• Litenmenhård

    På en öde ö.

    Det här är ett tankeexperiment, men jag tänkte att det skulle passa i lektråden.

    Om ni blev strandade på en öde ö. Vilka är de tre sakerna ni skulle ha med er och vad är det första ni skulle göra?

    Låt oss säga att ni har varit på kryssning och båten förliser. 

    För att förtydliga så kan man ju inte välja vad man ska ha med sig om man förliser och strandar på en öde ö, men för diskussionens skull och med hjälp av er fantasi så kanske ni kommer fram till något.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden På en öde ö.
  • riboflavin

    Det jag skulle vilja ha med mig är kniv, gärna ett tändstål och heltäckande kläder/skor.

    Först hade jag sett till att hitta vatten (sen fixa skydd och lokalisera mig).


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Litenmenhård
    riboflavin skrev 2020-06-29 17:44:19 följande:

    Det jag skulle vilja ha med mig är kniv, gärna ett tändstål och heltäckande kläder/skor.

    Först hade jag sett till att hitta vatten (sen fixa skydd och lokalisera mig).


    Det var väldigt logiskt tänkt av dig. .

    Hur skulle du lokalisera dig?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • riboflavin
    Litenmenhård skrev 2020-06-29 17:49:39 följande:

    Det var väldigt logiskt tänkt av dig. .

    Hur skulle du lokalisera dig?


    Om jag kom dit via båt så är jag nog hyfsat klar över vart i världen jag befinner mig, med säg max 50 mils felmarginal, så fokus hade väl legat på att hitta hög höjd och försöka skapa mig en bild av ön i första hand och omgivning i andra hand. Finns det närliggande öar som ser större ut? Hur långt bort? Ju större ö desto större chans att hitta bebyggelse eller etablera kontakt med räddningsmöjligheter. Om jag verkligen verkar vara mitt ute i ingenstans, inte ser spår av bebyggelse eller fartygstrafik och chanserna att förflytta sig är dålig så behöver jag fokusera på att synas. Eld är effektivt, men kan vara riskfyllt och kräver övervakning. Parallella linjer stora nog att synas från luften kräver stor initial insats, men är passivt och kräver inte min närvaro för att funka som kommunikationsform.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Litenmenhård
    riboflavin skrev 2020-06-29 18:21:00 följande:
    Om jag kom dit via båt så är jag nog hyfsat klar över vart i världen jag befinner mig, med säg max 50 mils felmarginal, så fokus hade väl legat på att hitta hög höjd och försöka skapa mig en bild av ön i första hand och omgivning i andra hand. Finns det närliggande öar som ser större ut? Hur långt bort? Ju större ö desto större chans att hitta bebyggelse eller etablera kontakt med räddningsmöjligheter. Om jag verkligen verkar vara mitt ute i ingenstans, inte ser spår av bebyggelse eller fartygstrafik och chanserna att förflytta sig är dålig så behöver jag fokusera på att synas. Eld är effektivt, men kan vara riskfyllt och kräver övervakning. Parallella linjer stora nog att synas från luften kräver stor initial insats, men är passivt och kräver inte min närvaro för att funka som kommunikationsform.
    Tack för att du delade med dig. .

    Det var intressant att läsa.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
Svar på tråden På en öde ö.