Inlägg från: Anonym (Fundera över hans sommarupplägg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundera över hans sommarupplägg)

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

Om inte jag läst slarvigt sa du i en bisats att din blivande sambo har förväntat sig att du ska ta hand om alla barnen nu under sommaren. Varför då???

Antingen pluggar du redan och har sommarlov, just det lov, eller så är du arbetslös och då ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. Alltså kan du inte ta hand om hans barn över sommaren. Faktiskt inte heller om du hade tänkt vara ledig med ditt eget barn. Hans barn, hans ansvar.

Om du sen tittar på förändringen för dig och din dotter vid en hopflytt, hur mycket är positivt?

9 km från tätorten, hon är 5 och du kan inte själv se till att hon kommer till och från förskolan? Hur blir det om några år när det blir olika tider hit och dit i skolschemat? Aktiviteter, kompisar?

Jag avstår här från att över huvudtaget ta upp hela biten med att du ska plugga hemma och därför kan hans barn skippa fritids. Det är bara så orealistiskt!

Om du överhuvudtaget ska överväga en flytt under dessa omständigheter instämmer jag i det andra föreslagit:

1) skaffa körkort och köp bil

2) plugga någon annanstans så att du också är hemifrån 7-18

Eftersom han inte svarar på din fråga om hur han tänkt lösa sommaren tycker jag att du tar ansvar för din och din dotters sommar. Gör det ni brukar de veckor han jobbar. Meddela honom att du och dottern gör xxx from yyy och att ni därefter åker till zzz. Ni syns sedan igen när han har semester.

Du svarade att du planerat om och inte kommer bo hos honom medan han jobbar. Bra där! Nu måste han lösa problemet med vem som ansvarar för barnen när de har sommarlov och han jobbar. Då får du ju också en fingervisning om hur saken kan lösas i höst.

Du skrev något om att han tidigare jobbat hemifrån och låtit barnen härja fritt medan han låst in sig i arbetsrummet. Har han bytt jobb nu eller skulle han kunna fortsätta jobba hemifrån. Då löser det ju frågan om vem som ansvar för hans barn. Men din dotter borde ju fortsätta på förskolan för annars ska hon vara ensam på fm och försöka klara kaoset på em. Hur ska det lösas?

Kan sambon skjutsa henne två gånger om dan mot att du plockar undan efter frukosten och den lagar middag,

Under alla omständigheter tycker jag du ska satsa på Körkortsintensivkursen.

Nu lämnar jag sommaren, du verkar ha varit tydlig med att du hör annat under tiden han jobbar. Pluggandet verkar du också förstå att du måste förlägga någon annanstans men har du varit tydlig med det? Då kommer vi till din dotter.

Du skrev någonstans att hon trivs i huset men har ni bott där under en längre period eller bara som gäster? Får hon eget rum? Gillar hon honom, hans barn? Och framför allt, hur ska hon komma till och från förskolan?

Också Inför hösten, hur är det på mammans veckor, går inte barnen på fritids då?

Du skrev att mamman planerar eller ska (minns inte) flytta närmare. Kommer hon också bo i hus eller är risken stor att barnen kommer till er på em och går hem först till middag? Eller tom så nära att de kommer tillbaka för att studsa studsmatta el dyl på er tomt fram till läggdags? Kommer din dotter tycka det är roligt hela tiden eller vill hon hellre ta det lugnt, hon är ju van att bo bara med dig.

Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?