Postman skrev 2020-07-02 22:43:42 följande:
Ok, ja det var ju bra.
Just nu är sidan sjukt seg med, hänger sig som fn, det gör att man tröttnar på att skriva här.
Ja, verkligen tröttsamt att det går så segt ladda sidor och få iväg inlägg. Ingen annan sajt jag besöker är ens i närheten så här långsam. :/
Physalis skrev 2020-07-03 09:35:51 följande:
Får också den känslan. Jag tror att familjeliv är döende, om det beror på att ägarna inte ser en framtid för forumet eller om intresset att driva forumet försvunnit är omöjligt att veta. Så de drar helt enkelt ner på allt underhåll och låter sidan tjäna pengar tills den blir övergiven. Vilket Isåfall är tråkigt för att även om jag har mycket kritik mot vissa saker så gillar jag familjeliv starkt. Även om det kan vara rätt hård ton här ibland så finns det ingen tävling i att uttrycka sig så vidrigt som möjligt som på flashback. Samtidigt är det tillräckligt många oliktänkande för att det inte ska vara total konsensus i alla åsikter. Sen gillar jag att familjeliv är lite mindre så att man känner igen många som skriver och det finns en bra och lagom stor blandning av ämnen som diskuteras.
Delar helt din syn. Jag gillar också FL skarpt och det är ju därför jag blir så frustrerad över hur dåligt sajten funkar. Finns inget forum idag som jag känner till som skulle kunna ersätta FL för mig. Visst är Flashback ofta intressant och med mycket mer aktivitet och användare men samtidigt har jag svårt för den ofta brutala tonen och extrema åsikterna där.
Visst, jag är verkligen för yttrandefrihet och tycker man ska kunna få uttrycka det mesta så länge det inte rör sig om hot eller uppvigling till grova brott men det innebär inte att jag själv ständigt orkar konfronteras med sånt. FL är lugnare och trevligare helt enkelt.
Fast FL skulle gärna kunna få va liiite mindre ängsligt i sin moderering ändå (ja, ibland moddas det ju trots allt även här). Och även om jag uppskattar den familjära atmosfären kunde det gärna få va liiite fler användare så det blev mer aktivitet i forumet och trådarna kunde räcka längre.
Mrs Moneybags skrev 2020-07-03 10:21:01 följande:
Det finns alldeles för många ämnen, det kanske startas en tråd under t ex rubriken Samhälle- Irritation, men ingen går in där så det kommer inga svar...
För många ämnen till så få användare kanske? För på Flashback finns det ju väldigt mycket fler ämnesdelar men samtidigt mycket fler användare och aktivitet överallt.
pepsimax skrev 2020-07-03 10:26:06 följande:
För att de ofta övergår i tjafs om något helt annat, och det blir mindre kul att diskutera då.
Japp och det är här moddarna borde komma in och styra upp lite.
pepsimax skrev 2020-07-03 10:30:00 följande:
Flashback har dock lite oförtjänt dåligt rykte. Helt klart finns där sjuka människor och människor som försöker vara elaka och sjuka underforum osv, men elaka människor finns det verkligen på familjeliv också. Jag har oftast fått väldigt intelligenta och medmänskliga svar på flashback när jag startat trådar.
Jag läser en del på Flashback med och det verkar variera en hel del mellan olika forumdelar hur tonen är och vilka som är där. Och jag håller med om att bilden av Flashback behöver nyanseras. Men det är faktiskt rätt obehagligt att som svart tjej ständigt behöva läsa grovt nedsättande uttryck och resonemang kring svarta generellt och tjejer/kvinnor med för den delen.
Varför måste man häva ur sig ?niggrer?, ?apor? osv i en i övrigt intressant diskussion? Varför kan man inte diskutera civiliserat i stället? Särskilt när man dvs rasisterna kallar såna som mig för ?apor?, ?primitiva? och...ja ?ociviliserade?. Den som sa?t han va?t känner jag då.
Kan tillägga att jag enbart läser på Flashback och inte har nåt konto där (än iaf).
