• Anonym (Stjärna)

En seriös fråga om blinka lilla stjärna

Jag har sen barnsben tyckt att denna sången e tokigt formulerad. Vad tycker ni?

Blinka lilla stjärna där HUR jag undrar var du är?

Va är detta för något? Jag sjunger blinka lilla stjärna där FÖR jag undrar var du är. Har gjort det sen jag var liten.

• Svar på tråden En seriös fråga om blinka lilla stjärna
  • BuoBä

Den engelska texten (originalet) går:

Twinkle, twinkle, little star,

How I wonder what you are!

Så "Hur jag undrar _vad_ du är" betyder "jag undrar väldigt mycket vad stjärnan är för något egentligen".

• Anonym (Poesi)

Jag tolkar HUR jag undrar som att man undrar mycket, eller verkligen funderar skarpt, är mycket nyfiken. Jag tror även att det är korrekt uttryckt, men vet ej och har inga belägg för det.

Oavsett anser jag att musik ses som poesi. Man kan inte ändra i en sångtext för att man själv tycker något är fel. Många sångtexter är inte grammatiskt korrekta, och ibland är det av stor vikt att det faktiskt ÄR så.

Ett exempel kan vara Majas alfabetssånger. B. Blåklint. Här går texten ?men blåAST av allt?. Skall detta vara korrekt skulle man istället sjunga ?men mest blått av allt?. Vidare sjunger man i denna sång exempelvis ?blåA är blåbär?. Blå böjs inte till blåA utan heter endast blå. Så även här är ju grammatiken felaktig. MEN, sången skall oavsett sjungas så, för det är så den är skriven.

När du sjunger ?för? jag undrar var du är så ändrar du ju hela innebörden av texten. Du uppmanat stjärnan att blinka för att du undrar var den är. Och detta blir ju helt fel innebörd.

Med det sagt kan du naturligtvis sjunga som du vill. Jag försöker bara ge bilden av hur sång är poesi och att den har en innebörd. Vill man frångå detta så kan man naturligtvis göra det

• Anonym (Poesi)
    BuoBä skrev 2020-07-03 12:14:12 följande:

Den engelska texten (originalet) går:

Twinkle, twinkle, little star,

How I wonder what you are!

Så "Hur jag undrar _vad_ du är" betyder "jag undrar väldigt mycket vad stjärnan är för något egentligen".

Jo just det är ju ganska spännande. Att man valt att översätta det till VAR du är och inte VAD du är i den svenska versionen
  • BuoBä
    Anonym (Poesi) skrev 2020-07-03 12:21:42 följande:

Jo just det är ju ganska spännande. Att man valt att översätta det till VAR du är och inte VAD du är i den svenska versionen

Det är VAD i svenska texten också, men typ alla sjunger fel.
  • Anonym (men...)
    Anonym (Poesi) skrev 2020-07-03 12:21:42 följande:
    Det är "vad" på svenska, inte "var".
  • Anonym (Poesi)
    BuoBä skrev 2020-07-03 12:27:11 följande:

Aha. Då är nog bara problemet att det även står fel i alla sångböcker jag tittat i också. Har ju funderat över detta och därför kollat för att försäkra mig om att det verkligen inte ska vara vad. Tack för info
  • halvan

Blinka lilla stjärna där

Hur jag undrar vad du är

Så går ju texten. Hur syftar ju på att man undrar såå mycket vad stjärnan är för nåt.

Man sjunger ju sen att fjärran lockar du min syn, likt en diamant i skyn. Och man undrar så mycket vad denna lilla blinkande diamant är. Ååh som jag undrar, hur jag undrar. Typ så

• scanmia
    BuoBä skrev 2020-07-03 12:27:11 följande:
    Wow, jag trodde att det var var i alla dessa år! Jag tänkte alltid på det som en kommentar om rymdens storhet och hur lite vi vet om den. Att det går att undra var något är fast man ser det, liksom. 

Men, ts, sjung som du vill! Poesin är fri och levande när den är som bäst.
  • BuoBä
    Anonym (Poesi) skrev 2020-07-03 12:31:49 följande:

Aha. Då är nog bara problemet att det även står fel i alla sångböcker jag tittat i också. Har ju funderat över detta och därför kollat för att försäkra mig om att det verkligen inte ska vara vad. Tack för info

Förutom att formuleringen är lite gammaldags, eller poetisk om man vill, så tror jag det faktum att två d krockar i "vad du är" har lett till missförstånd. Det hörs inte jättetydligt vad man sjunger. Äldre sångböcker brukar ha rätt text.
  • Anonym (Poesi)
    BuoBä skrev 2020-07-03 13:26:54 följande:

Förutom att formuleringen är lite gammaldags, eller poetisk om man vill, så tror jag det faktum att två d krockar i "vad du är" har lett till missförstånd. Det hörs inte jättetydligt vad man sjunger. Äldre sångböcker brukar ha rätt text.

Jo det är ju klart. Googlade lite till nu och då hittade jag också info om att det faktiskt ska vara VAD.
  • Litenmenhård

Kul med lite poesi/filosofi så här på kvällskvisten, även om det är över "Blinka lilla stjärna", men all poesi och filosofi är välkommen i min bok. .

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
Svar på tråden En seriös fråga om blinka lilla stjärna