• Wed 1 Jul 2020 20:41
    1032 visningar
    63 svar
    63
    1032

    Varför dör/överges trådar så fort?

    Hur kommer det sig att trådar ofta dör så fort och att ingen verkar reagera om det typ dagen efter tråden vart som mest aktiv görs ett eller flera nya inlägg? Fortsätter ni inte kolla trådar ni vart aktiva i för se om det kommit nya inlägg? Strider det mot nån sort netikett att skriva i en tråd där det inte postats nåt senaste dygnet-ish? :/

    Att jag undrar det är för att jag ibland behöver lite tid att tänka och sen skriva ihop va jag vill ha sagt bara för att då upptäcka att tråden redan dött/blivit övergiven. Ibland upptäcker jag en tråd sent och då kan det bli samma visa. :/ Jag kan ju förstås inte bestämma hur andra ska göra men skulle villa höra hur ni tänker kring det här.

    Kan tillägga att på Flashback tycks trådar ofta leva längre. Kanske beroende på att det forumet rent allmänt är så väldigt mycket mer aktivt än FL eller är det nåt annat?

    Vill även göra er uppmärksamma på att det kan va värt hålla koll på trådar även efter aktiviteten gått ner i dom då det k a n komma eftersläntrare typ jag och skriva nåt som kanske kan va värt att läsa ändå. Möjligen...

    (Ingen aning om jag lagt tråden rätt. Om inte kan väl mod flytta den?)

  • Svar på tråden Varför dör/överges trådar så fort?
  • Wed 1 Jul 2020 20:50
    #1

    trådar där ts aldrig ger gehör dör fort. Ofta skriver ts en smaskig historia som engagerar många men ger hen noll gehör tillbaka eller inte berättar hur det gått med allt så överger folk tråden. Man måste f¨ut något av en tråd och en död tråt är astråkigt. Har själv försökt hålla igång döda trådar men är det bara jag som skriver tröttnar även jag och tar bort den från favoriter.

  • Wed 1 Jul 2020 21:09
    #2
    viseversa skrev 2020-07-01 20:50:05 följande:

    trådar där ts aldrig ger gehör dör fort. Ofta skriver ts en smaskig historia som engagerar många men ger hen noll gehör tillbaka eller inte berättar hur det gått med allt så överger folk tråden. Man måste f¨ut något av en tråd och en död tråt är astråkigt. Har själv försökt hålla igång döda trådar men är det bara jag som skriver tröttnar även jag och tar bort den från favoriter.


    Tack för ditt svar. Ja, det där känner jag ju igen förstås, trådar med smaskig historia i början där det sen inte kommer nån input. Hade faktiskt tänkt ta upp det i trådstarten men glömde, alltså just det där att det är viktigt att också va aktiv i sin egen tråd och gärna komma med uppföljning om hur det gått. Varför startar man en tråd med buller & bång för sen bara överge den?

    Ja, självklart tröttnar man om ingen annan skriver men just därför vill jag uppmana alla seriösa skribenter att hålla koll på trådar dom vart aktiva i för det kan ju faktiskt komma nåt intressant (?) rätt va det är. Ibland kan ju trådar faktiskt få nytt liv.
  • Wed 1 Jul 2020 22:03
    #3
    flygrl skrev 2020-07-01 21:09:11 följande:
    Tack för ditt svar. Ja, det där känner jag ju igen förstås, trådar med smaskig historia i början där det sen inte kommer nån input. Hade faktiskt tänkt ta upp det i trådstarten men glömde, alltså just det där att det är viktigt att också va aktiv i sin egen tråd och gärna komma med uppföljning om hur det gått. Varför startar man en tråd med buller & bång för sen bara överge den? smile3.gif

    Ja, självklart tröttnar man om ingen annan skriver men just därför vill jag uppmana alla seriösa skribenter att hålla koll på trådar dom vart aktiva i för det kan ju faktiskt komma nåt intressant (?) rätt va det är. Ibland kan ju trådar faktiskt få nytt liv. smile1.gif
    Jag kollar alltid de trådar där det kommer nya inlägg, även om de är gamla. Däremot är min erfarenhet av såna inlägg att de oftast bara repeterar något som redan är skrivet. Då är det lagom kull att kommentera...

    Å andra sidan finns det trådar som lever i all oändlighet men då handlar det mest om tjafs.
  • Wed 1 Jul 2020 22:24
    #4
    Tecum skrev 2020-07-01 22:03:22 följande:

    Jag kollar alltid de trådar där det kommer nya inlägg, även om de är gamla. Däremot är min erfarenhet av såna inlägg att de oftast bara repeterar något som redan är skrivet. Då är det lagom kull att kommentera...

