Inlägg från: Anonym (Mamma till pojke med DS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till pojke med DS)

Några insatta i Nipt?

BernieLollo skrev 2020-06-30 11:54:38 följande:

För att jag hellre har ett friskt barn. Och får jag chansen att välja bort ett sådant så gör jag det och provar igen.

Betänk bara: du kanske inte blir gravid igen.

Sedan vill jag säga att downs är ett väldigt brett syndrom. Vi hade tur, vår son har varken hjärtfel eller andra fysiska fel. Han är sen motoriskt, medan mentala utvecklingen ligger inom normalspektrat (men i senare delen, så att säga).

Vi visste efter nipt att han hade ds. Det var en jobbig graviditet rent psykiskt, men hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag inte varit orolig.

En ursöt, glad kille som charmar alla <3
    Anonym (Suck) skrev 2020-06-30 19:55:49 följande:

Orkade inte läsa hela din text. Men hon kommenterar på ett inlägg där ts bad om erfarenheter ang nipt. Inte om DS.

Om du missat det så finns det betydligt fler och allvarligare avvikelser än DS att ta hänsyn till.

Att börja kommentera om vilken tur hon hade som fick ett friskt barn med DS så betyder det inte att alla har den turen. Trisomi 68 kan även innebära allaövsrlica hjärtfel etc. Så sluta vara en trotsig tonåring själv.

Oj, beklagar att du inte orkade så långt inlägg. Men jag orkade läsa ditt.

Och jag kommenterade inte nipt (har uppenbarligen själv tagit testet) utan att man inte alltid kan välja "Barn med ds eller friskt". Man vet inte om man just valt bort det enda barn man skulle fått.
    Anonym (H) skrev 2020-06-30 22:05:06 följande:

Ok, du orkade inte läsa mitt jättelånga inlägg. Förstår. Har du själv ngt funktionsvariant eller något annat som gör att du inte klarar av det? Eller bara lat och ointresserad?

Nipt tittar för övrigt på trisomi 21,28 och 18. Samt könskromosomer.

Ville mest få dig att vidga ditt sinne men det var tydligen lönlöst.

(21, 13 och 18 är standard. Beroende på var man bor / vad man betalar för kollas könskromosomerna. Jag trodde att det alltid gjordes, men tydligen inte här)
Svar på tråden Några insatta i Nipt?