Anonym (X) skrev 2020-06-29 19:04:02 följande:
Jag ska betala hälften har vi pratat om hyra, el, värme etc. Maten har vi inte diskuterat men jag har föreslagit att vi handlar och betalar varannan vecka. (förslagsvis betalar jag på barnfria veckan eftersom tre barn äter betydligt mer än ett).
Har han en väldigt låg lön eller dålig ekonomi eftersom du ska betala hälften? Eller delar alla hans barn på ett rum och ditt barn får ett eget rum? Annars förstår jag inte varför du ska betala lika mycket som honom. CSN ger ingen stor inkomst och du kommer behöva spara en del varje månad om du ska kunna ha sommarsemester med din dotter. Man brukar väl också få mindre pengar från CSN över julen när utgifterna ofta är stora när man är förälder. Nu kommer du ju dessutom förväntas köpa julklappar till fyra personer till antar jag.
Om du haft en ok inkomst så hade det inte varit konstigt om du var generös och betalade halva hyran men när han jobbar och du bara får CSN är det faktiskt konstigt att han inte betalar mer.
Att du åker på större delen av hushållsarbetet är inte heller generöst av honom.
Nu är du kär och vill inte bråka men det är nu ni sätter mönstret för hur ert liv tillsammans kommer att bli. Det är värt att prata om saker och ta upp konflikter nu innan vanor har cementerats och blivit till oskrivna regler.