    Å andra sidan finns det trådar som lever i all oändlighet men då handlar det mest om tjafs.


    Ok, men nu vet jag inte om du menar trådar som är riktigt gamla typ ett år eller äldre för då är det ju en lite annan sak. Jag tänkte ffa på trådar som vart igång kanske 2-3 dagar innan det blir dött och så kommer det nån (kanske jag) och postar nåt typ ett dygn därpå. Men du skulle ju kolla upp mitt inlägg där det förstår jag av det du skriver. Du är ett föredöme!
  • Wed 1 Jul 2020 22:31
    #5
    flygrl skrev 2020-07-01 22:24:51 följande:
    Ok, men nu vet jag inte om du menar trådar som är riktigt gamla typ ett år eller äldre för då är det ju en lite annan sak. Jag tänkte ffa på trådar som vart igång kanske 2-3 dagar innan det blir dött och så kommer det nån (kanske jag) och postar nåt typ ett dygn därpå. Men du skulle ju kolla upp mitt inlägg där det förstår jag av det du skriver. Du är ett föredöme! smile5.gif
    Jag menar både-och. Men som sagt, jag kollar och som någon skrev, det underlättar om TS själv är aktiv.
  • Wed 1 Jul 2020 22:39
    #6
    Tecum skrev 2020-07-01 22:31:04 följande:

    Jag menar både-och. Men som sagt, jag kollar och som någon skrev, det underlättar om TS själv är aktiv.


    Det låter bra och så gör jag med, håller koll på trådar jag vart aktiv i alltså.
  • Wed 1 Jul 2020 23:59
    #7

    Håller med er alla! Har dock ibland paus någon dag eller timme om det är en tråd det uppstått konflikt i, då pallar jag inte med ångesten som kommer med konflikträdslan så då behöver jag andningspaus ibland, haha.. Men då snackar vi iofs inte om en döende tråd, utan en lite för levande en:p

  • Steven­Diese
    Thu 2 Jul 2020 00:04
    #8

    Jag tror det beror på den obefintliga modereringen. I jämförelse med Flashback som nästan modererar för mycket. Där tillåts absolut inga avsteg från ämnet i trådstarten. Här verkar det vara tvärtom. Det blir så många sidospår så det blir jobbigt.

    En annan sak är laggandet. Det är många ggr man gett upp för att sidan inte laddar.

  • Thu 2 Jul 2020 01:03
    #9

    Jag brukar lämna tjafs-trådar där typ två-tre personer börjar jiddra om något som inte har med ämnet att göra, t.ex. när man loggar in och en tråd har 29 nya inlägg varav 28 är ett helt ovidkommande tjafs om skitsaker mellan två personer. Då känner jag "I'm out!" Orkar inte lägga energi på att följa såna trådar. Kan gå in senare och kika i tråden och då är det oftast fortfarande samma två-tre personer som håller liv i tråden med sitt helt meningslösa trams. Överlag trådar som helt derailar från ämnet slutar jag följa. 

    Och ja, det är så sjukt störigt när sidan laggar så mycket. Vartannat foruminlägg är ju samma inlägg postat fem gånger för att personen haft pekfingertourettes när familjelivs sida inte laddat nog snabbt. 

    Sen ska jag inte sticka under stolen med att vissa användare crashar alla trådar med exakt samma dynga. Tråden kan handla om bihotell och ändå kommer någon klimatförnekare eller incel och tar över tråden och plötsligt handlar det om att miljöpartiet är dumma i huvudet eller att alla problem på jorden går att härleda till att kvinnor har fått för mycket makt och inte vill ligga med oskulder. Då lämnar jag också. Sad, but true. 

  • Thu 2 Jul 2020 07:31
    #10

    Oftast beror det på att trådstarten inte är tillräckligt intressant för en större grupp. Då blir det få svar och litet engagemang och det ebbar ut.

    Ibland är det ingen fråga som startas utan ett påstående och då blir det svårt att föra en diskussion när mna inte vet vad man ska svara på.

    TS besvarar inte inläggen själv utan försvinner efter hen skrivit inlägget.

    Något pucko saboterar tråden efter tre inlägg och gör den OT

    Ibland är det lönlöst att svara i tråden för att man vet att personen som skrev trådstarten bara är ute efter att provocera, då får den självdö. I såna lägen är jag extremt noga med att besvara alla trådar ovanför så den puttas ner och blir bortglömd i flödet.

Svar på tråden Varför dör/överges trådar så fort?