• Soffans

Tempkurvor

Åh, har smygstalkat denna tråden ett tag, läst igenom nästan från början så har hunnit se en hel del olika grafer men kan ändå inte riktigt förstå min så tänkte be om lite tankar från er Foten i munnen

Slutade med p-piller i januari så har haft en ganska lång första cykel innan ägglossningen kom igång men hittade den sedan med både tempen och CB ägglossningstest för 15 dagar sedan (lördag 2 veckor sedan) och bör därför alltså ha BIM idag - men är inte säker på längden på lutealfasen eftersom det är första cykeln. 

Redan någon vecka efter ägglossning exploderade mina bröst i storlek till den grad att jag fick bristningar, inte kunna knäppa blusar, och mina bygellösa BH-har inte täcker dem längre. Utöver det har jag mått bättre än på extremt länge - men tror att det har att göra med att jag slutade med p-piller. 

Innan jag började med piller (dock 10 år sedan) så hade jag mycket mensverk, och fick ofta migrän, mådde illa, humörsvängningar osv. innan mens så är väl det jag har att jämföra med. 

Jag har alltså BIM idag och har inte haft någon värk (lite små dragningar då och då men går inte att jämföra med varken innan eller under p-pillrer). Den enda skillnaden är mycket större bröst så misstänkte att det kanske hade tagit så på första försöket då vi "mös" under ägglossningen. Sedan förrgår så fick jag en spotting på morgonen/förmiddagen med väldigt tunn rosa färg i flytningen, men sedan inget på resten av dagen - tänkte först att nu kommer mensen men sedan inget mer. Och inga förkänningar osv. Tog ett grav test idag på BIM men det visade negativt. Min kurva har ju varit extremt stabil sedan ägglossning med en mindre stegring idag på morgonen. 

Så för att sammanfatta: 

Ägglossning för 15 dagar sedan

Kraftig temperaturstegning direkt efter ägglossning

Sedan till en mer mellannivå på sträcket mellan ägglossning och BIM 

Nu på BIM en ökning i temperatur men negativt gravtest

Tror ni att spottingen kan ha varit mens på ingång eller kan det ha varit en väldigt sen nidblödning och att det lilla lilla droppet på dag 37 varit när det satt sig. 

Känns omöjligt att förstå sig på sin kurva första gången men man sönderanalyserar ju sig själv :P 

• Soffans
    Tryingtogetnr2 skrev 2021-03-13 11:49:49 följande:

Hur ser denna ut?

Skulle nog säga att det ser ut som om du har haft ägglossning om det var det du undrade över? :)
  • Soffans
    Fialoppanmedknuff skrev 2021-02-24 17:33:45 följande:

Någon som kan hjälpa mig tyda? Är första gångs tempare och tycker att linjen jag ska ligga över är SUPER hög. Men tyder graf på att jag inte har ägglossning denna månaden?

Hm, tycker det ser klurigt ut. För om du kikar på din temp vid förra mensen så ser ju den mycket högre ur än nu (vilket den ju skall vara) och vilket säkert därför som det inte har bekräftats än. Skulle vänta några dagar, det kan ju även vara att din ägglossning är senare än vad du ?tror? och att den är på G? Tar du några ägglossnings test eller bara tempar?
  • Soffans

Skrev för någon vecka sedan då min mens började bli sen efter ägglossning (beräknad med både NC & ägglossningstest (CB digitalt). Nu är jag på BIM + 9 dagar, ingen mens i sikte, men fortsatta symptom som bröst som bara växer (så mkt att jag fått bristningar), stelhet i ljumske, nästäppa, trötthet osv. Samt en mycket stabil högre temp kurva än baseline - Men testen visar negativt. Pratade med BM som bad mig vänta en vecka till och sedan testa igen, vis neg får jag komma in och kika eftersom det finns symptom. Kan tilläggas att vi inte aktivt försöker, inte heller är emot det - blir det så blir det - så känns konstigt att jag själv skulle tänkt fram det!

Men nu till min fråga!! Igår upptäckte jag att NC flyttat mitt ägglossning en vecka bakåt - känns inte det konstigt, för då skulle det ju betyda att mensen skulle ha kommit ännu tidigare? De borde ju bara plockat bort den om de inte är säkra på när längre? Gissar att det har att göra med att mensen är sen & negativa test som gör att den ballar ut lite..

Någon som varit med om liknande?

• Soffans

Säger de inte ?ett pluss är ett pluss? :) så skulle också säga graviditet. Spökstreck finns väl egentligen bara då man kan testa för tidigt så det finns en förhöjd risk för missfall innan ägget har hunnit borra in sig ordentligt så att strecket försvinner igen tills att man tar senare test men att man då ändå är gravid där emellan? :) ta ett byt och se om det blir starkare!

