• Anonym (Sara82)

Är min sambo alkoholist?

Träffade en man för 1.5 år sen, vi fick barn för 4 månader sen och blev sambo först då pga svårt att hitta ett bra boende för oss båda.

Han har ekonomiska problem och jag har tänkt att han drack mycket på helgen för att han mådde dåligt men nu när vi bor ihop på heltid har jag insett att han dricker varje dag.

På vardagarna är det kanske inte så mycket, men jag dricker inte öl så jag vet inte vad som är mycket för en stor man. Då kanske han dricker 4 öl på 3-4%. Ibland ett par på mer % istället.

De flesta helgerna däckar han på soffan före 22 ibland tidigare. Har tänkt att han går ju upp tidigt och jobbar hårt och har långa dagar så det är inte så konstigt. Han kanske dricker 7-10 starköl en lördag. Han tycker inte 7 är mycket.

Nu när det är sommar börjar han dricka på dagen och är blarig redan innan vi ätit vid 19.

Den här helgen har han sina barn från ett tidigare förhållande (halvstora), jag frågade om han tänkte däcka på soffan före 22 idag igen men han lovade att det skulle han inte. Han gick över till en kompis för att snacka lite men blev borta flera timmar. Kommer hem snorfull, raglar runt och lägger sig näck i barnens pool. Jag kollar på film och bebisen har somnat brevid mig. Håller koll på mannen så att han inte drunknar där ute i poolen.

Självklart somnar han och huvudet kommer under vattnet så han vaknar av en kallsup.

Får tillslut upp honom. Han sätter sig med handduken på sig i soffan och börjar snarka.

10-åringen har varken borstat tänderna eller lagt sig utan sitter i soffan och ser handfallen ut. Det är midnatt.

Det är alltså inte första gången han gör något så här dumt, när bebisen var bara några dagar söp han sig full och råkade lägga sig på honom.

Det gick bra men han får inte vara ensam med bebisen och ibland tänker jag att jag faktiskt inte kan lämna honom även om jag vill för att jag inte kan lämna mitt barn ensam med honom en hel helg.

(Nu är ju barnet väldigt litet än så länge, men efter 1 år tror jag man måste låta pappan ha barnet över natten)

Hur tar jag upp hans drickande med honom på ett bra sätt?

Om jag berättar för bvc, kan de ta mitt barn då?

• Svar på tråden Är min sambo alkoholist?
  • Vanessa89

Nej, det är inte normalt att dricka tills man blir askalas, och särskilt inte så ofta som din sambo dricker. Ställ ett ultimatum men jag tror tyvärr han väljer spriten framför er alla dagar i veckan.

• Anonym (...)

Min egen erfarenhet med att leva med en alkoholist är att det blir bara värre. Det började med ett glas vin efter jobbet för att varva ner. Sedan började han vara berusad hela helgerna. Jag såg på kontoutdragen att han köpte sprit flera gånger i veckan och smygsöp någonstans. Hela tiden förnekade han att det var något problem som alla alkoholister gör.

Tillslut ställde jag ultimatum att han får välja mellan mig eller flaskan och han valde drickat.

• ha123123

Det är inte normalt att dricka som din sambo gör! Många alkoholister kan sköta sitt drickande, dvs göra det i smyg och ändå klara av jobb och familj, att din kille däckar inför sina barn visar på att han är DJUPT ner i sitt missbruk.

Man ska inte dricka en droppa tillsammans med sina små barn, de känner av det direkt. Att han inte tycker 7 öl är så farligt är för att han är alkoholist, normala personer dricker kanske 1-2 öl till en middag.

Att sluta dricka är väldigt svårt för en alkoholist, ofta måste man ha nått botten, dvs när man har förlorat hela sin familj, sitt jobb, sin bostad osv, först då börjar man acceptera att man har ett problem.

Lämna honom direkt! För din och barnens skull, barn som växer upp med missbruk riskerar ofta att hamna i samma missbruk.

• HannahHorvath
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 02:21:01 följande:

Men låter det som att han har ett problem eller kan det vara normalt att dricka på det här sättet och jag som bara är ovan vid det?

Det är absolut ett problem. Om man nästan drunknar i poolen och lägger sig på sin bebis så har man stora problem. Han är i förnekelse och det är inte konstigt med tanke på hans bakgrund. Han vet antagligen inte vad som är ett normalt drickande, och han vill inte inse att han är lik sin pappa. Han behöver hjälp.

