• Anonym (framtidaHem)

    Arbete + familjehem?

    Vi är en familj som allt mer går i tankarna att bli familjehem. Men hur funkar det att kombinera sitt vanliga arbete med att vara familjehem? När jag läser på så står det dels att familjehem inte ska vara huvudsaklig inkomstkälla men samtidigt så står det att du ska kunna vara tillgänglig för hembesök av soc, möten, läkarbesök mm. vissa barn står även att man bör vara hemma på heltid eller första halvåret. Hur kombinerar ni ert uppdrag som familjehem med ert arbete?

  • Svar på tråden Arbete + familjehem?
  • Anonym (Sanna)

    När mina föräldrar har varit familjehem så har de tagit tjänstledigt från sina jobb (i olika perioder, inte samtidigt). Och då har kommunen som de haft uppdraget ifrån betalat en ersättning för inkomstförlust. Utöver arvode + omkostnad.
    För det har inte funkat att ha ett nytt barn hemma som man tar hand om samtidigt som man jobbar. Men sen efter ett tag så har de jobbat som vanligt. Och blir det sjukdom eller läkarbesök eller så, så får man vabba.

  • Anonym (Anita)

    Vi går också i tankarna på att bli familjehem.

    Våra två barn är utflugna ur boet och vi har både hjärterum och stjärterum.

    Arbetar heltid gör vi båda två. Min man är egenföretagare och jag är ekonom. Att vi båda inte kan arbeta heltid förstår vi men många arbetsgivare beviljar inte tjänstledigt hur som helst. Min arbetsgivare beviljar endast för studier eller militärtjänstgöring. Att vara familjehem borde ju anses vara samhällsnyttigt i viss mån och omfattas av undantag.

    Har alla ni andra beviljats tjänstledigt? Om inte, hur har ni löst det då? Sådant vill vi ha koll på innan vi ger oss in i en process. Sedan verkar det finnas väldigt många privata aktörer. Är det på något vis bättre än att gå via kommunen?

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Anita) skrev 2020-07-02 14:45:05 följande:

    Vi går också i tankarna på att bli familjehem.

    Våra två barn är utflugna ur boet och vi har både hjärterum och stjärterum.

    Arbetar heltid gör vi båda två. Min man är egenföretagare och jag är ekonom. Att vi båda inte kan arbeta heltid förstår vi men många arbetsgivare beviljar inte tjänstledigt hur som helst. Min arbetsgivare beviljar endast för studier eller militärtjänstgöring. Att vara familjehem borde ju anses vara samhällsnyttigt i viss mån och omfattas av undantag.

    Har alla ni andra beviljats tjänstledigt? Om inte, hur har ni löst det då? Sådant vill vi ha koll på innan vi ger oss in i en process. Sedan verkar det finnas väldigt många privata aktörer. Är det på något vis bättre än att gå via kommunen?


    Mina föräldrar har haft uppdrag från olika håll. Det bästa med att gå via kommunen har varit raka rör (jag pratar mycket med min mamma om detta pga jag själv också är intresserad av att ta emot barn framöver). Engagerade socialsekreterare och så har det varit lättare att gå på möten etc eftersom de har varit i kommunen eller i grannkommunen.
    Nackdelen är ersättningen OM man måste hitta något.

    De har också varit familjehem via en konsulent eller ett företag, mamma mindes inte vilket. Men det var i början "mycket snack och liten verkstad" och man målade upp det som väldigt ekonomiskt förmånligt och bra. Och ersättningen har varit bättre och man har fått gå på träffar ihop med andra familjehemsföräldrar och sånt. Och det har varit större ruljangs på konsulenterna så man fick ofta träffa olika. Mamma tyckte att det var mer stabilitet på kommunen. Men det har inte känts bra att ta emot barn den vägen på grund av det ekonomiska. 

    För kommunen går den vägen när de inte på egen hand hittar familjehem. Så istället för att ge en familj direkt kanske 15000kr så betalar de 40000kr till en mellanhand och så får familjen 18000kr. Tänker man på sin hemkommun och att hushålla med resurserna så känns det inte bra i längden.

    Jag vet faktiskt inte vad för sorts ledighet mina föräldrar har haft. Om det kanske räknas som föräldraledighet när det är ett mindre barn? Men ring till ett av konsultföretagen eller till din kommun och ställ dina frågor. Det är stor brist just nu så det finns informationsträffar och annat att gå på.
  • camave

    Nä det är inte lätt att kombinera förvärvsarbete med familjehem.

    Precis som du skriver så vill soc att du har ett förvärvsarbete. Dels för att du inte ska vara beroende av de pengar du får som familjehem. Dels för att ett familjehem ska spegla en "vanlig" familj där föräldrar brukar arbeta om dagarna.