Magical skrev 2020-07-03 10:43:59 följande:
Tror kanske också att det inte är så många inne här som man kanske tror? När jag fick syn på forumet för första gången, det är nog ca 10 år sen, stod det på sidan hur många medlemmar som fanns och hur många inlägg per dag som gjordes men sen tror jag det försvann.
Upplever att det är vissa namn som finns i trådarna nästan varje dag (gamla stammisar) men sen går det väl upp och ner i övrigt. Om jag är bortrest en vecka och inte loggat in, kommer hem och gör det, är det inte alls många nystartade trådar egentligen. När man är inne varje dag kanske känslan är att det händer mer, men jag märker i alla fall skillnaden om man hoppas över några dagar.
i af, svar på frågan om varför trådar ibland dör ut fort kanske är för att det helt enkelt inte finns så många som läser, och ännu färre som vill svara?
Ligger nog väldigt mycket i det du säger. Även om det ibland påstås fast alltmer sällan att FL skulle va minst lika stort om inte större än Flashback är det enkelt att kolla själv hur lite aktivitet det är här jmf med Flashback. När man är tillbaka på FL efter ett dygn har det inte startats så många trådar eller postats särskilt mycket och det går snabbt att få en överblick. På Flashback är det ständigt en strid ström av nya trådar och inlägg i befintliga trådar. Att jämföra FL och Flashback i fråga om storlek blir bara löjligt. Det går inte.
Nu tycker jag iofs det är skönt att FL är mindre och mer familjärt men det kunde gott få bli lite större så att aktiviteten och även mångfalden i åsikter ökade.
cosinus skrev 2020-07-03 11:13:38 följande:
Jag orkar inte med tjafs och att tjafsa med folk. Finns mängder med trådar där man antingen skrivit något som faktiskt varit linje med det TS vill ha svar på men sen kommer 3-4 sidor med skräp i form av tjafs mellan 2-3 personer.
Eller så börjar någon tjafsa med en själv och då orkar jag bemöta det någorlunda sakligt typ 2-3 ggr men sen ids jag inte mer. Vissa vill verkligen missförstå allt och då har jag bättre saker för mig och kollar inte ens vad som händer i den tråden mer sen.
Så är det och med risk för att tjata så moderering moderering moderering (skulle lösa mycket).

Physalis skrev 2020-07-03 16:13:22 följande:
Jag läser där ibland och det kan vara intressanta ämnen och diskussioner så det är inga rykten jag utgår ifrån utan mina egna erfarenheter. Tyvärr blir det ofta så att jag stänger ner trådar för att folk uttrycker sig så vidrigt att jag inte klarar av att läsa vidare.
Ja, ibland blir det bara to much. Synd att man inte kan diskutera civiliserat som sagt utan grova förolämpningar och så. :/
pepsimax skrev 2020-07-03 16:15:43 följande:
Jag utgår också från egna erfarenheter sedan 2005. Folk kan vara vara vidriga överallt. Även på familjeliv.
Ok, visst kan folk va vidriga även här men tonen är ändå generellt mycket bättre imho. Men du uppfattar det tydligen annorlunda och där kommer vi kanske inte längre.
Poison82 skrev 2020-07-03 17:41:46 följande:
Här är en av de största anledningarna att jag slutar följa eller bry mig om en tråd. Jag har tagit min tid att formulera ett svar och trådstartaren har slutat svara.
Sen upplever jag att många inlägg enbart läggs för att provocera, så kallade trolltrådar som det är förbjudet att spekulera kring. Och då känner jag inte att min tid är värt besväret.
Jag förstår dig men tycker samtidigt det är skillnad på trådar där allt utgår från va TS postat typ ett långt inlägg om en viss händelse eller om det egna förhållandet och trådar där TS mer drar igång en intressant diskussion som sen faktiskt kan funka bra även om TS försvinner. I den första typen av tråd tappar man ju intresset om ingen mer input kommer från TS med svar på frågor, uppföljning osv men den andra typen av tråd kan ju va intressant även fortsatt. Håller du inte med om det?
Poison82 skrev 2020-07-03 17:42:45 följande:
Sen kollar jag mest "hetaste trådarna" så missar säkert massor som skulle kunna vara intressant
Prova att kolla ?Nya trådar? och ?Mina favoriter? i stället så får du bättre överblick enligt mig.