• Sun 28 Jun 2020 22:34
    1184 visningar
    4 svar
    4
    1184

    Hjälp! A-kassa - kommit in på utbildning i höst

    Jag har blivit arbetslös pga av Corona sen april, under tiden har jag sökt jobb, spontanansökte även till en 2 årig utbildning jag inte var behörig till. Kände att jag även ville passa på att plugga upp min behörighet för utbildningen via komvux (kurs, meddelade a-kassan och inget konstigt med det, får ingen ersättning under just denna perioden jag studerade bara) och gjorde det under en månad nu i juni.

    Den 2 åriga utbildningen hade dock ett behörighetsprov som jag skrev och nu i veckan fick jag besked om att jag kommit in! Är sjukt glad och taggad såklart, dock fick jag höra från en bekant att a-kassan antagligen kommer stänga av mig om jag tackar ja till att gå utbildningen som startar i augusti.

    Jag har inget problem med att söka deltidsjobb eller sommarjobb, skulle en super karriärsmöjlighet dyka upp så tar jag såklart det. Så min ambition är att söka tills skolan börjar

    Men stämmer det att man blir utan ersättning bara för att man tackar ja till att påbörja en utbildning? (Sen fattar jag såklart att jag inte får ersättning när jag börjar skolan) men ändå?

    Om nån har erfarenhet av detta svara gärna! Känner mig lite lost.

  • Svar på tråden Hjälp! A-kassa - kommit in på utbildning i höst
  • Anonym (..)
    Mon 29 Jun 2020 00:45
    #1

    Det låter logiskt att du inte skulle ha rätt till akassa om du går på skola, dvs du är inte arbetssökande och kan ej ta ett arbete med snabb varsel. Dem tänker väl att du ska få csn om du går i skola,samma att du får från fk om du är sjuk men jag är osäker.. jag vet inte om man kan t ex söka akassa på deltid om du t ec pluggar deltid? Du får nog ringa dem o fråga.

  • Anonym (XxX)
    Mon 29 Jun 2020 10:38
    #2
    +1

    Förstår jag det rätt om du undrar om du får stämpla fram tills utbildningen börjar? Isåfall ja. På samma sätt får du lov att stämpla fram tills du börjar ett jobb du tackat ja till, även om det börjar längre fram i tiden. Så länge du är tillgänglig för arbete fram tills dess. Skulle du mot förmodan få ett jobberbjudande så kan du säga att du bara kan jobba fram tills utbildningen börjar.

  • Anonym (P)
    Mon 29 Jun 2020 10:43
    #3
    +1

    Hej. Det din bekant tänker på är att du inte får stämpla på lov eller mellan utbildningar tex om du läser på högskola och är ledig på sommaren. Du går från jobb till utbildning det är en annan sak. Du måste dock söka jobb aktivt ända fram tills du börjar utbildningen vilket kankse känns lite konstigt men som du sjölv skriver sök främst deltidsjobb som du kanksd ändå kan ta när du pluggar. Lycka till med nya utbildningen!

  • Mon 29 Jun 2020 17:05
    #4

    Tack till er anonyma som svarade, ni förstod vad jag syftade på. Ska se vad a-kassan säger men kommer söka jobb som vanligt tills utbildningen börjar. :)

Svar på tråden Hjälp! A-kassa - kommit in på utbildning i höst