• Mon 29 Jun 2020 21:10
    916 visningar
    8 svar
    8
    916

    Lita på testerna?

    Hej!

    Jag behöver lite hjälp, blir så förvirrad på min kropp.

    Jag har typiska graviditetsymptom, ömma bröst, trötthet, magen är uppsvälld, könner som en sten nedanför mellangärdet osv.

    I början av mars försökte vi och efter det har alla symtom bara ökat. Jag har gjort flera CB test men negativt. Till slut gjorde jag ett hcg blodprov som jag boka via Internetlabb, som man sen går till en VC och gör. Detta visade resultat < 1. Då hade det gått nästan 10 veckor.

    Allt talar mot en graviditet. Men Alla mina symtom är så tydliga.

    Min fråga, kan man lita på alla dessa test? Ingen graviditet? Allt jag känner inbillar jag mig det bara?

    Någon som varit med om detta?

  • Svar på tråden Lita på testerna?
  • Mon 29 Jun 2020 22:51
    #3
    Pimpinellan skrev 2020-06-29 21:33:23 följande:

    Gravtester går lita på för säkert 99,999% av alla kvinnor. Ett ytterst litet antal är såna där hcg inte går ut i kisset. Hcg-blodprov är dock 100% tillförlitligt. Har gjort många nämligen. Så nej, du är inte gravid.


    Hej, tack för svar. Man har läst lite på nätet där dom säger att är man inte gravid så ska man ha noll hcg i blodet. Men på andrs plader söger dom att de ska vara ubder 5. Jag får acceptera att alla prover talar emot en graviditet
  • Mon 29 Jun 2020 22:55
    #4
    Anonym (Nej) skrev 2020-06-29 21:39:23 följande:

    Hcg-blodprov under ett kan du lita på. Att något är knas med dina hormoner då du inte får mens är väl däremot ganska klart, och sånt ger ju olika hormonrelaterade problem, dvs liknande som vid en graviditet. Hade du influensa så har du influensasymtom, men nu är hormonerna de som stökar till det så symtomen är därefter. Eller läser jag bara mellan raderna att mensen uteblivit, har du mens som normalt?? I så fall kan det vara nåt helt annat som är fel förstås, gå och prata med en läkare, eller gynekolog om du inte har mens längre. Att stressa kring olika saker så som att bli gravid eller inte kan ju faktiskt stoppa mensen totalt... Kolla upp med gynekolog vad som är snett! Gravid är du inte. Lycka till!!


    Tack för svar, jag har inte haft en "normal" mens. Sen jag fick min mens har den varit regelbunden och kraftig, även i senare ålder. Men nu har den bettet sig väldigt märkligt, vara knappt 2 dagar och är inte alls lika riklig. Något är definitivt konstig. Behöver kolla upp det, för jag förstår inte vart alla mina symtom kommer ifrån.
  • Tue 30 Jun 2020 06:18
    #6
    Anonym (Nej) skrev 2020-06-29 23:16:50 följande:

    Jamen nåt knas med hormonerna säkert. Därför har du symtom som även en annan känd hormonomvälvning kan ha, nämligen graviditet. Nej men onda bröst osv kan man ju absolut ha utan att vara gravid, före mens har många, pms osv. Jag tycker inte symtomen pekar på graviditet utan nåt på tok med hormonerna.

    Hcg under 5 betyder inte gravid. Oftast säger man så (<5) för att testen inte mäter värden som är så låga som under 5. Hcg 5-17 ungefär betyder att nåt kanske precis försökt hända för några dagar sedan, men inte hänt (befruktning alltså). För en normal graviditet ska man ha på ett ungefär några hundra efter beräknad mens och flera tusen lite senare, så <1 är icke-gravid, så ogravid man kan vara, och helt normalt, hur man än svänger på det.


    Tack, då ska man alltså nu försöka få tid hos gyn eller någon annan läkar under sommartider. Kommer troligtvis ta lång tid. Har även igen beställt ett hcg blodprov för att det rekommenderades att mäta 2 ggr. Denna gång fanns andra blodvärden med i denna mätning för att se om jag har brist på något. Får se vad det visar. Men jag inbillar nog mig en graviditet, måste kolla upp symtomen
Svar på tråden Lita på testerna?