• Anonym (?)

    När bytte era barn ögonfärg?

    Ja hur gamla var de när de bytte ögonfärg? Om de gjort det. Min son är 5 månader och nu upptäckt en brun fläck i ena ögat. De är annars väldigt mörkt blå.

    Betyder det att ögonen kommer bli bruna? Eller hur märker man av att de byter färg? Resten av ögat är blått, tänker borde inte hela ögat bli brunt och inte bara en fläck? Eller hur blir det när ögat ändrar färg

  • Svar på tråden När bytte era barn ögonfärg?
  • Anonym (Soligt)

    Mitt första barn ändrade från blått till grönt runt året. Mitt andra barn hade blå ögon tills hon var ca 3 år, sedan blev de gröna, när hon var runt 7 år började ögonen bli bruna, och när hon var 10-11 var de mörkbruna. Nu är hon 26 år och har den mörkbruna färgen.

  • Anonym (op)
    När de var någon månad från blå till ljust gröna, sedan ändrades min ena son från grön till brungrön i puberteten, samtidigt som hans hår gick från spikrakt till jättelockigt, väldigt skumt.
  • syntharen

    Min äldsta hade helt klarblåa ögon som bebis, men runt 1 år såg ena ögat mörkare ut. Tittade man noga så var det en brun fläck där. Sedan började dom sakta byta färg till grönt med den bruna fläcken kvar i ena ögat. Idag är han 10 år och har typ gröna ögon med lite brunt och blått i. Den bruna fläcken i ena ögat är fortfarande kvar. Jag älskar att titta i hans ögon när vi är ute i dagsljuset, det är så många olika färger och mönster i dom. Andra sonen hade bruna ögon när han föddes och har fortfarande det som snart 4 år. Yngsta barnet föddes med klarblåa ögon och hon har fortfarande klarblåa ögon som snart 1,5 år. Blir spännande att se om hon får behålla dom blåa ögonen. Hade varit roligt med 3 barn som har helt olika ögonfärg, grön, brun och blå. Äldsta är dessutom lite så mellanblond/mörkblond, andra barnet är brunhårig och yngsta helt ljushårig.

  • Anonym (Olika)

    Två år gammal och oklart var det slutar. Aldrig haft blå-blå ögon, nu är de grön-bruna typ.

  • Anonym (...)

    Har tre pojkar och en flicka.

    Pojke 1: mörkbrunt/svart hår, isblå ögon

    Pojke 2: vitblont hår, mörkbruna ögon

    Pojke 3: ljusbrunt hår, ljusgröna ögon

    Flicka: svart hår, isblå ögon.

    Jag själv är blond och blåögd medans maken är svarthårig och brunögd.

  • Anonym (Lilla mor)

    Mina barn föddes med bruna ögon och har alltid haft detta.Själv har jag ljusblå ögon.

  • Anonym (M)

    Ändrar ögonfärg? Det har mina barn aldrig gjort.
    Första barnet har melerade ögon
    Andra barnet mörkblå/grå
    tredje barnet ljusblå/grå

  • Anonym (-)

    Min dotter föddes med klara ljusblå ögon. Vid omkring 1 års ålder ändrades de till ljusbruna. Hennes lillasyster har alltid haft samma färg (nu 5 år) - mörkare brun.
    Jag har grå-blå, och pappan mörkbruna.

  • Anonym (Fascinerande)

    Dottern föddes med violetta/intensivt blå ögon och vid ungefär tre månaders ålder försvann den lila tonen och blev grå. Idag, 12 år gammal, har hon blå/grå ögon som skiftar i grått när det är mörkt och intensivt blått när det är ljust. Hon är blond med en svag rödbrun ton på vissa ställen (svårt att förklara med ord).

    Maken har mörkbrunt hår och mörkbruna, nästan svarta, ögon och jag har rödblont hår och blå/brun/gröna ögon.

  • Anonym (op)

    En brun prick i ögat kan vara ett födelsemärke i ögat också. Jag har ett sånt.

  • Mrs Green

    Min dotter fick först blå/gröna och sen grön/bruna ögon under de första åren. När hon var 4 år var de helt bruna och sedan dess har de inte ändrats mer. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Fascinerande) skrev 2020-06-27 22:31:17 följande:

    Dottern föddes med violetta/intensivt blå ögon och vid ungefär tre månaders ålder försvann den lila tonen och blev grå. Idag, 12 år gammal, har hon blå/grå ögon som skiftar i grått när det är mörkt och intensivt blått när det är ljust. Hon är blond med en svag rödbrun ton på vissa ställen (svårt att förklara med ord).

    Maken har mörkbrunt hår och mörkbruna, nästan svarta, ögon och jag har rödblont hår och blå/brun/gröna ögon.


    Synd att den lila tonen försvann, grått är ju inte så fint :( särskilt inte i kombination med rödbrunt hår
  • Anonym (Fascinerande)
    Anonym (K) skrev 2020-06-28 15:45:22 följande:

    Synd att den lila tonen försvann, grått är ju inte så fint :( särskilt inte i kombination med rödbrunt hår


    Den lila tonen var häftig men det är inte så att hon har morotsrött och helgrå ögon. Hon är mest blond och ögonen är blå/grå och vackert intensiva. Det är inte helt illa. Fast jag trodde att hon skulle bli mörkhårig och ha bruna ögon med tanke på pappan. Men naturen ville annat.
  • Anonym (Mamma)

    Följer tråden. Mitt barn är snart 2 år och håller fortfarande på att ändra ögonfärg så med största sannolikhet har hon inte fått sin slutgiltiga ögonfärg än. Men sägs det inte att barns slutgiltiga färg brukar vara den de har när de är 6 månader-1 år?

  • Anonym (op)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-28 16:47:41 följande:

    Följer tråden. Mitt barn är snart 2 år och håller fortfarande på att ändra ögonfärg så med största sannolikhet har hon inte fått sin slutgiltiga ögonfärg än. Men sägs det inte att barns slutgiltiga färg brukar vara den de har när de är 6 månader-1 år?


    Det stämmer inte i min familj. Mina systrar har också två av dem bytt färg i tonåren, från blå till brungrön.
  • Lönnsirap

    Ögonfärg verkar mer komplicerat än vid första anblicken.

    Vissa ögon har ju olika kulörer beroende på ljus, andra är mer jämna.

    Min 13 åring har liknande som min bror, grå, gröna med lite blått. Bytte vid 6 månader, tre år och det känns som att nått händer nu.

    Lilltösen har fortfarande blå, men de har definitivt bytt nyans...

    Varken jag eller mannen har blå ögon....så jag väntar mig nästan att de kommer skifta... Men vi har varsin förälder med ljusblå så det blir spännande att se.

    Hade en klasskamrat i gymnasiet med ljusblå ögon med små bruna sträck/fläckar. Detta berodde (enligt biologiläraren) på att de bruna anlaget stängdes av andra gener, men att det på vissa ställen alltså slog igenom.

  • Anonym (K)
    Anonym (Fascinerande) skrev 2020-06-28 16:02:23 följande:

    Den lila tonen var häftig men det är inte så att hon har morotsrött och helgrå ögon. Hon är mest blond och ögonen är blå/grå och vackert intensiva. Det är inte helt illa. Fast jag trodde att hon skulle bli mörkhårig och ha bruna ögon med tanke på pappan. Men naturen ville annat.


    Okej förstår. Det låter ju ändå otroligt vackert!
Svar på tråden När bytte era barn ögonfärg?