Inlägg från: Anonym (bonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bonus)

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

Utan att ha läst alla svar så kan jag säga att jag tagit mer ansvar för mika bonusbarn än deras pappa. Han har två barn (de var 5 och 9 när vi flyttade ihop). De bor hos oss heltid då mamman gått bort när minsta var 1 år. Mitt eget barn var 6 år. Jag pluggade då på distans och gjorde detta hemifrån. 9 åringen och min 6 åring har alltid kommit hem när dom slutat skolan vid 13-14. 5 åringen har sambon hämtat när han slutat jobbet.

Det har inte gått att plugga då. Jag har fått fixa i ordning barnen på morgonen och packa deras väskor till skola/dagis, ordna matsäckar, idrottspåsar etc för att han inte tog fritidsplats åt dem. Har fått lämna dem på skolan. Han börjar en timme innan skolan börjar. Det har varit konstant gnäll, tjat när de kommit hem från skolan. Behövt hjälp. Velat hitta på saker. Behöver hjälp att baka, städa, skjutsa etc. Jag har fått plugga på kvällstid. När jag sagt att det inte funkar har han blivit sur. Jag har kunnat plugga mellan ca 9.30-13.

Jag blev oplanerat gravid och har var under föräldraledigheten hemma. Då gick alla barn i skolan och kom hem mellan 13-15. Jag har fått rå om dem då också. Sambon har jobbat över mycket. Jag har fått skjutsa till aktiviteter som början innan han hunnit hem. För mig är det som att ha fyra barn fast jag bara har två. Det är jag som fixat middag, frukost, mellis. Skjutsat, hämtat etc. När jag gick tillbaka till jobbet valde jag att arbeta deltid för att lillen skulle slippa gå så långa dagar på förskolan i början. Då föll det sig igen naturligt att jag skulle sköta övriga barn också. När jag sedan skulle gå tillbaka till heltid fick jag ändå gå ner i tid 2 timmar i veckan för att kunna skjutsa hans barn till ridlektion då han själv är allergisk.

Jag får ingen form av ersättning av honom för detta utan jag bekostar bensin till bilen själv, jag har köpt ridutrustning etc till barnet.

Jag skulle säga att enda skillnaden mellan mina barn och hans är att jag inte får barnbidrag för dem och att han kan lömna dem till sina föräldrar för att få "helt ledigt" medans mina föräldrar bor långt bort och dottern har ingen kontakt med sin pappa så jag är aldrig helt barnledig. I övrigt tar jag precis lika mycket ansvar för hans barn som för mina.

• Anonym (bonus)
    Anonym (KK) skrev 2020-06-30 13:42:48 följande:

Varför ställer du upp på detta?

Av enda anledningen att det är barnen som blir lidande om jag inte gör det.
  • Anonym (bonus)
    Anonym (KK) skrev 2020-06-30 13:42:48 följande:

Varför ställer du upp på detta?

Av enda anledningen att det är barnen som blir lidande om jag inte gör det.
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?