• Kråkungen

    Aktivitetsförmågeutredning - vad innebär det???

    Snälla, finns det nån som kan berätta vad man gör i en aktivitetsförmågeutredning som försäkringskassan beställer? Jag ska prövas för deltids sjukersättning, och då ska de först göra en sån här utredning.

    Så snälla, berätta allt ni vet om vad detta innebär!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-02 12:55
    Haha - jag har ingen aning om varför detta inlägget hamnade här... och det går ju av nån anledning inte att ta bort sina inlägg heller. Ber om ursäkt för förvirringen :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-02 12:58
    Ok... nu har inlägget flyttat tillbaka till forumet jag först la det i... så nu är det återigen i rätt forum. Jag kommer aldrig att förstå mig på Familjeliv :)

    Så: alla svar jag kan få uppskattas stort :)

  • Svar på tråden Aktivitetsförmågeutredning - vad innebär det???
  • Kråkungen
    Alexi skrev 2020-07-02 13:02:06 följande:

    Har du inte fått hem papper om vad utredningen innebär?


    Nej, men det kommer jag naturligtvis att få när det väl blir dags - grejen är bara den att det tydligen kommer att dröja ett bra tag innan vi kommer igång med det, och jag vill ju veta NU... Jag har en tendens att få en jäkla massa ångest över såna här saker, och katastroftänka en massa, när jag inte vet vad som gäller, haha.
  • fesun

    Jag genomgår en sådan nu, dock med inriktning mot arbetsträning. Hade först möte med handläggare från försäkringskassan och arbetsförmedlingen, sedan träffade en konsulent från arbetsförmedlingen några ggr. Efter det samtalade jag massor (2 ggr/v i ett par månader) med en arbetsmarknadskonsulent från vuxentorget för att hitta rätt arbetsträningsplats och -nivå. Sedan kommer vi utvärdera och göra anpassningar vid behov. Vi har satt mål osv så vi har någotatt arbeta mot.

    Är dock långtidssjukskriven pga utmattning så kanske inte blir riktigt samma för dig, men det är iaf min erfarenhet av aktivitetsförmågeutredning.

  • Kråkungen
    fesun skrev 2020-07-03 16:19:34 följande:

    Jag genomgår en sådan nu, dock med inriktning mot arbetsträning. Hade först möte med handläggare från försäkringskassan och arbetsförmedlingen, sedan träffade en konsulent från arbetsförmedlingen några ggr. Efter det samtalade jag massor (2 ggr/v i ett par månader) med en arbetsmarknadskonsulent från vuxentorget för att hitta rätt arbetsträningsplats och -nivå. Sedan kommer vi utvärdera och göra anpassningar vid behov. Vi har satt mål osv så vi har någotatt arbeta mot.

    Är dock långtidssjukskriven pga utmattning så kanske inte blir riktigt samma för dig, men det är iaf min erfarenhet av aktivitetsförmågeutredning.


    Åh - tusen tack för ditt svar!! Jag antar att det skiljer sig åt rätt mycket om målet med utredningen är att sätta personen i fråga i nån form arbete (som i ditt fall) jämfört med om målet är att avgöra om personen i fråga kan anses inkapabel att jobba fullt ut för resten av sitt liv, men det var ändå himla fint att du svarade, och det ger ju ändå en hint om omfattningen/hur mycket energi de lägger på en sån här sak.

    Hoppas att det blir ett bra resultat av din utredning!
  • Alexi

    Fast en aktivitetsförmågeutredning är ngt annat än det fesun beskriver, brukar kallas AFU. Det är en utredning för att kartlägga atbetsförmåga.

  • Kråkungen
    Alexi skrev 2020-07-03 20:39:19 följande:

    Fast en aktivitetsförmågeutredning är ngt annat än det fesun beskriver, brukar kallas AFU. Det är en utredning för att kartlägga atbetsförmåga.


    Ja, precis - AFU är det jag ska göra. Har du koll på vad det omfattar/hur det går till?
  • Alexi
    Kråkungen skrev 2020-07-03 21:44:56 följande:

    Ja, precis - AFU är det jag ska göra. Har du koll på vad det omfattar/hur det går till?


    Ja det har jag men orkar inte skriva så utförligt just nu. Men det är typ skriftlig blankett, sen läkarbesök ett rätt utförligt. Sen bedömning. Googla på fks hemsida så får du upp de blanketter som används och nog en del mer info.
  • Kråkungen
    Alexi skrev 2020-07-03 22:48:03 följande:
    Ja det har jag men orkar inte skriva så utförligt just nu. Men det är typ skriftlig blankett, sen läkarbesök ett rätt utförligt. Sen bedömning. Googla på fks hemsida så får du upp de blanketter som används och nog en del mer info.
    Tack!!

    Alltså - jag har både googlat och kollat försäkringskassans hemsida, men inte lyckats hitta nån beskrivning på vad som görs; bara vad AFU är, och varför man gör det osv... fast du har ju rätt i att man kan få en hint genom att kolla blanketterna - så långt tänkte jag inte :)

    Men ok, så det är inte en massa tester och grejer då? Bara läkarsamtal? Låter ju inte så oöverkomligt ändå :)

    Tack så jättemycket för ditt svar!
  • Alexi
    Kråkungen skrev 2020-07-03 23:04:00 följande:

    Tack!!

    Alltså - jag har både googlat och kollat försäkringskassans hemsida, men inte lyckats hitta nån beskrivning på vad som görs; bara vad AFU är, och varför man gör det osv... fast du har ju rätt i att man kan få en hint genom att kolla blanketterna - så långt tänkte jag inte :)

    Men ok, så det är inte en massa tester och grejer då? Bara läkarsamtal? Låter ju inte så oöverkomligt ändå :)

    Tack så jättemycket för ditt svar!


    Läs denna länk, borde ju säga en del

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/eeb63ceb-939a-4d9b-b875-b0d9a5c778e6/manual-afu-for-lakare.pdf&CVID=
  • Alexi
    Kråkungen skrev 2020-07-04 08:11:15 följande:

    Men GUUD!! Fantastiskt bra ju!! Tusen och åter tusen tack!! Och tack även för att du inte raljerar över min totala inkompetens att hitta saker själv... 


    Glad att kunna hjälpa till!
Svar på tråden Aktivitetsförmågeutredning - vad innebär det???