    Detta är vad soc strävar efter. Men ibland kan det behövas en hemma på heltid. Oftast är det tänkt under en begränsad period. Och där skär det sig mig arbetsgivare som inte behöver bevilja tjänstledighet. Därför väljer många att säga upp sig och bli familjhem på heltid.

    Detta problem är en av anledningarna till att det är sån brist på familjehem.

  • Anonym (Sanna)
    camave skrev 2020-11-26 09:13:49 följande:

    Nä det är inte lätt att kombinera förvärvsarbete med familjehem.

    Precis som du skriver så vill soc att du har ett förvärvsarbete. Dels för att du inte ska vara beroende av de pengar du får som familjehem. Dels för att ett familjehem ska spegla en "vanlig" familj där föräldrar brukar arbeta om dagarna.

    Detta är vad soc strävar efter. Men ibland kan det behövas en hemma på heltid. Oftast är det tänkt under en begränsad period. Och där skär det sig mig arbetsgivare som inte behöver bevilja tjänstledighet. Därför väljer många att säga upp sig och bli familjhem på heltid.

    Detta problem är en av anledningarna till att det är sån brist på familjehem.


    Jättetråkigt att det är så. Är man familjehemsförälder så räknas man dock som förälder i lagens mening. Så man har tex. rätt att vara föräldraledig. Det var mina föräldrar i perioder pga de behövde vara jobba deltid under tiden vi hade barn i vår familj. Det finns regler för det också, man måste söka i tid etc men man får inte bli nekad av arbetsgivaren.
  • camave

    Ja det stämmer. Du har rätt till samma ledighet som biologiska föräldrar vare sig mer eller mindre. Så rätt till hel ledighet gäller bara tills barnet är 18 månader tex.

  • Anonym (Odette)

    Det är stor skillnad på att ta ett spädbarn, en tonåring som har hamnat i dåligt umgänge, har testat droger och har en massa diagnoser eller en 10- åring vars mamma har cancer.

    Det går inte att lyssna på vad någon säger och tänka att sådär är det. Det handlar om hur gammalt barnet är, om det finns andra problem som diagnoser, dåligt umgänge mm och hur länge barnet ska vara där. Alltså om det är en korttidsplacering eller om tanken är att barnet ska bo där hela uppväxten. En kollega till mig omhändertogs på BB och bodde i sitt familjehem tills hon tog studenten.

    Jag har varit familjehem en gång till en släkting som var placerad hos mig i tre år (när hon var 16-19 år) jag jobbade 75% sedan innan och det var inga problem att fortsätta jobba som vanligt. Socialen träffade jag var tredje månad det var inga möten utöver det. All kontakt med den biologiska föräldern gick via socialen eftersom de biologiska föräldrarna var hotfulla och våldsamma. Sen får man räkna med att man får göra samma sak som med ett biologiskt barn som att vara med på föräldramöten, vara hallansvarig och stå i kiosken om barnet tränar fotboll t.ex skjutsa till aktiviteter och kompisar mm

  • Anonym (Suck)

    Att det saknas familjehem är en svårslagen myt. Faktum är att det finns för många. De flesta (99,99%) gör detta enbart för pengar. Nästan alla jobbar heltid för att "barnen ska ha ett normalt familjeliv), jag kommer ALDRIG mer arbeta med detta och jag har aldrig någonsin sett ett bra familjehem under 30 år som jag jobbade. Glöm det, ta ett extrajobb på McDonalds om du behöver pengar, barnen ska bo hemma med stöd OM så behövs.

  • Anonym (Odette)
    Anonym (Suck) skrev 2020-11-27 07:57:41 följande:

    Att det saknas familjehem är en svårslagen myt. Faktum är att det finns för många. De flesta (99,99%) gör detta enbart för pengar. Nästan alla jobbar heltid för att "barnen ska ha ett normalt familjeliv), jag kommer ALDRIG mer arbeta med detta och jag har aldrig någonsin sett ett bra familjehem under 30 år som jag jobbade. Glöm det, ta ett extrajobb på McDonalds om du behöver pengar, barnen ska bo hemma med stöd OM så behövs.


    Har du läst om Esmeralda (Lilla hjärtat)? Du kan inte mena att du står på de biologiska föräldrarnas sida.
  • Anonym (A)
    Anonym (Odette) skrev 2020-11-27 23:59:41 följande:
    Har du läst om Esmeralda (Lilla hjärtat)? Du kan inte mena att du står på de biologiska föräldrarnas sida.
    Vilken sorglig historia
Svar på tråden Arbete + familjehem?