• Anonym (Und)

    Hur får jag veta vad personen dömts för?

    Efter att jag kollat upp en person i en juridisk fråga har jag upptäckt att personen tidigare har dömts i brottsmål. Jag behöver veta för vad och tingsrätten hittar inget eftersom jag först måste veta var personen dömdes. Hur tar jag reda på det, anonymt, då jag är i en situation där jag inte vill att det ska framkomma att jag vet?

    Får personen bekräftelse om jag söker via betalsajter som ligger på den informationen?

  • Svar på tråden Hur får jag veta vad personen dömts för?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (n) skrev 2020-06-28 23:48:59 följande:

    sök på mrkoll.se där kan du beställa domen. Personen vet inte att du beställt domen


    Det beror ju på hur länge sedan det är domen föll. Äldre domar finns inte där, vet ej vilket tidsgräns som gäller.

    Kollade nämligen på mitt ex, han dömdes  2008 men det finns inget på honom där.Han dömdes till fängelse i ett flertal år.
  • Anonym (Anon)

    Jag gjorde så att jag skrev mail till alla tingsrätter i Sverige och gick igenom listan på alla tingsrätter. Började från Alingsås tingsrätt och enda till Östersunds tingsrätt.

    Här är länken på sidan jag använde mig av www.domstol.se/domar-och-beslut/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/

    Klicka på allmänna domstolar, sen tingsrätter och sen börjar du uppifrån med Alingsås tingsrätt. Lite jobb att skriva till alla men jag fick napp tillslut. Skriv namn och personnummer på personen det gäller och be att få ut domar och FUP på personen. Kopiera och klistra sedan in samma fråga på alla mailen så slipper du skriva samma sak igen.

    Här har du lite tips och råd också www.familjeliv.se/forum/thread/80387039-holl-pa-att-falla-for-en-farlig-man

  • Anonym (Anon)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-29 05:14:09 följande:

    Det beror ju på hur länge sedan det är domen föll. Äldre domar finns inte där, vet ej vilket tidsgräns som gäller.

    Kollade nämligen på mitt ex, han dömdes  2008 men det finns inget på honom där.Han dömdes till fängelse i ett flertal år.


    Äldre domar finns på landsarkivet eller riksarkivet har jag för mig. Brott gallras ju efter några år också.

    Många står Inte på dessa sidor som mrkoll och det kan ge en falsk trygghet. Om man verkligen vill veta om en person är dömd måste man därför gå via lands och riksarkivet.
Svar på tråden Hur får jag veta vad personen dömts för?