Jag ställde ett ultimatum till mitt ex (skilsmässa) och mer eller mindre tvingade honom till vårdcentralen. Han fick nån medicin och fick även komma till beroendemottagningen. Problemet var att han bara var arg och egentligen inte ville sluta. Det var en hemsk tid och jag orkade inte. Man får bestämma sig om man orkar både ta hand om barn och försöka hjälpa honom ur sitt beroende. Jag känner verkligen med dig, det är ingen lätt resa.
  • Anonym (Sara82)

Tack alla som svarat men jag vet fortfarande inte hur jag ska ta upp ämnet med honom. Vill inte göra honom arg eller skämta bort det eller bli förnärmad för då blir det ju ingen ändring.

• Vanessa89
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 11:11:13 följande:

Tack alla som svarat men jag vet fortfarande inte hur jag ska ta upp ämnet med honom. Vill inte göra honom arg eller skämta bort det eller bli förnärmad för då blir det ju ingen ändring.

Är du rädd för honom? Du gör inte i första hand det här för dig själv, utan för ditt barn!
  • HannahHorvath
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 08:00:00 följande:

Oftast har jag ju ingen koll på hur mycket han dricker eller när. Ser att han dricker ett par öl på 3-4% men sen ligger det ju betydligt fler i pantkassen och jag har inte koll på när vad har druckits. På helgen sitter han gärna ute mer än vad jag gör med bebisen pga värmen. Då har han en kylväska på altanen.

Jag vet dessutom inte om 7 starköl en fredag är helt normalt eller ganska lite t.o.m som han säger att det är.

När vi träffades drack vi vin på helgen men aldrig så här mycket och han däckade aldrig på soffan. Det började nån gång under graviditeten.

Under de två dygn vi låg på bb drack han ju inget alls och det gick ju bra.

Känner att jag har noll koll på hur en alkoholist beter sig.

Det är precis så här en alkoholist beter sig. Min var whiskeyfantast och hade många fina flaskor i hyllan. Vi myste ibland med vin och serier i början. Det fanns några varningssignaler när han blev väldigt väldigt full på utekvällar och jag fick leda honom hem.

Jag hamnade tidigt i känslan av att det är synd om honom och jag måste ta hand om honom. Trots att vi båda hade lika trasiga bakgrunder så var det ändå alltid bara synd om honom. Drickandet eskalerade bara. Av någon anledning drack han också mer under mina graviditeter. Och då även mer när barnen var nyfödda. Däckar på soffan, stinker alkohol, sover halva dagarna. Det är ett ensamt liv och väldigt slitigt.

Han skärpte sig i perioder när jag var på väg bort, men alkoholen kom alltid tillbaka.

Han klarade ändå alltid sitt arbete och såg alltid bra ut i dyra kläder osv. Ingen visste hur det var. Min pappa blev chockad när vi gick isär och han skulle hjälpa mig rensa ut källaren. Där var många stora säckar med ölburkar i väntan på att pantas. Mår illa bara jag tänker på det nu.

Akta dig noga för att dras ner i den här skiten.

Sen undrar jag vad tänker barnens mamma om det här?
  • Anonym (Konrad)
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 08:00:00 följande:
    Känner att jag har noll koll på hur en alkoholist beter sig.
    En alkoholist beter sig så som din man beter sig. 
    Och du verkar vara medberoende. 
    Sök hjälp utifrån snarast. 
  • Anonym (B)

Din sambo är en alkoholist då han uppenbarligen inte har kontroll över sitt drickande. Han försätter sig själv och andra i potentiellt livsfarliga situationer, bryter löften han givit och klarar inte att vara nykter längre perioder då han dricker i princip varenda dag.

Det är i princip det enda du behöver utgå ifrån för sen kommer åsikterna om vad som är för mycket alkohol att skilja sig brett. Vissa gillar att dricka lite oftare och i mindre mängder, andra vill dricka mer på en och samma gång men gör det mer sällan.

Du kan dock också titta på total alkoholkonsumtion för att bekräfta att din man har ett problem. 7 starköl t ex är cirka 50 cl 40% sprit. Dricker han det på både fredag och lördag är du redan där uppe i en liter 40%. Lägger du sedan på i snitt 4 folköl per kväll (17 cl 40%) är du totalt uppe i nästan 2 liter sprit per vecka. Den genomsnittlige svensken dricker drygt 40 cl sprit i veckan. Din mans konsumtion är närmare 5 gånger så hög.

Börja med att sammanställa den här typen av information och läs även på mer om kännetecken för en alkoholist. Sätt dig sedan ner med honom och prata igenom detta samt förklara hur det påverkar er vardag och den oro du känner för honom.

• HannahHorvath
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 11:11:13 följande:

Det kan vara så att det är oundvikligt att göra honom arg eller förnärmad. Jag tror du får ta tjuren vid hornen bara. Finns inget bra sätt. Du kan ju förbereda dig genom att ta fram vårdens definition av riskbruk och visa honom.
Svar på tråden Är min sambo alkoholist?