• Anonym (Handpenning)

    Hur fick ni ihop till handpenningen?

    Hur fick ni ihop er handpenning till lägenhets eller husköp?

    Hur lång tid tog det?

  • Svar på tråden Hur fick ni ihop till handpenningen?
  • Anonym (Flax)
    Anonym (smilp) skrev 2020-06-29 21:40:47 följande:

    Det är EN i tråden som sparat till sitt hus. Resten har har gjort bostadskarriär aka deltagit i ett pyramidspel.


    Sensmoralen är väl snarare att de flesta inte har kunnat köpa sin

    10-miljoners drömvilla i centralt läge direkt, utan fick nöja sig med en kompromiss de hade råd med. Sen är vi många som har haft ett visst mått tur, och har kunnat byta upp oss till något vi hellre ville ha. Det kan man tycka vad man vill om.
  • Föreståndaren

    Vi köpte lägenhet 2011 och då behövde man ingen handpenning. Fick 1 miljon i vinst när vi sålde den 2016 och de använde vi när vi köpte huset.

    Tur tut tur

  • Anonym (Kvinna)

    Jag öppnade det oranga kuvert när jag var 31, då hade jag under 100 000 sparat, trots att jag blev klar med min universitetsutbildning vid 23. Vid 35 hade jag 400 000 och en halv milj i förskottsarv för husköp. Köpte då ett hus till mig och min sambo för 2,65 milj.

  • Anonym (123)

    Genom klättrande på bostadsstegen genom mer och mindre omfattande renovering av bostaden. Då räknar jag inte med kostnad för renovering och vinstskatt. (Har aldrig lånat till renoveringen, den har vi klarat på vanliga inkomsterna) Köpte första lägenheten för 50k kontant. Vinst 60k. Nästa bostad vinst 170k. Nästa 850k. Vinsten vid evt försäljning av nuvarande blir 5-6 miljoner, men ska inte sälja, nu har vi renoverat klart i vårt liv och ska börja spela golf, haha. Har hela tiden köpt risiga objekt med stor potential och vi är händiga och intresserade och har gjort allt arbete (utom el och vvs) själva. Har dock renoverat konstant i 12 år, och har inte prioriterat tid till andra interessen, så detta sätt är för speciellt intresserade.

  • Anonym (Hade ingen)

    Köpte mitt livs andra hus som 35 år ensamstående mamma (för 10 år sedan) Hade ett mindre billån sen tidigare  och de 50 000 ca jag hade på kontot ville jag ha kvar som buffert. Fick dela upp lånet i topp, mellan och bottenlån. Topplånet hade som högst en ränta på 6,5 procent. Lånade förra året upp och kunde baka in allt i bottenlånet. (lånade upp till en renovering). 

  • Anonym (Arv)

    Fick en halv mille av min mor som 25åring för insats till husbygge, sen utöver det fick jag låna en halv mille till med 1% ränta. Efter några år avskrevs lånet och jag fick den halvmillen också. Livet är orättvist, men som kompensation lever vi under ständig släktfejd och kärlekslösa familjerelationer.

  • Anonym (husmor)

    Sparade och sparade. Vi båda arbetade extra och sommarjobbade i tonåren just för att vi hade ett mål. Vi började spara när vi var 14 och 18(och maken började sitt heltidsjobb direkt efter studenten)och köpte huset fyra år senare. Huset var inte speciellt dyrt och vi renoverade mycket själva.

  • Anonym (Handpenning)

    Tack alla för utförliga svar! Uppskattas mycket:)

    Ni som kunnat spara stora summor i månaden hur mycket har ni fått ut efter skatt i löner?

  • Anonym (600)

    Sambon och jag lade totalt in 600 000 kr i handpenning. 375 000 kr kom från mig, resten från honom. Vi hade sparat ihop varenda krona. Dock tog det några år. För mig tog det ca 10-12 år och för sambon ca fem-sju år. I början var det dock inget öronmärkt bostadssparande, utan bara ett allmänt sparande i främst fonder. Har sparat olika mycket i olika perioder i livet. Som mest sparade jag ca 15 000 kr per månad. Jag har aldrig haft någon fantasilön, men har haft låga omkostnader.

