra sätt?

    Om jag berättar för bvc, kan de ta mitt barn då?

  • Svar på tråden Är min sambo alkoholist?
  • HannahHorvath

    Det är väl jättebra att ta upp problemet med BVC. Du behöver ju stöd i detta.

    Sedan vet jag inte hur du bäst tar upp det med honom. Det kan ju vara så att han faktiskt behöver hjälp från vården. Han kanske behöver höra ifrån vården att det är för mycket? Och få stöd.

    Jag levde med en man som missbrukade i många år. Han höll på att lägga/sätta sig på alla våra barn när de var nyfödda.. Alla tre. Vi dolde skiten väl. Mitt råd är att berätta för folk, berätta för BVC, be om hjälp.

  • Anonym (Jag)

    Jag känner igen din historia väldigt väl. Vi fick fantastisk hjälp från socialen (det skrämde mig först) men utan dem hade det nog aldrig funkat. De var diskreta och bra, och min man är ytterst tacksam för den hjälp han fick då.

  • Anonym (Sara82)
    HannahHorvath skrev 2020-06-27 00:59:44 följande:

    Det är väl jättebra att ta upp problemet med BVC. Du behöver ju stöd i detta.

    Sedan vet jag inte hur du bäst tar upp det med honom. Det kan ju vara så att han faktiskt behöver hjälp från vården. Han kanske behöver höra ifrån vården att det är för mycket? Och få stöd.

    Jag levde med en man som missbrukade i många år. Han höll på att lägga/sätta sig på alla våra barn när de var nyfödda.. Alla tre. Vi dolde skiten väl. Mitt råd är att berätta för folk, berätta för BVC, be om hjälp.


    Anonym (Jag) skrev 2020-06-27 02:06:50 följande:

    Jag känner igen din historia väldigt väl. Vi fick fantastisk hjälp från socialen (det skrämde mig först) men utan dem hade det nog aldrig funkat. De var diskreta och bra, och min man är ytterst tacksam för den hjälp han fick då.


    Men låter det som att han har ett problem eller kan det vara normalt att dricka på det här sättet och jag som bara är ovan vid det?
  • Mackan1978

    Ja han är absolut alkoholist. Jag skulle ha lämnat honom.. Du är ju redan medberoende som måste hålla koll på honom.

    Det är inget som hjälper honom.

    Du borde lämna honom med tanke på barnen och dig själv

  • Mackan1978

    Det är inte helt okänt att barnen tar efter och blir lika dana i framtiden, som missbrukande föräldrar. Du borde skydda dom ifrån alkoholen.

  • Anonym (Sara82)
    Mackan1978 skrev 2020-06-27 03:26:03 följande:

    Det är inte helt okänt att barnen tar efter och blir lika dana i framtiden, som missbrukande föräldrar. Du borde skydda dom ifrån alkoholen.


    Gick upp vid 2 för att göra en flaska mat till bebisen och då har hans 9-åring lagt sig på andra soffan i vardagsrummet. Är så arg och besviken över att de fick se honom så snorfull och ragla runt som han gjorde inatt. Finns inte en chans att jag låter mitt barn bli tvungen att bevittna nåt sånt men jag kan inte bära lämna honom utan att ge honom en chans att bättra sig. Hans pappa är alkoholist och han hatar honom och tycker verkligen illa om alkoholister pga pappan då jag tror inte han har förmåga att se vad som är ett normalt drickande.

    När jag har sagt att han dricker för mycket så säger han bara att nej det gör han inte och så är det med det. Hur kan jag bevisa för honom att han har ett problem då?
  • viseversa
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 06:47:12 följande:
    Gick upp vid 2 för att göra en flaska mat till bebisen och då har hans 9-åring lagt sig på andra soffan i vardagsrummet. Är så arg och besviken över att de fick se honom så snorfull och ragla runt som han gjorde inatt. Finns inte en chans att jag låter mitt barn bli tvungen att bevittna nåt sånt men jag kan inte bära lämna honom utan att ge honom en chans att bättra sig. Hans pappa är alkoholist och han hatar honom och tycker verkligen illa om alkoholister pga pappan då jag tror inte han har förmåga att se vad som är ett normalt drickande.
    När jag har sagt att han dricker för mycket så säger han bara att nej det gör han inte och så är det med det. Hur kan jag bevisa för honom att han har ett problem då?
    Skriv upp alla gången han dricket och hur mycket och hur han blir av det. sen visar du det för honom. Det är inte bara att sluta dricka. Han kommer itne bara sluta. och ja han är alkoholist utan tvekan. Själv hade jag aldrig levt med en sån människa.
  • Anonym (Sara82)
    viseversa skrev 2020-06-27 07:24:05 följande:

    Skriv upp alla gången han dricket och hur mycket och hur han blir av det. sen visar du det för honom. Det är inte bara att sluta dricka. Han kommer itne bara sluta. och ja han är alkoholist utan tvekan. Själv hade jag aldrig levt med en sån människa.


    Oftast har jag ju ingen koll på hur mycket han dricker eller när. Ser att han dricker ett par öl på 3-4% men sen ligger det ju betydligt fler i pantkassen och jag har inte koll på när vad har druckits. På helgen sitter han gärna ute mer än vad jag gör med bebisen pga värmen. Då har han en kylväska på altanen.

    Jag vet dessutom inte om 7 starköl en fredag är helt normalt eller ganska lite t.o.m som han säger att det är.

    När vi träffades drack vi vin på helgen men aldrig så här mycket och han däckade aldrig på soffan. Det började nån gång under graviditeten.

    Under de två dygn vi låg på bb drack han ju inget alls och det gick ju bra.

    Känner att jag har noll koll på hur en alkoholist beter sig.
  • Anonym (Ja!!!)

    Ja, utan tvekan. Bara det faktum att ni har en liten bebis som han ofta är för påverkad för att kunna ta hand om. Eller att ragla runt framför sina barn och somna i en pool så att du behöver hålla koll. Han behöver hjälp och du behöver ställa krav på honom att söka hjälp. Du har ett ansvar för att skydda barnen, om du tar det behöver du inte oroa dig för att soc ska ta barnet.

Svar på tråden Är min sambo alkoholist?