• senapp

Tempkurvor

Varför dippar min temp så mycket? den ska väl vara hög efter ÄL??
  • senapp
    StoraMy skrev 2021-05-23 16:08:24 följande:

Är det någon annan som har en svag kurva uppåt efter ÄL i ca 3 dagar? Har ganska nyligen börjat med NC och det har hänt två gånger av fem menscykler. NC får svårt att bekräfta ÄL och flyttar den fram och tillbaka tills man kommit över cover line. Blir lite fundersam om man har för dåligt med progesteron?

Jag har samma! Tempen segar sig upp och NC bekräftar ÄL, men känns inte optimalt? Tycker det låter rimligt att tänka att det är lite dåligt med progesteron, men det beror väl isåfall på en "dålig" ÄL, utebliven ÄL eller liknande.. Osäker på om man hjälper det hela med att tillföra progesteron.

Känns rörigt och lite deppigt för min del! Funderar på att prova Letrozol fast jag sannolikt har egen ÄL, men för att "boosta" liksom..
  • senapp
    StoraMy skrev 2021-05-24 23:44:28 följande:
    Låter ju inte så positivt det här. Jag har generellt ganska låg temperatur i kroppen. Jag är ofta nere under 36 grader i follikulärfasen. Vi har precis börjat försöka, men skulle så gärna vilja veta om det är något fel på mig. Vill ju inte gå 1 år och sen få veta att man har för lite progesteron eller uteblivna ägglosningar exempelvis. Funderar också på om man ska tillföra progesteron, men jag är lite feg.
    Jag vill vara tydlig med att jag bara gissar utifrån mina egna data. Du verkar ju i alla fall haft 3/5 "bra" ÄL isåfall! När det kommer till progesteronkräm så skulle jag nog inte vara så orolig, bara var säker på att du tar den efter Äl (annars kan ÄL utebli pga det. Det är omtvistad om det ens kan ta sig igenom hudbarriären, alltså isåfall är det värsta som kan hända att det inte funkar alls. Men såklart alltid en risk att labba med hormoner.

Jag tycker du ska boka tid hos gyn! Låg temp kan vara kopplat till sköldkörtelfunktionen men behöver såklart inte vara det.
Svar på tråden Tempkurvor