Inlägg från: Anonym (Linn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn)

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

Alla varninsgslampor tjuter på högsta volym! Snälla TS, backa och tänk om.

Redan nu tar du hand om det mesta i hans hushåll när du är på besök. Han är nöjd med det. Jag kan garantera dig att du kommer att få ta hand om hemmet och hushållet helt själv så fort du flyttat in. Han kommer då trycka ner dig och säga att du är ju ändå hemma på dagarna, han jobbar ju. Du får inte lön, det får han, därför ska du städa och laga mat.

Du kommer även att få i princip allt ansvar för alla barnen. Du ska ha dom hemma och samtidigt plugga...ok... Han har till och med mage att säga att du får väl pausa och sen plugga på kvällen. Alltså va!? När ska du vara ledig då? Ska inte ni umgås?

Att han planerat att du ska ta barnen på hans veckor under sommaren visar bara ytterligare vad han vill ha - en gratis hushållerska och barnflicka.

Ovanpå allt detta så ska ni flytta ut på landet och du har varken körkort eller bil. Du kommer att vara helt i händerna på honom. Totalt beroende av hans välvilja.

Plugga klart och ta körkort. Sedan kan ni flytta ihop. Det kommer inte att funka innan dess. Du kommer att bli slutkörd, bitter på honom och det kommer sannolikt bli mycket svårt att klara av att slutföra studierna.

Nej, tänk på dig och ditt barn nu. Sätt ert bästa främst.

• Anonym (Linn)
    Anonym (X) skrev 2020-06-29 22:10:57 följande:

Han hyr huset bara. Han äger det inte. Men han skulle vilja köpa det nån dag. Lever vi fortfarande ihop då vill jag isåfall köpa det tillsammans med honom. Jag har alltid aktat mig noga för att hamna i kvinnofällor. Det här är första gången jag ens flyttar in till någon.

Ja nu är du på väg i expressfart till att hamna i en riktig kvinnofälla. Du har ju testat att bo hos honom och det gick inte alls bra. Nu vill han lägga på ännu fler barn som du ska ta hand om!?

Varför vill du flytta till honom? Vad är det som driver dig? Är du rädd att han ska göra slut annars?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 11:34:28 följande:

Ja jag tycker också att de egna barnen främst är ens eget ansvar. Sen om den andra vill hjälpa till så är det ok. Men det måste vara helt frivilligt. Man kan också fråga om hjälp i enskilda situationer. Men den här förväntan att det här är något jag ska göra varje dag får mig att slå bakut.

Jag tror att han tror att de klarar sig själva för att han även när han är hemma låter dem klara sig själva mycket. Han är ute och håller på i trädgården medan de gapar, skriker och härjar inomhus, eller stänger dörren till kontoret och bara ignorerar alla ljud. Det kan inte jag. Jag blir stressad av det och måste säga till. Den yngsta dock lämnar han aldrig själv med de andra om han åker iväg nånstans, så där verkar han ju förstå att det inte skulle funka. Undrar bara hur han tänker att det ska förändras på en månad till att hon plötsligt klarar sig själv.

Jag har försökt fråga om det här flera gånger eftersom jag vill ha det löst innan. Vad jag vet måste man ansöka om fritids och det tar ett tag innan man får svar. Min dotter har iallafall en plats reserverad på förskolan så om han vill skjutsa henne är det löst iallafall (jag ska vara mycket noga med att det är på hans fria vilja, att han får säga nej när som helst etc och att jag då får lösa det på annat sätt, för det är så JAG tycker att det ska vara. Pådyvla på nån ansvar eller bara anta saker som i hans fall gör inget gott överhuvudtaget).

Blev lite orolig och tog upp det här igen häromdagen när han verkade ha antagit att jag skulle ta hand om hans sommarlovslediga barn när han jobbar. Men han sa bara att han inte vet än, inget bestämt, får fundera etc. Nu vet jag inte hur jag ska ta upp det igen så att jag får ett svar och vet hur jag ska förhålla mig.

Att svara jag vet inte, vi får se och hålla på att förhala viktiga beslut är en medveten strategi som många män kör. Tiden går, kvinnan frågar hur ska vi göra, mannen svarar något svävande. Till slut får kvinnan nog och går och löser saken själv. Dvs tar det ansvaret som egentligen skulle vara gemensamt eller bara hans. Mannen är nöjd och tycker att allt löste sig bra.

Du måste säga till honom: ikväll vill jag att vi sätter oss och pratar igenom sommarens upplägg och hur hösten ska bli.

Ni sätter er sedan och du frågar: Hur är sommaren tänkt att bli? Börjar han sväva på målet igen så svarar du att du vill ha det klarlagt, ni har barn att ta hand om. Du MÅSTE också stå upp för dig själv! Börjar han prata om att du kan ta barnen osv så kontrar du med: Ja Visst är det så att det inte går att lösa nångång så ställer jag upp. Markera att du inte är obetald 24-timmars anställd barnflicka. Han och mamman till barnen ska lösa saken emellan sig. Har inte barnen släktingar som kan ta de lite under sommaren tex också? Jag själv var hos mormor en vecka varje sommar.

Men som sagt, jag förordar å det starkaste att ni väntar med att flytta ihop. Ni kommer antagligen kunna umgås mer som särbos än sambos.

Ta körkort snarast. Boka en tvåveckors intensivkurs. Ditt barn bör även få gå på förskolan/fritids eller vad som nu gäller. Att sitta med en mamma som pluggar och helst inte får störas är inte roligt.

Sätt dig och ditt barn främst TS.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 22:12:46 följande:

För min hälsas skull. Jag behöver göra någonting som jag mår bra av för att kunna återhämta mig. Mådde så dåligt i höstas att jag trodde att jag skulle dö.

Som jag förstår det så har du haft det väldigt stressigt senaste åren och är därför känslig nu? Mer eller mindre utbränd.

Då borde ju din kille vara extra mån om dig och inte lägga både hushåll samt sina barn på dina axlar.

Han borde även veta att det stressar en känslig person något oerhört att inte få klarlagt hur saker och ting ska bli. Särskilt så stora frågor som detta.

Jag tror som sagt att hans förhalande och ryckande på axlarna åt hur det ska bli med hans barn är en fullt medveten strategi. Han väntar och väntar och hejsan hoppsan så är semestern där och inget är ordnat. Nån annan får rycka in och lösa saken åt honom. Tex du. Han vet att det brukar lösa sig på det sättet.
  • Anonym (Linn)

Men TS, prata med karln då!?

Du sitter i inlägg efter inlägg och skriver: Kanske... Jag hoppas på... Det verkar....

Jag börjar faktiskt undra om denna tråd är sann. Finns det två så handlingsförlamade föräldrar, som dessutom funnit varandra?

Dagarna bara går och inget händer. Inget bestäms. Istället sitter du och smider planer på att vara borta i sommar "ifall han tror att jag ska ta hand alla barnen." Är det inte lättare att prata om saken istället för att hålla på så?

• Anonym (Linn)
    Anonym (X) skrev 2020-07-02 14:14:52 följande:

Tack. Ni har helt rätt. Han har själv sagt att han behöver tydlighet.

Ang det med att han ska skjutsa min dotter dock vet jag inte om jag vågar kräva det. Vad får han ut av det?

Vaddå får ut av det? Ni ska bli en familj. Han vill väl hjälpa till? Han vill väl att ni ska flytta in?

Man ska inte behöva byta tjänster med varandra hela tiden i en relation.
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?