• Tihi

    Hur göra en ugnspannkaka mer nyttig?

    Jag har aldrig gjort en ugnspannkaka förut men nu vill jag testa. Hittade något recept på nätet men det är ju inte speciellt nyttigt. Hur gör man en vettigare måltid av det? Vi är vegetarianer.

  • Svar på tråden Hur göra en ugnspannkaka mer nyttig?
  • Themis

    Vi är inte veggisar men brukar ha i finriven morot i smeten, och så hackar vi äpple och blandar ut med lingonsylten som tillbehör.

    Lite grövre mjöl är ju också en möjlighet.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Anotherone

    Vita bönor, fler ägg och någon form av mixade nötter/nötmjöl istället för bara vitt mjöl. Fullfeta mejeriprodukter. 
    Och så hade jag haft något typ av protein vid sidan om. Jag som äter kött gillar bacon eller skinka. Men fejkon och halloumi funkar väl också.

  • nnnnnnnn

    Jag kör alltid några deciliter keso i mixerburk ett litet tag, sen späder jag med lite mjölk och kör några varv till så det blir riktigt slätt. Då märker inte barnen att det är keso i... Annars går det utmärkt att lägga direkt i smeten om man inte bryr sig om att det kan synas som små korn i lite avvikande färg jämfört med vanlig pannkaka.
    Keso är ju väldigt proteinrikt, så det gör det hela mycket mer matigt! Ibland kör jag i en hel stor burk, så det brukar gå bra att ha i rätt stor mängd.
    Sen har jag alltid i 1-2 extra ägg jämfört med receptet i kokboken, för att öka proteinet.

    Så testa lite olika varianter! Dinkelmjöl eller annat grövre mjöl. Mixade stora vita bönor. Keso. Extra ägg. Rotsaker...
    Spinn loss!

    Världens enklaste mat, men så gott.

  • 100wfs

    Rivna morötter sen brukar jag ta hälften fullkornsmjöl och även ha i en deciliter skållat rågkross så att det blir matigare. Går även att ha i fiberhavregryn. 

  • Hobgoblin

    Ugnspannkaka ska per definition inte vara nyttig - men god!
    Stekt fläsk och sylt landar gött i magen - mmmm. Mjölk är det enda att dricka till.

  • Catnap

    Vi brukar inte ha i nåt vetemjöl utan bara rågmjöl och havregryn. Dessutom har vi i zucchini, morot och äpple och mixar allt så att inte barnen märker nåt.

Svar på tråden Hur göra en ugnspannkaka mer nyttig?