• Anonymsju

    Fråga kring barnuppfostran

    Hej, har lite funderingar kring en sak angående barn, i detta fall mitt barn och barn han leker med i samma ålder.

    Min son är 2,5 år. Han har några kompisar som han älskar att leka med och är jätteglad i. Han skuttar upp o ner och blir så glad när de ses. Dom likaså. Men en sak som hänt nu några gånger är att hur mycket dom ens tycks gilla att leka så har det hänt att 2 av kompisarna helt plötsligt i leker slår, puttar eller sparkar min son. Inte hårt, men ändå tydligt att det är för att slå, inte lek. Min son har regerat med att bli förvånad och inte säga/göra nånting en stund, sen fortsätter dom leka. Eller så reagerar han med att säga Stopp och ta fram handen, och "ajaj" och peka ned fingret i luften. Han har aldrig slagit, puttat, bitit eller sparkar något annat barn, inte ens när någon gör emot honom. Jag blir väldigt stolt som mamma att han inte gör samma sak, utan säger ifrån. Men ibland tycket jag det är svårt att veta hur mycket jag ska lägga mig i, det är ju sällan så hårt att han blir ledsen, och han säger ju själv ifrån. Om den andra förälderns barn ser säger ju den till sitt barn, vilket ju gör att jag känner att jag behöver ju då inte säga till det barnet, när dens förälder gör det. Jag har sagt till nångång, oftast går jag fram till min son och ser så att han är okej, och försöker inte göra det större än vad det är, eftersom dom fortsätter leka bra snabbt. Vissa småbarn verkar nästan slå lite random utan att riktigt ha någon anledning, eller har jag fel? För det här verkligen varit mitt i leken, så det har inte varit något bråk eller någon anledning för andra barn att göra så.

    Någon som känner igen sina barn i det ena eller andra? Barnens ålder är 2,5 år :)

  • Svar på tråden Fråga kring barnuppfostran
  • lövet2

    Det är ganska vanligt att 2-åringar är aggressiva. Min egen teori är att det framförallt är barn, som inte kan prata så bra. De kan inte tala om när de blir arga, och de kan inte få andra att förstå vad det är de vill. Då slår de, knuffas, bits, klöser eller sparkas.

    Med så små barn anser jag att man som förälder ska kliva fram och stoppa det direkt, oavsett vems barn det är.

  • Anonymsju
    lövet2 skrev 2020-07-02 20:36:18 följande:

    Det är ganska vanligt att 2-åringar är aggressiva. Min egen teori är att det framförallt är barn, som inte kan prata så bra. De kan inte tala om när de blir arga, och de kan inte få andra att förstå vad det är de vill. Då slår de, knuffas, bits, klöser eller sparkas.

    Med så små barn anser jag att man som förälder ska kliva fram och stoppa det direkt, oavsett vems barn det är.


    Ja har också den uppfattningen, men i detta fallet är min son lite senare än dom med talet. Så här varit lite orolig att min son skulle bli arg/frustrerad på förskolan pga talet, men det har han inte gjort.

    Anser också att man ska säga till, tycker dock inte att jag behöver göra det om barnets egna föräldrar gör det.
  • lövet2
    Anonymsju skrev 2020-07-02 20:47:56 följande:
    Ja har också den uppfattningen, men i detta fallet är min son lite senare än dom med talet. Så här varit lite orolig att min son skulle bli arg/frustrerad på förskolan pga talet, men det har han inte gjort.

    Anser också att man ska säga till, tycker dock inte att jag behöver göra det om barnets egna föräldrar gör det.
    Nej, du behöver inte skälla på barnet. Bara hindra det från att slå din son.

    Jag har jobbat några år på dagis, och i småbarnsgruppen finns det alltid minst ett barn som slåss eller bits. Det är alltid en 2-åring.

    Bland mina egna barn är det en som bet allt och alla. Var hon tillräckligt arg, så kunde hon t o m bita sig själv. En av mina söner var lika aggressiv, men han gav sig på saker i stället. Rev sönder böcker och slog sönder leksaker. Vid 3 år hade de slutat med det beteendet.
  • Anonymsju
    lövet2 skrev 2020-07-02 20:54:44 följande:

    Nej, du behöver inte skälla på barnet. Bara hindra det från att slå din son.

    Jag har jobbat några år på dagis, och i småbarnsgruppen finns det alltid minst ett barn som slåss eller bits. Det är alltid en 2-åring.

    Bland mina egna barn är det en som bet allt och alla. Var hon tillräckligt arg, så kunde hon t o m bita sig själv. En av mina söner var lika aggressiv, men han gav sig på saker i stället. Rev sönder böcker och slog sönder leksaker. Vid 3 år hade de slutat med det beteendet.


    Går inte att hindra ett barn som helt oprovocerat slår eller knuffar till ett barn när dom leker, och det inte finns några tecken på att en knuff ska komma. Ingen ärr ju arg/ledsen innan, utan som sagt dom leker.
  • eemeliee

    Min 2-åring hade en period där han puttades mycket. Detta berodde som andra redan har skrivit att han hade svårt att kommunicera vad han ville. Man fick hela tiden vara beredd på att kliva in för att hjälpa till med tolkning.

    Såklart måste man kliva emellan och se til

  • Aniiee
    Anonymsju skrev 2020-07-02 20:47:56 följande:
    Ja har också den uppfattningen, men i detta fallet är min son lite senare än dom med talet. Så här varit lite orolig att min son skulle bli arg/frustrerad på förskolan pga talet, men det har han inte gjort.

    Anser också att man ska säga till, tycker dock inte att jag behöver göra det om barnets egna föräldrar gör det.
    It takes a village.... Om föräldrarna säger till men inget händer så behövs förstärkning från de anda vuxna i sällskapet. Barn är nämligen inga idioter, utan observerar mycket väl när det är "inte ok för mamma/pappa, men ok för de andra som bestämmer, så då är det ok."

    Inte helt ovanligt att barn fungerar bra på dagis där alla som bestämmer säger samma sak, men fungerar mindre bra hemma där de som bestämmer kanske inte är överens.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Physalis

    I den åldern så har de svårt att uttrycka sin vilja och blir därför såklart frustrerad på andra barn som inte är lika bra eller intresserade av att läsa av dem som en vuxen. Sker det oprovocerat kan det handla om att det blivit intressant att knuffa för att se effekten, precis som att slänga en sak i golvet för ännu mindre barn.

    Det enda man behöver göra som vuxen är att vara närvarande och redo att avbryta och guida dem när det inte kan hantera situationen själva. Antingen räcker det att avleda eftersom de lever i studen eller så behöver man avbryta och göra något annat en stund om känslorna är svåra att släppa.

    De är inte dumma eller elaka i den åldern. De använder bara de verktyg de känner till för att säga stopp eller undersöka. Så det är inte meningsfullt att göra en stor sak av det eller skälla utan stoppa och försök istället visa hur man kan göra annorlunda.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Fråga kring barnuppfostran