• Anonym (36)
    Mon 29 Jun 2020 07:43
    662 visningar
    38 svar
    +1
    38
    662

    Gravid med andra barnet efter 17 år!

    Hej

    Jag behöver skriva av mig lite. Jag är jätteglas, jätterädd och mest av allt förvirrad!

    Det är så att jag sitter här med ett positivt graviditetstest i handen. Vår dotter är 17 år och vi ville ha fler barn, men efter en kraftig influensa förlorade maken nästan hela sin spermieproduktion så det blev inga syskon. Det var en enorm sorg och många år av försök, men nör dottern var runt tolv gav vi upp. Vi fick beskedet att utan ivf skulle det inte gå. Vi accepterade det hela och först för några år sedan lade sig sorgen. Det började kännas bra med bara ett barn och när dottern nu ändå snart är vuxen ville vi inte börja om.

    Och nu är jag gravid! Hur det ens gått till begriper jag inte! Och hur gör man nu? Det har gått så lång tid att jag känner mig som en nybörjare igen. Hur klarar kroppen detta när man är 17 år äldre? Vågar man bli glad, tänk om det händer något? Vad ska dottern säga och vad blur det för relation när det är 18 år mellan barnen?

    Någon som har varit med om samma?

  • Svar på tråden Gravid med andra barnet efter 17 år!
  • Mon 29 Jun 2020 10:04
    #1

    Men åh, vad fint

    Grattis, allt kommer gå jättebra

  • Mon 29 Jun 2020 10:58
    #2

    Stort grattis! 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hopps­an)
    Mon 29 Jun 2020 11:25
    #3

    Grattis! Spermier nyproduceras ju hela tiden så är inget fundamentalt fel kan antal och kvalitet återställas. Det är det som hänt helt enkelt. Ni har runt 8 månader på er att landa i detta så det mesta hinner nog lösa sig. Tror syrran kommer tycka det är jättekul med syskon. Glad  Finns ju andra med 18 år mellan barnen. Dock oftast med lite syskon emellan, men helt ovanligt är det ju inte.

  • Anonym (Annik­a)
    Mon 29 Jun 2020 11:27
    #4

    Jag har ungefär samma åldersskillnad på mina två. Numera är båda vuxna, den ena lite över 20 och den andra närmare 40.

    Återkommer gärna senare när jag har mer tid!

  • Anonym (36) Trådstartaren
    Thu 2 Jul 2020 10:23
    #5

    Tack för gratulationerna! Jag har legat utslagen av illamående nu i några dagar och därför inte svarat. Imorgon har jag tid för VUL då jag inte vet hur långt gången jag är. Dottern kommer hem från sin semesterresa på lördag och ska då få veta. Jag känner mig väldigt nervös för att berätta för henne...

  • Anonym (Sladd­ismamm­a)
    Thu 2 Jul 2020 11:09
    #6

    Grattis!

    Vad underbart!

    Själv har jag  12 år mellan mina barn, vilket många tycker är en stor åldersskillnad bara det, men jag vet av egen erfarenhet att syskon kan ha väldigt mycket glädje och utbyte av varandra även om det är stor åldersskillnad mellan dem.

    Kroppen "minns" att man fått barn tidigare även om det var många år sedan sist, det berättade min barnmorska när jag väntade min sladdis. Det finns en myt om att kroppen "nollställs" sju år efter att man fött senaste barnet och att om man blir gravid igen efter det blir förlossningen mer som en förstföderskas än som en omföderskas. Men det stämmer absolut inte sa min barnmorska.

    Er dotter blir säkert ganska förvånad och kanske till och med chockad, jag antar att ni berättat för henne för länge sedan att ni hade velat ha fler barn men att det inte blev så?

    Men troligtvis kommer hon så småningom att älska sitt lillasyskon även om det precis som med mer jämnåriga syskon kan innebära en del irritation och tjafs ocksåGlad

  • Anonym (Nn)
    Thu 2 Jul 2020 11:14
    #7

    Grattis! :D Kul med en sån solskenshistoria! 

    Berätta gärna hur det går! Får man fråga hur din make tog beskedet? 

  • Anonym (!)
    Thu 2 Jul 2020 11:17
    #8

    Grattis!
    Jag har inte 17 år mellan barnen, men väl 11 år. Det gick jättebra! Storasyster var till stor hjälp när yngsta var nyfödd och idag när äldsta är 20 år har de jättefin kontakt och umgås så mycket de kan. 

  • Anonym (36) Trådstartaren
    Thu 2 Jul 2020 16:58
    #9
    Anonym (Sladdismamma) skrev 2020-07-02 11:09:01 följande:

    Grattis!

    Vad underbart!

    Själv har jag  12 år mellan mina barn, vilket många tycker är en stor åldersskillnad bara det, men jag vet av egen erfarenhet att syskon kan ha väldigt mycket glädje och utbyte av varandra även om det är stor åldersskillnad mellan dem.

    Kroppen "minns" att man fått barn tidigare även om det var många år sedan sist, det berättade min barnmorska när jag väntade min sladdis. Det finns en myt om att kroppen "nollställs" sju år efter att man fött senaste barnet och att om man blir gravid igen efter det blir förlossningen mer som en förstföderskas än som en omföderskas. Men det stämmer absolut inte sa min barnmorska.

    Er dotter blir säkert ganska förvånad och kanske till och med chockad, jag antar att ni berättat för henne för länge sedan att ni hade velat ha fler barn men att det inte blev så?

    Men troligtvis kommer hon så småningom att älska sitt lillasyskon även om det precis som med mer jämnåriga syskon kan innebära en del irritation och tjafs också


    Tack för din berättelse och för peppen! Vår dotter vet om att vi velat, men inte kunnat få fler barn.
  • Anonym (36) Trådstartaren
    Thu 2 Jul 2020 17:02
    #10
    Anonym (Nn) skrev 2020-07-02 11:14:40 följande:

    Grattis! :D Kul med en sån solskenshistoria! 

    Berätta gärna hur det går! Får man fråga hur din make tog beskedet? 


    Tack! Jag lovar att uppdatera. Mannen är jätteglad och också lättad. Han har mått dåligt över att han känt att det är hans fel att vi inte fått fler barn. Han har lättare att anpassa dig efter nya situationer, så till skillnad från mig så är han varken rädd eller chockad. Därför kan jag inte riktigt spegla mina känslor i honom.
Svar på tråden Gravid med andra barnet efter 17 år!