• Anonym (hund)

    Väljer mellan fem hundraser, vad tycker du?

    Hej!

    Vi har nu bestämt oss för att skaffa hund och har börjat läsa på om raser. Vi har kommit fram till fem olika som vi är intresserade av. Vad tycker ni om raserna och har ni erfarenheter? Vi söker en trevlig sällskapshund som inte bjäbbar utan anledning. En hund som klarar av lite väder och är lättanpassad och som klarar även längre motionsturer. Vi har barn och lever ett aktivt liv. De raser vi tittar på är:

    * Bolonka
    * Bolognese
    * Tibetansk spaniel
    * Cavalier king Charles
    * Nordfolk terrier

  • Svar på tråden Väljer mellan fem hundraser, vad tycker du?
  • Ann Cistrus

    Hej! 

    Jag är inte expert på raserna men har lite allmänna tankar. De tre första på listan är ju "pälshundar" och när du skriver att de ska tåla lite väder så får man anta att ni tänker ha hunden nerklippt? Annars skulle jag inte säga att de är raser som funkar allra bäst i skog och mark osv. Cavalier king charles är trevliga men dras med mycket hälsoproblem så den skulle jag inte våga chansa på om det var jag själv som skulle köpa hund. Norfolk terrier är robusta och trevliga men det är ju en terrier och ingen renodlad sällskapshund. Terrierraser har generellt ett större aktiveringsbehov än sällskapshundar, har större jaktinstinkt och är lite vassare. (och enligt min erfarenhet även rätt bjäbbiga...)

    Vår granne har en väldigt trevlig tibetansk spaniel som de klipper ner emellanåt. Hon är lugn, tyst, aktiv och inte bjäbbig alls ;)


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (hund)
    Ann Cistrus skrev 2020-06-29 09:07:51 följande:

    Hej! 

    Jag är inte expert på raserna men har lite allmänna tankar. De tre första på listan är ju "pälshundar" och när du skriver att de ska tåla lite väder så får man anta att ni tänker ha hunden nerklippt? Annars skulle jag inte säga att de är raser som funkar allra bäst i skog och mark osv. Cavalier king charles är trevliga men dras med mycket hälsoproblem så den skulle jag inte våga chansa på om det var jag själv som skulle köpa hund. Norfolk terrier är robusta och trevliga men det är ju en terrier och ingen renodlad sällskapshund. Terrierraser har generellt ett större aktiveringsbehov än sällskapshundar, har större jaktinstinkt och är lite vassare. (och enligt min erfarenhet även rätt bjäbbiga...)

    Vår granne har en väldigt trevlig tibetansk spaniel som de klipper ner emellanåt. Hon är lugn, tyst, aktiv och inte bjäbbig alls ;)


    Menar mest att de ska klara av att gå ut och hänga med på aktiviteter i alla väder. Min granne har en nakenhund som huttrar vid sommarregn och det är mer sånt vi vill undvika. 
    Att en hund har ett aktiveringsbehov är inget negativt. Vi är som sagt mycket aktiva och kan även tänka oss att börja med agility eller liknande. 
  • Anonym (.....)

    kolla på västgötaspets, mer hälsomsam ras, behöver ingen direkt pälsvård, vädertålig men inte så stor. Mer en riktig hund i mindre format :)

  • Anonym (hund)
    Anonym (.....) skrev 2020-06-29 09:26:56 följande:

    kolla på västgötaspets, mer hälsomsam ras, behöver ingen direkt pälsvård, vädertålig men inte så stor. Mer en riktig hund i mindre format :)


    De är söta, men jag har uppfattat dem som riktiga vallare. Min faster har en som är jättejobbig när släkten samlas då han ska valla runt alla ungar.
  • Anonym (.....)
    Anonym (hund) skrev 2020-06-29 09:31:49 följande:
    De är söta, men jag har uppfattat dem som riktiga vallare. Min faster har en som är jättejobbig när släkten samlas då han ska valla runt alla ungar.

    Jo det är ju en vallras.. Det beteendet får man ju försöka bryta, helst när den är liten... 


    Annars Irish glen of imaal terrier (inte lika jobbiga som andra terriers) dock lite svår att få tag på eftersom det är en ovanlig hund.

    Svårt att hitta små trevliga hundar. Jag föredrar stora hundar..


     
  • Anonym (Matte)

    Av de raserna hade jag, som är väldigt förtjust i terriers, valt Norfolk. Fast jag hade valt Norwich eftersom jag gillar stående öron.Glad  Var själv inne på rasen men valt föll tillslut på en annan.

  • Dexter dot com

    Vad menar du med längre motionsturer? Är det fjällvandring många mil flera dagar i sträck, 5 km joggingtur eller 5 km promenad i sakta mak?

  • Anonym (hund)

    Menar att hunden ska klara av en heldag i skogen(i olika tempo) och andra långpromenader.

  • Dexter dot com
    Anonym (hund) skrev 2020-07-02 10:18:14 följande:

    Menar att hunden ska klara av en heldag i skogen(i olika tempo) och andra långpromenader.


    Menar du att ni ska promenera nonstopp en hel dag i skogen eller är det regelbundna fikastopp så hunden hinner vila? Hur lång är en långpromenad för dig?
  • IceKitten

    Nu kanske du inte vill ha fler förslag men jag tänkte lite på bichon havanais? Klipper man dem i en kortare modell så bör de fungera bra för er, hälsosam med.

Svar på tråden Väljer mellan fem hundraser, vad tycker du?