Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?
Jag hade mina egna barn på förskola när jag var tjänstledig och pluggade. 9-14 då pappan hämtade (ingen av oss jobbade heltid under småbarnsåren). Vi hade fem minuters promenad dit så det blev ändå mycket sammanhängande pluggtid (är ju olika hur mycket arbete man behöver lägga ner beroende på både en själv och på utbildningen). Räckte inte det kunde jag gå till t ex UB för att plugga eller komplettera med kvällspluggande.
Något skjutsande höll jag inte på med då, hade inte kunnat heller då vi valt att inte ha bil. När våra barn gick på förskolan höll de inte på med schemalagda aktiviteter, bara provapåaktiviteter ibland, och på låg- och mellanstadie gick de, förutom sommarsimskola, på sådana aktiviteter som finns i närområdet dit de gå själva/med kompisar (musikskola, scouter, budo, fotboll).
I TS fall tror jag det är en mycket dålig idé att kombinera en studiestart med att ta hand om flera barn, därtill i en ny familjebildning, på halvtid/dagtid. Tveksamt om det är en god idé ens att det egna barnet är hemma så mycket men där vet TS mer vad hon har att vänta sig, och det verkar handla om praktiska svårigheter.
I princip ska man behandla heltidsstudier som ett heltidsarbete. Om TS inte kan lägga arbetet på dagen, när har hon i så fall utrymme att göra det? Är hon OK med att lägga hela helgerna eller fyra timmar per kväll i veckan t ex? Om hon inte kommer att ha tid friställd då, varför tror TS pojkvän att en heltidsarbetande person kan ta hand om hans barn parallellt med sitt jobb? (För att TS överväger att ha egna barnet hemma förmodligen, men flera fel gör ju inte ett rätt.) Barn i den åldern är knappast självgående. Även om det bara är "får jag ta en smörgås" så avbryter det arbetsflowet.
Det verkar som att TS och blivande sambon har väldigt olika förväntningar på vilken roll hon ska ta i det gemensamma hemmet. Jag tror det är en mycket dålig idé att flytta ihop utan att detta är helt besämt, och förankrat hos båda.