Nu en fråga från mig till er gänget!

Min mens är fortfarande sen BIM+11, tempen fortfarande på samma nivå som efter ägglossning (både test & temp) och fler konstiga symptom som växande bröst, hormonella bristningar på hela höfterna, ont i ljumske & ländrygg. Men såklart bara negativa test. Förstår inte varför!

Har någon av er fått sen mens och hur såg er kurva ut då?

Lägger in min men ska tillägga att NC har flyttar min ägglossning fram och tillbaka då den inte heller verkar förstå vad som händer ???????? men innan låg den på cykeldag 28 vilket ju ändå känns mest rimligt - även då positiva testet kom dagen innan!

• Soffans

Min ägglossning / kurva forsätter spela mig spratt. Trodde jag haft ägglossning pga både positiva CB digitala test & NC temp ökning men verkar som om kroppen bara lurades då mensen inte har kommit än och nu skulle vart över 3 veckor sen om det stämt.

Dock fick jag massa grav symptom som stora bröst, värk i ljumske, bristningar (hormonella), högre temp under en längre period, lätt rosa flytning på det som ?skulle varit BIM? osv. Men såklart bara negativa test. Så gick till gyn för att reda hormonkaoset då jag inte mådde bra av det och hon trodde att jag inte haft ägglossning, såg ingen mens på G och skrev ur provera för att se om kroppen kan ?starta om sig och hamna rätt?

Nu inne på 10 dag och börjar se en höjning i temp sedan 3 dagar tillbaka, någon som ätit provera och fått tempohöjning av dem? Står inget i bipacksedeln om det men tänker att om fler märkt av det kanske man ska utesluta de dagarna.. och om inte är det väl bara mina hormoner som fortsätter spöka ????

• Soffans

Kan inte det vara implementationsdipp som ni ser? Speciellt om de stiger igen efteråt!????

Amandaastrom95 skrev 2021-04-05 10:10:53 följande:

Min temp sjönk dramatiskt med. Har aldrig hänt innan. Konstigt!

norrsken91 skrev 2021-04-05 15:40:36 följande:

Oj ja det var verkligen en dipp! Din höjdes ju rejält dagen efter. För min del gick den bara upp litegrann och verkar hålla sig där. BIM på onsdag så kan inte vara någon graviditet för min del då borde den visat högre tempo. Håller tummarna för dig :)

• Soffans

Kan inte det vara implementationsdipp som ni ser? Speciellt om de stiger igen efteråt!????

Amandaastrom95 skrev 2021-04-05 10:10:53 följande:

Min temp sjönk dramatiskt med. Har aldrig hänt innan. Konstigt!

norrsken91 skrev 2021-04-05 15:40:36 följande:

Oj ja det var verkligen en dipp! Din höjdes ju rejält dagen efter. För min del gick den bara upp litegrann och verkar hålla sig där. BIM på onsdag så kan inte vara någon graviditet för min del då borde den visat högre tempo. Håller tummarna för dig :)

• Soffans

Är det någon som har erfarenhet av provera och tempning? 

Fick det förra månaden för att få igång mensen efter p-piller då kroppen spårade ut lite och trodde jag hade ägglossning men inte hade osv. Slutade med den korta mensen som syns i kurvan och att tempen gick ner osv. Har alltså inte haft än ägglossning på de 4 månader som jag har varit ifrån p-piller så kurvan innan är inte riktigt tillförlitlig. Men har generellt en kroppstemperatur på under 36 grader innan det kroppen "trodde" var ägglossning och även på p-piller. 

Sedan bara 1 vecka efter att den blödningen började så fick jag en temperaturökning igen (och ångest i 2 dagar vilket är min kropps go-to vid ägglossning/mens osv.) och som nu har hållit sig lite högre i några dagar och som därför skulle kunna ha varit en tidig ägglossning och lite oanande så mös vi dagen innan. Plus att jag i tisdags (CD 13) fick en rosa flytning som på onsdagen (CD14) blev en lite större blödning fast fortfarande sparsam för att vara mens (och en sänkning i temp) och på torsdagen (CD15) endast en mini rosa flytning. 

Vet att endast tiden kan utvisa, men tror ni att det är proveran som fortfarande spökar med en mellanblödning, att den blödningen nu i veckan var en ägglossningsblödning eller att det kanske kan ha varit en nidblödning! 

Förstår att det är helt gissningslek, men tar gärna lite tankar :) 

Kan tillägga att vi skulle börja försöka aktivt vid nästa ägglossning så det hade absolut varit välkommet med både ägglossning eller nidblödning, men mer oväntat då det dröjt så länge att komma igång! 

Svar på tråden Tempkurvor