Sambo förstör allt
"En månad tjänade jag 27.000 kronor!!! Otrolig skillnad mot det vanliga 17.000 kr. Men de 27.000 försvann direkt på ?räkningar?. Jag blev så ledsen!!
Jag sköter inte ekonomin. Han gör det, så varje månad för jag över min hela lön så han betalar alla räkningar. Varför?? Jo för jag har diagnos och min sämsta sida är att ta hand om ekonomi. Jag har förut haft en god man som skött allt.
Jag kan inget om ekonomi men börjar nu ana att något är fel."
Ja, du har orsak att vara ledsen. Du finansierar hans missbruk. En dag knackar kronofogden på.
Att låta honom ta hand om ekonomin är verkligen att låta bocken bli trädgårdsmästare.
Varför sköter du inte ekonomin själv? Klarar du inte av att betala räkningarna i tid? Se till att de betalas med autogiro.
Försök att få en boendestödjare via kommunen. Hen kan hjälpa dig att betala räkningarna. Eller så försöker du få en god man igen.
Varför vill du ha kvar pojkvännen? Han bryr sig inte om dig, utan bara om sitt missbruk. Säg till honom att han får välja mellan dig och missbruket. Då kommer han troligen att välja missbruket.