  • Anonym (600)
    Anonym (Handpenning) skrev 2020-06-30 10:53:42 följande:

    Tack alla för utförliga svar! Uppskattas mycket:)

    Ni som kunnat spara stora summor i månaden hur mycket har ni fått ut efter skatt i löner?


    Just nu har jag ca 27 000 kr efter skatt, men jag har inte alltid haft så "hög" lön. Det är mer att jag haft låga omkostnader (inga barn, billiga hobbies, bil som är billig i drift, köper främst kläder på t ex HM etc).
  • LSalander

    Fick ett arv på ca 65 000 och hade sparat en del själv.

    Detta var dock 2003 så nu behöver man nog lite mer pengar.

  • Anonym (moi)

    Tja, min man hade bott hemma väldigt länge, så han hade sparat en del, som användes sen till handpenning för vår första lägenhet. Den kostade ca 1,9 mlj och vi hade handpenning på ca 400 tusen.

  • Anonym (123)
    Anonym (Handpenning) skrev 2020-06-30 10:53:42 följande:

    Tack alla för utförliga svar! Uppskattas mycket:)

    Ni som kunnat spara stora summor i månaden hur mycket har ni fått ut efter skatt i löner?


    Vi har renoverat på två elektrikerlöner.
  • Anonym (123)
    Anonym (Handpenning) skrev 2020-06-30 10:53:42 följande:

    Tack alla för utförliga svar! Uppskattas mycket:)

    Ni som kunnat spara stora summor i månaden hur mycket har ni fått ut efter skatt i löner?


    Vi har renoverat på två elektrikerlöner.
  • Anonym (Soligt)

    Spar+Föräldrar+Privatlån

    Sparet var på ca 150 000, från våra föräldrar fick vi 200 000, så tog vi ett privatlån på 85 000. Resten bolån. Detta var 2018, och villan i en av Sveriges topp 10 största städer, ca 1 h från Stockholm.

  • Anonym (Problem)

    Vi ska börja spara ihop nu efter att ha behövt tömma kontona. Planerar spara minst 5000 i månaden till handpenning.

    Ena har 39000 före skatt, och andra kommer få ut ca 9000 fp. Bor i hus med två barn och två bilar.

  • Anonym (Handpenning)

    Hej problem, hoppas det löser sig för er.

    Soligt: hur mkt har ni i lån varje månad?

  • Wench85

    Kombination av sparande, lån och bostadskarriär. 

    Under våra första år sparade vi relativt stor andel av våra relativt små inkomster, kanske 2-5000 i månaden och snart köpte vi vår första gemensamma lägenhet. En rätt sunkig tvåa i utkanten av Göteborg. Den kostade... kanske 800 000 och vi hade kanske 50 000 sparat och lånade resten. Det var 2012.

    Vi fortsatte spara och efter ett par år sålde vi den och köpte nästa för 1 300 000, bostadsrättsradhus i kranskommun runt Göteborg om 84 m2, två våningar, liten trädgård. Vinst från försäljning kombinerat med sparande gjorde att vi hade kontantinsatsen om ca 200 000. 

    Samma procedur igen, 2015 köpte vi villa för 3,5 miljoner, samma kranskommun, 130+60 m2 och 1000 m2 tomt. Vinst från försäljning av förra boendet plus sparande gjorde att vi hade kontantinsatsen om ca 500 000. 

    Sedan dess har vi renoverat mycket och har idag lån på ca 3,7 Mkr och senaste värderingen 5 Mkr. Skulle vi sälja för det idag skulle vi alltså ha en teoretisk vinst om 1,4 Mkr och om det lades som kontaktinsats på nytt boende skulle det möjliggöra lån på drygt 9 Mkr. 
    (nu är det inte alls aktuellt, vi vill bo kvar här!)

    Så till första boendet sparade vi i ca 1,5 år, men till det boendet vi ville ha kombinerade vi sparande och vinster av investeringar och kunde köpa det efter ca 5 år. 

  • Anonym (Soligt)
    Anonym (Handpenning) skrev 2020-06-30 19:17:05 följande:

    Hej problem, hoppas det löser sig för er.

    Soligt: hur mkt har ni i lån varje månad?


    Det minskar ju varje månad i och med amortering...
Svar på tråden Hur fick ni ihop till handpenningen?