• Anonym (Bonus­)
    Tue 30 Jun 2020 14:18
    328 visningar
    2 svar
    2
    328

    Vill dö, slår sig själv

    Jag är bonusmamma till en flicka på 9 år sedan 4 år tillbaka. Vi har en nära relation och jag vet att hennes mamma lider av återkommande depressioner. Periodvis mår hon väldigt dåligt och får några år sedan försökte hon ta sitt liv.

    Min bonusdotter säger dock att hon vill till mamma och att hon trivs bra där. Mamma sover mycket och har inte så mycket ork, men ibland bakar och shoppar dem och hon kramas mycket och ger mycket kärlek när energin finns.

    Vi vet att mamman skriker, skäller och ibland är väldigt hårdhänt. Periodvis har det varit väldigt bråkigt och stökigt hos mamman och hon orkar inte alltid med barnen utan får mycket hjälp av föräldrar, oss och de pojkvänner eller vänner hon har.

    Mamman har själv sökt hjälp för nåt år sedan för att dottern skadar sig själv. Hon biter sig själv, slår sitt huvud i väggen och sparkar mot de vuxna i hushållet. Jag har nu fått veta att detta fortfarande pågår hos mamman. Dottern skriker att hon vill dö samtidigt som hon slår huvudet hårt i väggen.

    Dottern har samtalskontakt på våra veckor, även om hon inte beter sig så här. Här är hon som en normal 9åring som leker, skrattar och gnäller över att ha tråkigt eller behöva städa rummet ibland.

    Dottern öppnar sig periodvis väldigt mycket, men under en lång tid nu har hon bara berättat om allt positivt hos mamman vilket fått oss att tro att allt har varit bra där. Nu fick vi alltså veta detta.

    Hur agerar man i den här situationen? Pappan, min man, är så oerhört rädd för sitt ex. Hon har försökt ta dottern ifrån honom förut och utnyttjar honom. Han ställer upp för han är rädd att dottern far illa annars. De få gånger han sagt ifrån har slutat i katastrof och mamman talar oerhört illa om oss till tösen. Socialtjänsten har inte öppnat någon utredning eftersom hon förnekar allt. Vi har inte råd med en advokat.

    Känner mig maktlös, för jag kan ju inte göra något och pappan vågar inte. Hjälp.

  • Svar på tråden Vill dö, slår sig själv
  • Anonym (been there)
    Tue 30 Jun 2020 16:08
    #1
    +1

    Pappan ska begära egen vårdnad och barnet ska bo hos er, sedan måste mamman få vård!, så kan hon ha visst umgänge sen. Han måste ta hjälp av advokat. Det behöver inte alls bli så dyrt. Titta om det ingår hjälp i er hemförsäkring. och oavsett, ni kan väl knappast låta ungen gå under för att det kostar pengar? 

    Är själv gift med en man vars ex lider av en svår psykisk sjukdom, vilket hon inte alltid insett själv hur allvarligt det varit. Barn ska inte växa upp i en så sjuk miljö. Min man kämpade och slet och efter otaliga soc-anmälningar och flertalet utredningar gick han till advokat, fick interimistiskt beslut om vårdnad + boende. Under den tiden blev mamman tvångsintagen och fick den vård hon behövde och har faktiskt hållit den sen, så allt blev bättre. Mamman fick inte tillbaka vårdnaden och barnen har olika grader av umgänge med henne. 
    Inget av detta hade hänt om inte min man tog steget från att vänta på att Soc skulle göra något, till att ta det den juridiska vägen. Soc kan inte, som du själv är inne på, göra så mycket om inte partnerna samverkar. 

    Ni ska i af som steg 1 göra en egen orosanmälan till Soc, utifrån vad ni nu vet. Även om Soc inte gjort så mycket tidigare kan allt ändras genom ny information. Pappan kan också hålla barnet hos er, med hänvisning till att barnet inte mår bra hos mamman. Man ska enligt lag skydda sina barn (detta trummade soc in hårt hos min man, som förstås tyckte det var svårt när mamman inte förstod vad som var problemet, så det är säkert så för din man också men man måste!) 

    Vi hade länsförsäkringar och då betalade de 80% av kostnaden så vi betalade bara ca 10 000 kr. En billig slant för att allt blev bättre för barnen. 
    Ni måste så klart prata med barnet om att det inte är ok att mamman talar illa om er, och att ni ska hjälpa dottern. 

    Pappan måste fan våga! Be honom läsa det här så kanske han fattar. 
    Tycke också ni kan läsa på kuling.nu - en sida för barn som har föräldrar med psykiska problem. Det kanske kan få din man att fatta att han måste göra mer än han gjort hittills, för sin dotters skull. 

  • Anonym (Nim)
    Tue 30 Jun 2020 19:28
    #2
    +1

    De där sakerna med att bita sig själv, banka huvudet i väggen, vilja dö och sånt känner jag mer än väl igen sen jag var yngre. Antagligen ett tecken på att man mår väldigt dåligt och är väldigt frustrerad och desperat över sin situation och mående. Så jag tänker att en sak du för din del bör göra är att vara tydligt med att du finns där för henne och bryr dig om henne, att hon kan ha förtroende för och lita på dig, prata och anförtro sig till dig ifall hon känner att hon behöver och vill. Uppmuntra henne till att prata om sånt som känns jobbigt men pressa henne inte till det, och om hon ej aldrig vill prata se ändå till att bara finnas där för henne utan att just för den sakens skull just prata om sånt som känns jobbigt, utan var med henne och försök ge henne stöd, närhet och trygghet ändå. Försök göra roliga/stimulerande saker när hon är hemma hos er så att hon förhoppningsvis kan släppa situationen hos sin mamma under åtminstone vissa stunder.

    Sen i övrigt tycker jag inte att situationen hos mamman låter speciellt sund och hållbar för ett barn att leva i, så tycker din man bör försöka kämpa så mycket han kan för att dottern ska få möjlighet att bo/vara så mycket som bara möjlig hemma hos dig och honom i stället. Personen ovan ger ju exempelvis råd angående detta. Lycka till och kram till dig och din bonusdotter!

Svar på tråden Vill dö, slår sig själv