Inlägg från: Cillisen |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Bebis vägrar amma

    Hej. Min son är 8 veckor idag. Vi hade en tuff start på.neonatal med sondmat men jag kämpade på och fick igång produktionen, mycket dessutom. Har tidigare ammat habs 3 äldre bröder. Tyvärr har han gått upp dåligt så jag har gett tillägg på philips avent flaska efter jag ammat. Han har nu börjat vägra ta bröstet. Jag har försökt med amningsnapp och nu tillmatningsset men han är bara nöjd så länge jag trycker in mat i munnen på honom. Antar att han blivit bekväm och orkar inte säga fram själv. Ibland lurar jag honom när han skriker vilket han gör så fort jag lägger honom vid bröstet och stoppad in nappen. När han lugnat sig tar jag ut nappen och sätter in bröstet. Då ammar han en stund och sen skriker han igen. Samma procedur igen... jag blir så sjukt stressad. När vi var på bvc igår hade han bara ökat 140 gr på 2 veckor vilket var lite...

    Jag känner mig så sjukt stressad över detta. Jag vill så gärna amma men hur får man ett barn som vägrar bröstet att ta det?

  • Svar på tråden Bebis vägrar amma
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för ditt svar!! ???? Sonen vägrar bröstet. Jag försöker flera gånger om dagen men han blir som en ostbåge. Spänner sig, skriker, kastar med huvudet och vägrar äta. Han skriker tills han inte får luft. Så fort han får flaskan i munnen suger han men har upptäckt att han säger dåligt där också. Han öppnar inte munnen och han tar dåliga tag. En matning med 120 ml kan ta 40 min och då rinner det i mungipan på honom. När han var nyfödd och åt smaskade han faktiskt rätt mkt men inte senaste månaden. Jag har tagit upp det här med tungbandet med bvc men ingen har kollat det.

    Det är otroligt stressande att han inte vill amma. Någon gång senaste veckan har det fungerat om han fått ersättning först och inte är vrålhungrig när jag erbjuder bröster. Då har han sugit ngn minut och sen slutat vägrat mer.. det är svårt att sitta en hel dag å bara försöka amma när han skriker sig blå samt 3 äldre syskon och 2 bonusar som behöver få sin tid. Hade så gärna vela amma denna sista gång men börjar accepetera att det nog inte blir så. Pumpar nu ut mjölk, ca 100-150 ml några gånger per dag som han får i flaska.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Solblomma30 skrev 2020-07-06 20:18:12 följande:

    Jag håller med dig i sak, men samtidigt vill jag säga att jag förstår TS känslor. Jag tror att det är en väldigt vanlig känsla att vilja fortsätta amma trots att det är väldigt jobbigt, eller svårt. Och det kan vara en lång väg till att acceptera att det inte går, eller att man känner att man är okej med att sluta. Jag slet med amningen i många veckor innan jag gav upp amningen med min äldsta dotter, men sanningen är att det inte alls kändes bättre efteråt utan jag sörjde amningen som gick åt skogen ända till jag fick ett till barn.

    Så visst kan det vara helt rätt att sluta amma, men det kan vara väldigt svårt att acceptera och man kanske inte är redo känslomässigt.

    Till dig Cillisen så tänkte jag bara säga bra jobbat, jag fattar att det är tufft! Jag tycker att du ska ringa amningsmottagningen och be dem kolla din sons tungband om BVC inte lyssnar. Ett kort tungband kan ju vara anledningen till hans långsamma viktuppgång och anledningen till att han äter dåligt även från flaskan, och så ska han inte behöva ha det!


    Tack. Du sätter ord på mina känslor. Jag har gett upp amningen men jag sörjer varje gång jag sätter flaskan i munnen på honom. Hade verkligen sett framemot att amma denna sista gång. Vi bytte från Nan till semper lemolac, så nu äter han och har ökat mycket i vikt. Jag inser självklart i huvudet att det bästa är.ett nöjt barn oavsett hur han får sin föda men i hjärtat sörjer jag de mysiga amningsstunderna. Jag orkade dock inte kämpa mer och sonen visade tydligt att amning inte var något för honom. ????????

    Jag måste acceptera att det inte går och det jobbar jag på. ?
Svar på tråden Bebis vägrar amma